TEST: VW Up! a Škoda Citigo – Malí sourozenci
Minivozy už nejsou jen nákupními taškami pro ženy a koncern VW má se svými novinkami s touto třídou velké plány. My jsme vyzkoušeli dvě z trojice sourozeneckých vozidel – Škodu Citigo a Volkswagen up!
Miniauta ještě do firemních flotil příliš nepronikla, ale je otázkou, jestli je to více chyba aut nebo firem. Změna se ale určitě blíží. Volkswagen up! například nedávno zvítězil v kategorii Best City Car v britské anketě Fleet World Honours.Jak známo, koncern VW se rozhodl zaútočit na segment miniaut hned trojicí technicky shodných vozů, které se vyrábějí pod názvy Volkswagen up!, Škoda Citigo a Seat Mii. Tento test ale nemůže být klasickým srovnávacím testem. Z hlediska motorizací, podvozku apod. jde o totožné automobily. Podívali jsme se proto spíš na to, co mohou taková auta nabídnout.
Především se jim podařilo splnit základní zadání – maximum vnitřního prostoru na minimální délce. I když jsou auta jen 3,5 metru dlouhá, uvnitř bodují prostorem pro cestující, a to především šířkou v loktech. Ale i nad hlavami a pro kolena je místa překvapivě dost. A stejně tak pro zavazadla. Tam, kde konkurenti nabízejí objem kufru pod 200 litrů, testovaná dvojice disponuje 251 litry. Uvnitř vládne jednoduchost a přehlednost, Volkswagen celkem logicky nabízí uvnitř v těch nejvyšších výbavách hodnotnější materiály. Společný je skvělý výhled z auta ve všech směrech a ergonomicky umístěné ovladače. Potěšil mě jeden malý detail, a to gumová vložka do popelníku, která se ideálně hodí na odložení mobilu, aniž by mohlo dojít k jeho odření. Jedinou kritiku z tohoto hlediska zasluhuje pouze jedno tlačítko na elektrické ovládání oken v každém z předních dveří, řidič tedy nemůže od sebe ovládat spolujezdcovo okno.
Dobrou investicí je připlatit si za navigační systém (u škodovky nazvaný Move&Fun za 6400 Kč, u VW Maps and more za 6900 Kč). Umí hezky zobrazit nejen údaje z navigace, ale i palubního počítače, u VW navíc obsahuje i jakýsi motivační výukový program pro úspornou jízdu. Navigace má příjemné zobrazení a jedinou výtku lze směřovat na malé ovládací ikony dotykového displeje, na které je ob-čas problém se trefit.Pod kapotou jsou shodně dvě výkonové verze tříválcového litrového benzinového motoru, a to 44 a 55 kW. Up! nabízí aktuálně i automatizovanou převodovku, ale ta bude v citigo uvedena ještě letos, stejně jako alternativní pohon na CNG. Rozhodně doporučuji si připlatit za silnější agregát. Cenový rozdíl není velký (např. u VW necelých 14 000 Kč), stejně jako v úspoře paliva (4,7 vs. 4,5 l/100 km). Ale ve zrychlení je rozdíl už více než sekundový a protože jsme testovali obě výkonové verze hned po sobě, můžeme potvrdit, že při rozjezdu do křižovatky nebudete těch pár utracených tisíců navíc litovat.
Technické údaje: Škoda Citigo 1.0 MPI 55 kW
Cena od: 151 920 Kč (bez DPH)
Motor:
Charakteristika: benzinový tříválec
Maximální výkon: 55 kW/6200 ot./min.
Maximální točivý moment: 95 Nm/3000-4300 ot./min
Technické údaje: Volkswagen up! 1.0 44 kW
Cena od: 169 083 Kč (bez DPH v akční ceně Take up!)
Motor:
Charakteristika: benzinový tříválec
Maximální výkon: 44 kW/5000 – 6000 ot./min.
Maximální točivý moment: 95 Nm/3000-4300 ot./min
{gallery}automobil_ve_firme/skoda_citigo{/gallery}