Mnoho zemí bude určovat výši silniční daně podle emisí vozidla

emise

Správci vozových parků mohou ušetřit nemalé finanční prostředky tím, že sníží průměrné emise oxidu uhličitého u svých vozů od 10g/1 km. Říká to Evropský průvodce daněmi pro rok 2013.

Tato příručka ukazuje, že ve 23 členských zemích Evropské unie již firmy musí za své vozy platit tzv. uhlíkovou daň. Další země je chtějí následovat, jelikož za touto daní vidí další zdroj příjmu do státní kasy. Fleetoví manažeři se proto více než kdy jindy snaží vybírat do firemního autoparku vozy s co nejnižšími emisemi.
Snížením emisí CO2 ze 135 g/km na 125 g/km může správcům vozových parků, jež se skládá z 200 automobilů, přinést roční úsporu nákladů na palivo ve výši až 44000 Euro ( v přepočtu až 1130000 Kč). Pokud k tomu připočítáme úsporu na přímých a nepřímých daních, celkové úspory mohou být ještě vyšší. Když se zaměříme na daňové úspory – provozování automobilů s co nejnižšími emisemi CO2 se vyplatí především ve vyspělých zemích západní Evropy, jako je Belgie, Velká Británie, Nizozemsko, Francie a Španělsko.
Příručka rovněž říká, že s tím, jak budou postupně vcházet v platnost nové emisní normy Euro, už nebude pro fleetové manažery tak jednoznačnou volbou koupě vozu s dieselovým motorem. Do roku 2015 se mají průměrné emise CO2 dostat na hodnotu 130 g/km, od roku 2020 už to má být pouze 95 g/km. Lze předpokládat, že vlády jednotlivých zemí budou postupně zpřísňovat limity, kterých budou muset automobily dosáhnout, aby si zachovaly přibližně stejnou výši příjmů ze silniční daně.
Mnoho členských zemí se rovněž snaží podnikatele motivovat k nákupu  hybridních nebo plně elektrických vozidel nejrůznějšími daňovými úlevami. V rámci Evropy postupně vzrůstá zbytková hodnota vozů s benzínovým motorem. Je to dáno rostoucím zájmem spotřebitelů o nová auta s přeplňovanými zážehovými jednotkami. Pro správce firemních autoparků tak bude velmi důležité zvážit, jaká kombinace benzínových, hybridních nebo elektrických automobilů bude pro splnění potřeb firmy ideální. Do městského provozu se nejlépe hodí elektromobily, na meziměstské cestování už ale nemají dostatečný dojezd, takže zde je místo pro hybridy. Na cestování po dálnici a na dlouhé vzdálenosti zase může být nejvhodnější naftový automobil.
Naštěstí pro fleetové manažery přicházejí výrobci automobilů neustále s novými modely s nižšími emisemi, a zároveň se snaží zvyšovat jejich pohodlí a funkčnost.
Evropská daňová příručka se vztahuje pro následující země: Rakousko, Belgie, Česká republika, Dánsko, Finsko, Francie, Německo, Řecko, Maďarsko, Irsko, Itálie, Lucembursko, Nizozemí, Norsko, Polsko, Portugalsko, Rumunsko, Rusko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Turecko a Velká Británie. Mimo tištěné verze bude tento dokument existovat také v digitální formě, do které bude zahrnuto dalších 6 zemí, a to Bulharsko, Estonsko, Lotyšsko, Litva, Slovensko a Slovinsko.