Průzkum odhalil preference fleetových manažerů
Výzkum, který provedla automobilka Nissan, ukázal, že správci firemních flotil nevěnují dostatečnost pozornost spotřebě paliva u svých vozů. Každá čtvrtá flotila se o náklady na palivo svého vozového parku dokonce nestará vůbec.
75% z 252 britských flotil, které se průzkumu zúčastnily, se snaží výdaje za pohonné hmoty snižovat. Více jak polovina z nich (51%) zavedla pravidelná školení řidičů, jež je mají naučit jezdit úsporněji. Třetina flotil vybavila své vozy omezovači rychlosti a 35% jich využívá různé telematické systémy.
Téměř čtvrtina firemních řidičů z flotil, které se průzkumu zúčastnily, najede za den více než 300 km, nájezd více než třetiny z nich je v intervalu od 150 do 300 km. Většina řidičů však jezdí na krátké trasy do 100 kilometrů denně.
Dalším zkoumaným parametrem byla velikost firemní flotily. Zde se ukázalo, že flotila většiny firem ve Velké Británii má méně jak 5 vozů. 22% firem provozuje 5 – 10 vozů, autopark 16% firem čítá 100 – 500 vozidel.
Složení vozových parků
V otázce, z jakých vozů firemní flotilu vytvořit, byly pro čtvrtinu fleetových manažerů nejdůležitější náklady na servis vozu během jeho životnosti. Každý pátý se potom nejvíce ohlížel na kupní cenu vozu a pro 12% manažerů byly hlavní parametrem měsíční leasingové splátky. 40% z nich při koupi nových vozů preferuje ty vybavené satelitní navigací. Pouze každá devátá flotila hledí na spotřebu automobilů.
Jon Pollock, obchodní ředitel Nissan UK, říká: „Náš výzkum dává nahlédnout do toho, jaké aspekty jsou důležité pro řízení moderní firemní flotily. Rovněž dává výrobcům automobilů lepší představu o tom, co je pro fleetové manažery při nákupu nových vozů nejdůležitější.
Také v ČR je úspora pohonných hmot ve firemní flotile aktuálním tématem a to již řadu let. Od roku 2001 se průměrná cena pohonných hmot zvýšila z 26,90 Kč/l na dnešních 36,50 Kč/l v případě nafty či z 29,70 Kč/l na současných 38,60 Kč za litr nejprodávanějšího Naturalu 95. Na našem trhu je ale patrný i zájem o používání vozidel na alternativní paliva. Výsledné nižší provozní náklady jsou zejména pro firmy s početným vozovým parkem zajímavé. Podle posledních údajů již 20% společností s 500 a více vozy již tato paliva ve svých automobilech využívá a dalších 25% českých firem plánuje tato alternativní paliva využívat v blízké budoucnosti. Tomuto tématu se budeme podrobně věnovat v následujícím vydání našeho tištěného magazínu, kde jsme srovnali kompletní náklady čtyř vozů s různými palivy.