Proč firemní flotile dopřát prémiové pneumatiky?
Pneumatiky jsou to jediné, co váš vůz drží na silnici. Přesto, že jsou pro provoz automobilu naprosto zásadní, výzkumy ukazují, že dvě třetiny řidičů ani neví, jaká je minimální zákonem stanovená hloubka dezénu.
Více než 80% řidičů uvádí, že lze pozorovat pokles výkonu svých pneumatik s jejich postupným opotřebením, nové ale nechtějí koupit dříve, dokud výška vzorku dosahuje alespoň zákonem daných 1.6 mm.
Kratší brzdná dráha
Sice to může správcům firemních autoparků připadat jako plýtvání financemi, zvláště potom v dnešní těžké ekonomické situaci, ale pneumatiky by měly být vyměněny nejpozději tehdy, když hloubka dezénu klesne pod 3 mm. Pod touto hranicí se začínají prudce zhoršovat jejich vlastnosti, zvláště za mokra. Pro srovnání: pneumatika s hloubkou vzorku 3 mm potřebuje zhruba o dvě délky vozu delší dráhu k zastavení ve srovnání s pneumatikou s 8 mm vzorku. V případě pouhých 1.6 mm je potom brzdná dráha delší až o 4 délky vozu. A právě tato vzdálenost může někdy představovat rozdíl mezi bezpečným zastavením nebo vypisováním záznamů o dopravní nehodě.
Ekonomičtější provoz
Jak už bylo uvedeno v předchozím bodě, čím více je pneumatika opotřebovaná, tím více se zvyšuje i riziko dopravní nehody. Ta potom nestojí firmu jen náklady na odstranění jejích následků, ale také to znamená, že osoba, která vůz používá nečinně sedí a přitom dostává zaplaceno stejně, jako při plném pracovním výkonu. Další peníze stojí také zajištění náhradního automobilu.
Prémiové pneumatiky nabízejí také nižší valivý odpor, což pomáhá snížit spotřebu paliva. Zároveň mají také vyšší kilometrický výkon.
Bezpečnostní přínos
S prémiovými pneumatikami má řidič nad vozem mnohem větší kontrolu v nouzové situaci. V případě, že levnější nebo již opotřebená pneumatika bude náchylnější ke ztrátě trakce na mokru nebo v krizových situacích, nabídne prémiová pneumatika lepší přilnavost a řidiči tak umožní bezpečně objet překážku nebo včas zastavit.
Koupě levnější pneumatiky se může zdát jako úsporné opatření v krátkodobém horizontu. Následně však může být tato úspora vykoupena vyšší spotřebou paliva, nebo ještě hůře – dopravní nehodou, které by kvalitnější pneumatiky mohly zabránit.
Do prémiové třídy patří pneumatiky nejvyšší kvality s velmi vysokým výkonem a vyladěnými vlastnostmi. Na prémiové pneumatiky jsou kladené velmi vysoké spotřebitelské i výrobní nároky. Jsou určeny především na vozy vyšších tříd. Mezi výrobce těchto pneumatik se řadí Continetal, Bridgestone, Dunlop, Goodyear, Michelin, Nokian a Pirelli. Cenový rozdíl oproti pneumatikám s průměrnými výkony například v rozměru 195/65/R15 je od asi 300 do 1000 korun za kus.