Firmy stále dostatečně nehlídají spotřebu svých vozů
Správci firemních autoparků zbytečně přicházejí o peníze tím, že nedostatečně hlídají spotřebu paliva u svých automobilů.
Průměrný firemní vůz ročně ujede 18 tis. kilometrů při průměrné spotřebě 6,3 litru na 100 km. Jednoduchým výpočtem se při průměrné ceně benzínu 38 Kč za litr dostaneme na více než 43 tisíc korun, které představují náklady na palivo za jeden rok pro jeden firemní automobil. U podniků s početnými flotilami se tak ročně jedná o značné částky. Výdaje za pohonné hmoty představují cca 20% nákladů na vlastnění a provoz vozidla. Přesto se podle společnosti Drive Software Solutions, která se zabývá vývojem softwaru pro hlídání spotřeby vozů, fleetoví manažeři dostatečně nezajímají o možnosti, jak lze spotřebu kontrolovat a snižovat.
Kvůli nepokojům na Blízkém východě a rostoucí poptávce rozvojových zemí po ropě je možné, že se v průběhu příštích deseti letech cena pohonných dále dramaticky zvýší.
Výrobci automobilů sice přicházejí se stále hospodárnějšími modely, cena pohonných hmot je ale nyní téměř dvojnásobná, než jaká byla před dvaceti lety.
Podle ředitele Drive Software Solutions Simona West-Olivera jsou nejlepším nástrojem pro kontrolu spotřeby firemních vozů tankovací karty.
„Palivové karty jsou samozřejmě mocný nástrojem a jejich používání obecně doporučujeme, nemusí se ale hodit pro každou firemní flotilu. Všechny vozové parky bez ohledu na jejich velikost by měly pro měření a řízení spotřebu paliva kombinovat data z různých zdrojů. Řešením mohou být různé fleet management systémy. „
Spotřebu paliva mimo jiné ovlivňuje také technický stav automobilu. Vozidla, která dostávají pravidelnou údržbu, jezdí efektivněji a spotřebují méně paliva, než vozidla zanedbaná. V rámci systému správy vozového parku lze nastavit automatická upozornění na dosažení či překročení servisního intervalu pro každé vozidlo zvlášť. Tato upozornění mohou být založena na časovém intervalu, počtu provozních hodin nebo ujetých kilometrů.
Často opomíjeným, avšak velmi výrazným vlivem se na spotřebě podepisuje i čas, kdy motor běží na volnoběh. Průměrná spotřeba se zvyšuje pokaždé, pokud automobil stojí a motor pracuje. Výzkum automobilky Ford ukázal, že za hodinu volnoběhu průměrný motor spálí množství paliva, které by stačilo zhruba na ujetí 25 km. U vozů, které jezdí především v městském provozu, se tak může vyplatit využívání systému Stop – Start. Jinak je vhodné, pokud víme, že budeme stát déle než minutu, motor raději vypnout. Na jeho následný start se spotřebuje méně paliva, což znamená i méně emisí.