Telematické systémy budou ve standardní výbavě vozidel
Evropská iniciativa zajistí, aby všechny nové vozy vyrobené po roce 2015 byly z bezpečnostních důvodů vybaveny telematickými systémy.
Odborníci tvrdí, že se jednoduché verze těchto systémů začínají objevovat už u současných vozidel, nebude to ale dlouho trvat a flotily si budou moci koupit nové vozy s již připravenou telematickou platformou.
Damian James, vedoucí provozu ve společnosti Bracknell Forest, řekl: „Tyto systémy budou ve všech nových vozech jako součást programu E-Call. Jedná se o evropskou iniciativu a počínaje rokem 2015 bude v každém voze instalována tzv. černá skříňka. Bude to obdoba sytému Volvo SOS a zavádí se čistě z bezpečnostních důvodů. „
Jednou z výhod, které by tento systém mohl přinést, by mohlo být pojištění vozu placené v závislosti na počtu kilometrů, jež vůz za rok ujede.
Očekává se, že potom, co se tyto černé skříňky stanou standardní výbavou automobilů, se na trhu objeví řada těchto systémů od různých výrobců, jež pomohou uspokojit různé požadavky firemních vozových parků.
Giles Margerison, obchodní ředitel společnosti TomTom, řekl: „Náš vývoj se nyní zaměří na aplikace, které mají ulehčit každodenní život – tedy takové, díky kterým nebudou muset správci firemních flotil trávit tolik času u počítače neustálým kontrolováním toho, co se děje s jejich vozidly.“
Negativní stránkou standardizace telematických systému by mohlo být výrazně zjednodušené zavedení dalších silničních poplatků ze strany vlády.
„Je velmi pravděpodobné, že se to bude týkat běžných účastníků silničního provozu. Pokud se podíváme na klesající zisky ze zdanění pohonných hmot, mohla by to být cesta, jak tyto ztráty vykompenzovat.“
„V USA již není politicky přijatelné zvýšit daň na pohonné hmoty, poslední zvýšení zde proběhlo v roce 2004. Pomalu ale jistě se dostáváme do tohoto bodu, jelikož několik posledních navrhovaných zvýšení bylo odloženo nebo zrušeno. Další růst připadá v úvahu nejdříve koncem tohoto desetiletí“, zakončil Damian James.
Jak funguje systém eCall? Zařízení je pevně zabudováno ve vozidle a v případě nehody automaticky zavolá na linku 112 a odešle touto cestou informace o pozici vozidla, počtu osob ve vozidle (podle zapnutých pásů), typ vozidla a směr jízdy. Zároveň naváže zvukový komunikační kanál s operátorem.