12 rad pro jízdu v mlze
Současné počasí profesionálním řidičům neprospívá. Musejí se při vysokém nájezdu kilometrů často potýkat s náledím, sněhem, ale třeba i ranními mlhami. Přinášíme proto přehled nejlepších praktických tipů, jak správně řídit v mlze.
Jak nám potvrdil Jan Marek z České Pojišťovny, u nehod vzniklých při jízdě za snížené viditelnosti se obvykle nejedná o škody s vysokými náhradami, protože vozidla se v mlze pohybují nižší rychlostí a řidiči se chovají více obezřetně. Když už k nehodě dojde, hraje roli spíše moment překvapení, kdy se jiný automobil nebo překážka objeví náhle. „Pokud bych měl shrnout naše postřehy z takových nehod, jedná se spíše o tzv. „plechové škody“, kde se průměrná výše škody pohybuje kolem 20-30 tisíc korun. Ve většině případů dochází k pomačkání částí karoserií, nárazníků nebo k odření boků vozidel. Poměrně častá jsou třeba i uražená zpětná zrcátka, když se vozidla míjí na úzkých silnicích. Evidujeme i případy střetu se zvěří, když se mlhy u silnic objevují často na jaře a na podzim, kdy je zvěř poměrně dost aktivní.“ Dodává Jan Marek.
Jaká jsou tedy naše doporučení při jízdě za snížené viditelnosti?
1) Ještě předtím než vyjedete, očistěte okna auta a čelní sklo, a to zvnějšku i zevnitř. Odstraníte tak všechny zbytky nečistot, nebo vlhkost, které by také mohly ovlivnit vaši schopnost dobrého výhledu z vozu.
2) Jakmile jste připraveni k odjezdu, rozsviťte tlumená světla. Přední a zadní mlhovky zapněte v případě, že je viditelnost kratší než 100 metrů, zároveň tato světla však nezapomínejte vypnout v případě, že se podmínky zlepší – ponechání rozsvícených mlhovek v situaci, kdy stačí mít zapnutá pouze potkávací světla, je považováno za přestupek. Navíc tak můžete oslnit a zmást ostatní účastníky provozu – je tedy důležité chovat se uvážlivě a mlhová světla zapínat pouze tehdy, kdy je to nutné.
3) Stěrače nastavte do polohy občasného stírání, aby se pravidelně odstraňovaly srážky. Nádržku na vodu do ostřikovačů udržujte vždy dostatečně plnou. Nezapomínejte také, že v mrznoucí mlze není vhodné používat čistou vodu, neboť při kontaktu se sklem zamrzá.
4) Aby se vám nezamlžila vnitřní skla, je dobré zapnout topení nebo klimatizaci.
5) Zpomalte a udržujte bezpečnou vzdálenost mezi svým vozidlem a vozidlem před vámi tak, abyste si mohli být jistí, že v případě potřeby stihnete bezpečně zastavit. Často bývá výhodné zařadit se za větší vozidlo, jako například autobus nebo kamión, protože jsou v daných podmínkách lépe vidět a zároveň i jejich řidiči mají lepší přehled o situaci na vozovce než řidiči osobních vozů. V každém případě opět dodržujte bezpečnou vzdálenost a nezůstávejte v jejich příliš těsné blízkosti.
6) Řidiči by se měli snažit co možná nejvíce soustředit na situaci v provozu. Dále je dobré si uvědomit, že podmínky se mohou během cesty měnit – mlha mívá proměnlivou hustotu a tak je dobré přizpůsobovat tomu i jízdu, například v případě houstnoucí mlhy ještě více zpomalit.
7) Pracujte obezřetně s brzdami tak, aby brzdová světla mohla včas varovat řidiče za vámi. Brzděte o něco dříve, než by tomu bylo za normálních podmínek a zároveň ne příliš zprudka.
8) Počítejte s tím, že se na vozovce mohou objevit vozidla bez zapnutých světel, buďte tedy opatrní a ve střehu. Na křižovatkách doporučujeme stáhnout okénko a situaci vyhodnotit také poslechem.
9) Namáhání zraku při špatné viditelnosti v husté mlze vás rychleji unaví – dělejte si tedy časté přestávky.
10) Pokud stojíte na křižovatce a nemáte dobrý přehled o situaci, doporučujeme před tím, než se rozjedete, stáhnout okénko a využít k analýze také sluch.
11) V případě, že musíte v daných podmínkách opustit vozidlo, oblečte si reflexní vestu.
12) V žádném případě nepodceňujte vliv mlhy na vaši schopnost vidět. Dostatečné přizpůsobení řízení povětrnostním podmínkám vám pomůže, aby se z vás stali řidiči, kteří i v zimních měsících jezdí sebevědomě a bezpečně.