Evropská komise představila novou strategii „čistých paliv“
Navzdory dosavadním diskutabilním výsledkům v oblasti uplatňování alternativních paliv Evropská komise představila nový gigantický plán na výstavbu sítě dobíjecích stanic.
Bruselský establishment se přestává spokojovat s usurpováním automobilek pomocí často nesmyslných norem na kdeco a přichází s dosud nejambicióznějším projektem, který má za cíl usnadnit život majitelům ekologicky „nezávadných“ aut – to vše samozřejmě za peníze nás všech.
Ústřední myšlenka vychází z premisy, že jednotlivé politické iniciativy se dosud zabývaly především urputnou snahou podpořit výrobu alternativně poháněných dopravních prostředků, nikoliv však už praktickým hlediskem distribuce příslušných paliv resp. energie. To by se ale mělo změnit v souvislosti se zamýšleným vybudováním celoevropské sítě alternativních čerpacích stanic.
Právě silně omezená distribuční síť tvoří vedle malého zájmu zákazníků a vysokých cen „zelených“ aut podle Evropské komise začarovaný kruh znemožňující masovější rozšíření alternativních technologií. Přitom je to jednoduché: síť čerpacích stanic je omezená, protože se ji vzhledem k nízkému počtu alternativních aut nevyplatí nikomu budovat, auta jsou nekonkurenceschopně drahá, protože je nechce nikdo kupovat a spotřebitelé nechtějí kupovat drahá auta, která není kde „natankovat“. Komise proto připravuje balíček závazných cílů pro členské státy, obsahující závazek k vybudování minimální úrovně infrastruktury pro čistá paliva, jako je elektřina, vodík a zemní plyn, stejně jako normy společné pro celou EU upravující povinnosti k vybudování a udržování příslušné infrastruktury.
Místopředseda Komise Siim Kallas odpovědný za dopravu (mimo jiné někdejší estonský premiér a člen komunistické strany SSSR) k tomu říká: „Rozvoj inovativních a alternativních paliv je důležitý způsob, jak učinit evropské hospodářství méně energeticky náročné a snížit závislost na dodávkách ropy. Kromě toho, Čína a USA plánují do roku 2020 zvýšit podíl elektromobilů v národních vozových parcích až na 6 milionů vozidel.“
To zní docela mile a logicky, nebýt toho, že navrhované rozměry akce jsou vskutku mamutí. Podle tabulek vypracovaných samotnou komisí, činí odhadovaný souhrn výdajů 750 miliard EUR, což v přepočtu představuje částku skoro 19,2 bilionu korun! Takže ačkoli u nás v tuto chvíli jezdí cca 250 elektromobilů, do roku 2020 bude muset Česká republika povinně zprovoznit 129 tisíc dobíjecích míst, z toho minimálně 13 tisíc veřejně přístupných. Pokud se vám to zdá hodně, tak kupříkladu Německo jich bude muset mít 1,5 milionu, Itálie 1,25 milionu, Francie skoro milion anebo Británie 1,22 milionu.
Zajímavostí naopak je, že návrh komise naopak dále nepočítá s rozvojem a podporou distribuční sítě zkapalněného ropného plynu (LPG) a počítá pouze palivy na bázi stlačeného zemního plynu (CNG).
Elektromobily v ČR: Podle údajů Asociace elektromobilového průmyslu (ASEP) vzrostl za loňský rok v Česku celkový počet osobních elektromobilů o stovku na 250 a počet dobíjecích stanic o dvacet na 208. Loni také bylo v Česku registrováno a přihlášeno 89 nových elektromobilů, zatímco před dvěma lety pouze šest.