TEST: Range Rover SDV8 – Já, legenda

Range Rover

Range RoverExistuje jen málo aut, která stanovila měřítka v určitém segmentu a ani během několika desítek let je nikdo z konkurence nedokázal z jejich trůnu sesadit. Jedním z nich je Range Rover.

Tahle na první pohled obří krabice na čtyřech kolech je fenoménem, který stojí za prozkoumání. Za více než 40 let, co je Range Rover na trhu, se nenašlo další auto, které by uměla v tak dokonalé symbióze nabídnout komfort na úrovni limuzíny Bentley a současně v případě potřeby schopnosti průjezdu téměř jakýmkoli terénem včetně brodění vodou o hloubce několika desítek centimetrů. Na tohle po celé ty desítky let koukají ostatní výrobci luxusních značek z větší či menší dálky.
Range RoverAle pravda – není to pro každého. Na základní cenovce stojí neuvěřitelných 1 911 400 Kč, a to bez DPH, čímž to zdaleka nekončí. Připlatit si můžete třeba za speciální lak ChromaFlair, a to 203 600 Kč bez DPH nebo za 22palcová kola 75 000 Kč bez DPH.
Zatímco mnoho automobilových značek v době krize poněkud ztratilo dech, značky Land Rover a Jaguar pod novým indickým majitelem ještě nešláply vedle. Jaguar XF Sportbrake nebo Range Rover Evoque se přesně trefily do vkusu hlavně evropských zákazníků. To jsou ale zcela nové modely, velkou výzvou bylo vytvořit čtvrtou generaci ikony mez luxusními SUV – Range Roveru. Hlavní zadáním bylo zdokonalit stávající, ale neměnit to, co zákazníci na autě milovali.

Hliníková dieta
Range RoverPokud se podíváme na všechny čtyři generace, zjistíme, že základní vzhled auta se příliš nemění. Bez jednoho milimetru pětimetrový obr sice dostal trochu jiný tvar světel nebo předního nárazníku, základy jsou ale pořád stejné. Změnilo se pár praktických věcí, jako například vyšší nájezdový úhel vzadu ještě zlepšil průchodnost terénem, výše umístěné sání zvedlo schopnosti brodění až na hranici 900 mm. Hlavní změny nejsou na první pohled viditelné. Je to především hliníková karoserie, která přinesla úspory hmotnosti v řádu desítek procent, v případě základní motorizace je to 420 kilogramů.
Range RoverUvnitř na vás čeká pravé dřevo, jemná kůže s ručním stehováním, kovové doplňky a především výrazně mně ovládacích tlačítek než dříve. Když už se vyhoupnete do interiéru (auto je opravdu vysoké, takže je třeba trochu „šplhat“), nebudete mít na žádném místě problém s prostorem, i kdybyste měřili dva metry. Oproti předchozí generaci je zde všude více prostoru i pro kolena a nohy. Za příplatek 81 000 Kč bez DPH můžete mít navíc vzadu pouze dvě samostatná sedadla s masážní funkcí, která pocit luxusu ještě zvýší.
Ani přepravní schopnosti nejsou zanedbatelné. Základní zavazadlový prostor má objem 909 litrů (měřeno ovšem evidentně až po střechu, ten po hranu oken je 550 l), po elektrickém sklopení zadních sedaček je to 2030 l. K Ranger Roveru patří i dělené zadní víko zavazadlového prostoru. Oba díly byly přepracovány, takže umožňují praktičtější přístup do vozu. Obě části jsou rovněž ovládány elektricky, a to buď prostřednictvím tlačítek na klíčku, přístrojové desce nebo zavazadlovém prostoru. V nabídce příslušenství figuruje elektricky výsuvné tažné zařízení a auto pak může táhnout brzděný přívěs o váze až 3500 kg.

Range RoverCestou necestou
Za skvělými jízdními vlastnostmi nejen na silnici stojí vzduchové odpružení podvozku. Na dálnici se dá s autem uhánět i dvoustovkou, jízdu po rozbité silnici posádka ani nevnímá, a když je potřeba, projede auto takovým terénem, že byste měli problém projít tam pěšky. Nová generace systému Terrain Response sleduje jízdní podmínky a v režimu „auto“ sama optimalizuje nastavení vozidla pro daný terén. Kromě toho si může řidič sám nastavit programy pro jízdu po trávě, šotolině, sněhu, blátě, ve vyjetých kolejích, v písku nebo po skalnatém podkladu. Automatický režim ale zvládá průjezd různými terény bezchybně. Auto nabízí i volbu dvou poloh světlé výšky, a to od 220,5 do 295,5 mm. Schopnosti auta dalece překračují to, do čeho bude 99 % majitelů ochotno se pustit.
Motory jsou pouze tři, ale určitě stačí. Diesely reprezentuje šestiválec TDV6 o výkonu 190 kW a osmiválec SDV8 250 kW. Na milovníky benzinu čeká pětilitrový osmiválec  V8 Supercharged s famózními 375 kW. Mimochodem, s ním aut zrychlí z nuly na sto za 5,4 sekundy.
S testovaným naftovým osmiválcem to je za „pouhých“ 6,9 s, ale i to je úroveň, o které si může nechat většina Range RoverSUV jen zdát. Oficiální brožura pro jistotu spotřebu vůbec neuvádí, je to ale průměrných 8,7 l/100 km. Ani při úsporné jízdě se mi na ni ale nepodařilo dostat, za úspěch jsem považoval o dvě desetiny prolomit hranici deseti litrů. Přesto dojezdová vzdálenost bez načerpání se nijak neliší od většiny běžných aut, a to díky nádrži na 105 litrů. Standardem je osmistupňová hladce řadící převodovka.
Tento test vypadá zatím až příliš nekriticky obdivně. Ale bylo by velmi špatné, kdyby na autě za více než dva miliony základní ceny něco nefungovalo. Je opravdu dokonalé. Maličké výhrady se najdou, především zastaralá grafika navigační obrazovky. Pokud Range Rover dlouhodobě prokáže, že ani z hlediska kvality ve výrobě nezaostává, nenajde ani v dalších letech konkurenta.

 

Technické údaje: Range Rover SDV8

Cena od: 2 297 800 Kč (bez DPH)

Motor:

Charakteristika: naftový přeplňovaný osmiválec

Maximální výkon: 250 kW/3500 ot./min.

Maximální točivý moment: 700 Nm/1750-3000 ot./min.

Dynamika a spotřeba:

Maximální rychlost: 217 km/h

Kombinovaná spotřeba: 8,7 l/100 km

Emise CO2: 229 g/km

Rozměry:

Délka/šířka/výška: 4999/2073/1835 mm

Rozvor: 2922 mm

Objem zavazadlového prostoru: 550 l

Pohotovostní hmotnost: 2360 kg

 

{gallery}stories/automobil_ve_firme/Range_Rover{/gallery}