TEST: KIA Optima – Optimální řešení
Synonymem manažerského sedanu je v České republice Volkswagen Passat. Může mu konkurovat Kia Optima, navíc když sesterský Hyundai i40 byl na český trh uveden o hezkých pár měsíců dřív?
Co začít jednou od konce? O voze Kia Optima jsem si udělal obrázek po prvních pěti minutách jízdy a nezměnil jsem ho až do konce testu. Tak proč neříct závěr hned na začátku? Optima je skvěle vypadající auto, které na mě zapůsobilo lépe než na stejném základě postavený Hyundai i40. Neztratí se ani ve srovnání s ostatní konkurencí. Je to ideální auto pro manažera, který chce budit pozornost, ale zbytečně neprovokovat drahým autem. Optimě lze snad trochu vyčítat tvrdší naladění podvozku a vnitřní hluk, na českém trhu ji ale omezuje především absence verze kombi.
Několik let čekání
Na oficiální uvedení optimy jsme si museli počkat relativně dlouho. Světovou premiéru totiž měla na autosalonu v New Yorku už v dubnu 2010 a na mnoha trzích se začala prodávat ve stejném roce. A podle statistik je velmi úspěšná. Může za to určitě z velké části její design. Už dlouho jsem během týdenního testování nebyl takovým středem pozornosti a terčem tolika otázek týkajících se vozu. Auto totiž vypadá odvážně, moderně, ale přitom nijak agresivně nebo divoce. Základem je dlouhý rozvor 2795 mm, který je delší než u Hyundai i40 (2770 mm) nebo VW Passat (2712 mm). Celkově je auto delší, širší a nižší než většina soupeřů.
Design za výhled
S tím, jak je auto nízké, souvisí i nízko posazené sedadlo řidiče. Přidává to na dynamickém a sportovním dojmu, který slibuje venkovní design, na druhé straně není třeba úplně ideálně vidět z auta směrem vzad. Můžete si ale připlatit za parkovací senzory, parkovací kameru nebo rovnou za systém automatického parkování do řady stojících vozidel (od druhého stupně výbavy). Důležitá poznámka k výbavě – už jsme si zvykli, že velká část vozů Kia se vyrábí v Evropě, takže si můžeme v příplatkové výbavě poroučet, co chceme, optima je klasickým příkladem asijského vozu, který nabízí skvělý poměr ceny a výbavy, ale tu nabízí kvůli dlouhým dopravním trasám pouze v paketech.
Interiér je na pohled velmi příjemný a pohodlný. Středový panel je mírně natočen směrem k řidiči, který má už v základu spoustu funkcí ovladatelných přímo z volantu – tempomat, palubní počítač i telefon. Prostoru je v interiéru dostatek pro všechny cestující, kia vyniká zejména v prostoru nad hlavou a v oblasti loktů. Ve spojení s koženými sedadly a dřevěným dekorem nejvyššího stupně výbavy dodává jízdě v optimě status skoro až luxusní třídy.
Optimální řešení
Nejen čeští, ale i ostatní evropští manažeři budou mít z nabízených motorizací patrně největší zájem o turbodiesel 1,7 litru. Motor poskytuje nejvyšší výkon 100 kW. Pro běžnou klidnou jízdu bohatě postačuje, i když jeho spektrum využitelných otáček není příliš velké, a občas ho v interiéru trochu uslyšíte. Podvozek má hodně chuti do ostré jízdy, v zatáčkách je naprosto suverénní, ale na velkých nerovnostech trochu pocítíte jeho tvrdší naladění. Za ceny od 466 650 Kč bez DPH zkrátka optimální volba.
AUTOMOBILKA DOPORUČUJE
Michal Dolanský
Fleet/Used Vehicles Manager,
KIA Motors Czech
Nepřehlédnutelná… to je první, co mě vždy napadá při pohledu na novou Optimu. Design, kvalita zpracování, prostor a úsporné pohonné jednotky, tak lze charakterizovat vlajkovou loď naší modelové řady. Tohle, že umí vyrobit Kia? S touto otázkou se pravděpodobně setkal každý, kdo měl možnost tento vůz testovat. Umí. A nejen to! V září uvedeme na český trh její hybridní provedení! Našim cílem je posílit naši pozici v oblasti prodeje firemním zákazníkům a proto máme připraven speciální program pro firemní zákazníky při nákupu od prvního vozu doplněný značkovým operativním leasingem.
Technické údaje: Kia Optima 1.7 CRDi AT
Cena od: 549 983 Kč (bez DPH)
Motor:
Charakteristika: naftový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon: 100 kW/4000 ot./min.
Maximální točivý moment: 320 Nm/2000-2500 ot./min.
Dynamika a spotřeba:
Maximální rychlost: 197 km/h
Zrychlení: 11,6 s
Spotřeba (město/mimo/kombi): 7,9/4,9/6,0 l/100 km
Emise CO2: 158 g/km
Rozměry:
Délka/šířka/výška: 4845/1830/1455mm
Rozvor: 2795 mm
Objem zavazadlového prostoru: 505 l
Pohotovostní hmotnost: 1581 – 1659kg
{gallery}automobil_ve_firme/KIA_Optima{/gallery}