TEST: Iveco Daily – Všední superhrdina
Iveco Daily je synonymem užitkového vozu a dočkalo se už své osmé generace. Změny zasáhly design, motorovou paletu i řidičovo pracoviště a konkurentům značně znepříjemnily život.
Iveco Daily má za sebou více než tři dekády života, prodává se prakticky po celém světě a výrobce hlásí více než dva miliony prodaných vozů. I to jsou pádné důvody, proč se při výběru dodávky do svého autoparku zastavit u prodejce Iveco.
Osmá generace
Nový životní cyklus modelu Daily představil upravený design s novou maskou chladiče a upravenými světlomety. Testovaný exemplář na sebe navíc poutal pozornost díky nepřehlédnutelným polepům partnerského filmu Superman, ale mnohem podstatnějším faktem je, že Iveco Daily bude i nadále nabízet kompletní řadu karoserií od klasického furgonu přes podvozek s kabinou až po minibus.
Díky široké škále motorů, rozvorů kol, přepravních objemů, nosností a stálých převodů lze daily využít v nejrůznějších podmínkách. Nová generace s sebou na trh přivezla i obnovenou motorovou paletu, která nabízí výběr hned z devíti různých motorizací, které lze kombinovat s manuální pěti či šestirychlostní převodovkou či s automatizovanou převodovkou.
Dostatek síly
Základ nabídky pohonných jednotek představuje turbodiesel o objemu 2,3 l, který je nabízen ve třech výkonových variantách. Právě tento motor pracoval i v testovaném voze, přičemž jsme mohli otestovat rovnou nejvýkonnější verzi se 150 koňskými silami. Moderní přeplňovaný agregát se vstřikovacím systémem Multijet II splňuje emisní normy Euro 5 a v testované verzi spolupracoval s manuální šestistupňovou převodovkou. Motor poskytoval i středně naloženému vozu velmi slušnou dynamiku, avšak ještě důležitějším faktem je, že vozu poskytoval dostatek síly již od nejnižších otáček. Do útrob kabiny navíc nenechával pronikat nepříjemné vibrace a pochválit lze i samotné řazení, které nepostrádalo rychlost ani přesnost. Průměrná spotřeba se po celou dobu testu držela těsně pod hranicí deseti litrů na sto kilometrů.
Snadné soužití
Změny nové generace se dotkly i útrob vozu, takže řidič se bude za volantem zase cítit o poznání příjemněji. To jsem musel po vyšplhání na vysoko uložené sedadlo řidiče konstatovat i já. Přehledná středová konzole nabízí příkladné uspořádání všech ovládacích prvků a řidič si bez problémů i díky nastavitelnému volantu rychle naleznete ideální pozici k řízení. Ta nabízí taktéž skvělý výhled z vozu a zvláštní pochvalu zaslouží i rozměrná zpětná zrcátka, která ukazují vše podstatné z dění okolo vozu. Testovaný vůz byl navíc vybaven i zadním parkovacím asistentem, který přijde u téměř šest metrů dlouhého vozu jistě vhod. Za příplatek je navíc možné vůz vybavit i zpětnou kamerou s reflektorem a monitorem uvnitř kabiny, které vaše manévrování ještě více usnadní. Samotnému manévrování navíc vyjde vstříc i malý průměr otáčení, který dosahuje 11,5 m.
Prostor nade vše
Model Daily byl vůbec prvním vozem ve své třídě, který přišel s nabídkou objemu nákladu až na 17,2 m3 a celkové hmotnosti vozidla do 7 tun. I poslední generace kalkuluje s touto nabídkou, takže lze vybírat z verzí s celkovou hmotností od 2,8 do právě 7 tun. Objem nákladové-ho prostoru u užitkového furgonu může být od 7 do 17,2 m3. Testovaná verze s prostředním ze tří rozvorů a střední výškou nabídla objem nákladního prostoru 12 m3 s vnitřní výškou 1900 mm a délkou 3520 mm. Nosnost furgonu v této konstelaci dosahuje 1345 kg a ocenit lze i přítomnost zadních křídlových dveří, které se dají otevírat až do úhlu 270°. Samozřejmostí je i přítomnost 1250 mm širokých bočních posuvných dveří.
Cena na míru
Poněkud nepřehlednější situace panuje u Iveca v momentě, kdy se začne zákazník ptát na cenu vozu. Oficiální ceník modelu Daily není k dispozici a nedočkáte se ho ani u prodejce. Cena je konzultována se zákazníkem a závisí na řadě parametrů, motorizaci a typu vozu. Cena testovaného modelu Iveco Daily 35S15V v popsané specifikaci činí 649 000 Kč bez DPH, což je v porovnání s konkurencí i díky řadě příplatků a bohaté standardní výbavě více než zajímavá nabídka.
Technické údaje: Iveco Daily 2.3
Multijet II 35S15V
Cena od: 649 000 Kč (bez DPH)
Motor:
Charakteristika: řadový vznětový čtyřválec
Maximální výkon: 107 kW/3900 ot./min.
Maximální točivý moment: 350 Nm/1500 ot./min.
Rozměry:
Délka/šířka/výška: 5997/1996/2650 mm
Rozvor: 3300 mm
Pohotovostní
hmotnost: 2155 kg
Nosnost: 1345 kg
Objem nákladového prostoru: 12 m3
Další motorizace:
2.3 Multijet II 106 k
2.3 Multijet II 126 k
3.0 Common Rail 146 k
3.0 Common Rail 170 k
3.0 Common Rail 205 k
3.0 Natural Power 136 k
{gallery}automobil_ve_firme/iveco_daily{/gallery}