Závislost na šedých flotilách prudce stoupá
Podíl množství kilometrů, které najely vozy ze šedých flotil, se v celkovém nájezdu všech firemních vozidel v loňském roce téměř ztrojnásobil. Vyplývá to z nového průzkumu britské leasingové společnosti Alphabet.
Na začátek si pojďme připomenout, co je tzv. „šedá flotila“. Jde o automobily používané ve firmě, avšak vlastněné přímo jejími zaměstnanci.
Zatímco v roce 2011 byl podíl vzdálenosti ujeté vozy šedých flotil ve Velké Británii 13% z celkového počtu kilometrů, jež najezdila všechna firemní auta, v minulém roce už tento podíl činil celých 32%. Vzrostly rovněž průměrné náklady na ujetý kilometr takovéhoto vozidla a to v přepočtu na 9 Kč. Každá pátá flotila přiznává, že se tyto náklady každoročně zvyšují zejména díky vyšším cenám za palivo i vyššímu pojistnému.
Využívání šedých flotil je oproti používání klasických firemních vozů všeobecně považováno za rizikovější, jelikož soukromé vozy vlastněné přímo zaměstnanci bývají starší a pro zaměstnavatele je tak těžší hlídat náklady na provoz a pojištění.
Paul Hollick, obchodní a marketingový ředitel společnosti Alphabet, řekl: „Při provozování šedé flotily je důležité mít přehled o skutečných nákladech na jednotlivá vozidla. Provoz některých může být výhodný, některá auta se ale mohou stát bezednou kasičkou na těžce vydělané peníze“.
Téměř 30% z celkového počtu 250 firem, jež se průzkumu zúčastnily, nedokázalo odhadnout, jaká část z celkového počtu kilometrů byla pokryta řidiči šedých vozů. Z toho vyplývá, že si firmy ne zcela dokážou uvědomit potenciální rizika vycházející z provozování šedé flotily.
Většina správců vozových parků (84%) počítá s využitím vozů vlastněných přímo řidiči na méně než polovinu z celkového počtu kilometrů, při 46% využitím firmou vlastněných vozů na více než tři čtvrtiny jízd. Pouze 6 % dotázaných společností spoléhá pouze na šedé vozy. Je ale důležité mít na paměti, že průzkumu se zúčastnily pouze firmy, jejichž vozový park čítal 100 a více vozů.
Společnost Alphabet se zajímala také o jednotlivé složky celkových nákladů na provoz firemního autoparku. V roce 2012 představovaly nejvýznamnější část náklady na pojištění vozidel, přičemž 40% flotil přiznalo, že se tyto náklady od roku 2011 zvýšily. Předstihly tak podíl výdajů na údržbu a opravy vozů (35%). Pouze 14% výdajů představují finance vynaložené na odstraňování následků dopravních nehod (v roce 2011 to bylo 17%). Třetina flotil rovněž zaznamenala pokles počtu dopravních nehod ve srovnání s předchozím rokem.
Jednalo se o nejvýraznější snížení zachycené v průzkumu. Necelá čtvrtina fleetových manažerů uvedla, že se jejich autopark zmenšil, 28 % jich naopak uvedlo jeho rozšíření.
V závěru průzkumu společnost Alphabet uvádí, že rok od roku klesají celkové provozní náklady – jejich pokles zaznamenalo 27% firemních flotil.