TEST: Fiat Ducato – Rychlý stěhovák
Fiat Ducato nabízí nepřeberné množství verzí sloužících k převozu nákladu i osob. My jsme vyzkoušeli druhý největší furgon s nákladovým prostorem o velikosti 13 m3 a novým výkonným motorem MultiJet, splňujícím normu Euro 5.
Drobní živnostníci i velké přepravní firmy nemají při výběru svých dodávkových vozů jednoduchou situaci. Výběr je v současné době velmi široký a nabídka zajímavá ze všech stran. Se svou troškou do mlýna přichází i Fiat s modelem Ducato, který je tradičně dostupný v široké plejádě provedení. K dispozici jsou verze pro přepravu osob, pestrá paleta valníků s dvoukabinou i bez ní, základních podvozků pro přestavbu či kabinových provedení s plošinou.
Na vrcholu
Pro náš test jsme standardně zvolili verzi furgon. Ducato při tomto výběru poskytuje volbu velikosti nákladového prostoru od 8 do 17 kubických metrů, přičemž lze vybírat hned ze tří rozvorů, čtyř délek a tří výšek. Testovaná verze L3H2 v provedení s maximální technicky přípustnou hmotností 3300 kg nabízí objem nákladového prostoru 13 m3. Vůz byl vybaven klasickými dvoukřídlými zadními dveřmi otevíratelnými o 90 a 180 stupňů a bočními dveřmi na pravé straně vozu o velikosti 1250×1755 mm. Za příplatek 12 000 Kč je možné vůz vybavit ještě druhými posuvnými bočními dveřmi na straně řidiče.
Šířka nákladového prostoru je 1870 mm, mezi podběhy pak 1422 mm. Délka nákladového prostoru 3705 mm poté umožňuje snadné umístění čtveřice europalet. Výška nákladového prostoru je 1932 mm a v případě potřeby je ducato schopné ve verzi s extra vysokou střechou poskytnout až 2172 mm na výšku a dosáhnout tak zmíněného maximálního objemu nákladového prostoru 15 m3.
Optimalizace
Ducato neboduje pouze širokou paletou svých provedení, ale i pestrou nabídkou motorizací. Ty přispěchaly s příchodem normy Euro 5 ve svých nových generacích MultiJet II a nabízí výkony od 85 do 130 kW. Celá čtveřice pohonných jednotek je ve srovnání se svými předchůdci o 15 % úspornější a přináší vyšší výkony. Motory přicházejí s novým palivovým systémem s rychlejšími vstřikovači, které pracují s plnicím tlakem zvýšeným z 1600 na 1800 barů. Nové motory mají podle výrobce i méně komponentů a dosahují vyšší spolehlivosti i dlouhého servisního intervalu 48 tisíc km.
V testovaném voze pracovala silnější výkonová verze motoru 2.3 MultiJet, která disponuje výkonem 109 kW a točivým momentem 350 Nm dostupným už od 1500 otáček za minutu. Agregát poskytuje vozu velmi dobrou dynamiku a umožňuje i rychlé dálniční přesuny. Právě k těm bude tato verze volena, pro pohyb ve městech či na kratších trasách určitě postačí slabší výkonová verze s výkonem 96 kW nebo základní dvoulitr s výkonem 85 kW.
Přesto nelze označit motorizaci 150 2.3 MultiJet jako špatnou volbu. Motor nejenže dělá z ducata velmi svižnou dodávku, ale dokáže vykazovat i velmi příjemné hodnoty spotřeby. Tu lze usadit při klidné jízdě i na hranici sedmi litrů na sto kilometrů, v případě většího zatížení, městského provozu či jízdy v rychlejším tempu počítejte spíše s hodnotou atakující desetilitrovou hranici.
Pánem silnice
I díky svým dynamickým vlastnostem se budete i s ducatem s takřka největšími rozměry (na délku měří testovaná verze prakticky šest metrů) cítit na silnici jako ryba ve vodě. Z vysoko položených sedadel máte skvělý výhled a dobrou práci odvádějí taktéž rozměrná zpětná zrcátka. V interiéru ducata se budete až na výšku usazení a polohu za volantem cítit takřka jako v osobáku, čemuž v našem případě nahrávala i bohatá výbava testované verze a pohodlná sedadla čalouněná atraktivní červeno-černou látkou.
Ocenit jsem během jízdy musel dobrý
dosah i chod řadicí páky, stejně jako velký rejd ducata, který umožňoval snadnou manipulaci i parkování vozu. Ostatně stejně jako přítomný parkovací senzor, který za příplatek 9000 Kč vřele doporučuji (variantou je i couvací kamera za 12 000 Kč).Ve výsledném hodnocení ducatu neuškodí ani jízdní vlastnosti, které zcela odpovídají třídě moderních dodávek. Nezatížené auto má díky tuhé nápravě s listovými pery tendenci na větších nerovnostech mírně uskakovat a rázovat, patrné je ale výrazné zklidnění při zatížení vozu. Velkou devizou je i cena modelu Ducato. Ta roste u testované koni gurace od ceníkových 671 180 Kč, které ponižuje akční ceník až na 473 181 Kč bez DPH a pokud byste slevili ze silnější výkonové verze, spadne tato částka až na 455 556 Kč. V případě volby základní motorizace 2.0 MultiJet ve verzi L1H1 nabízí akční ceník Fiat Ducato od 333 333 Kč bez DPH.
Technické údaje: Fiat Ducato 2.3 MultiJet 150k L3H2
Cena od: 671 180 Kč (bez DPH)
Motor:
Charakteristika: řadový vznětový čtyřválec
Zdvihový objem: 2287 cm3
Maximální výkon: 109 kW/3600 ot./min.
Maximální točivý moment: 350 Nm/1500 ot./min.
Dynamika a spotřeba:
Maximální rychlost: 162 km/h
Zrychlení: –
Kombinovaná spotřeba: 7,1 l/100 km
Emise CO2: 186 g/km
Rozměry:
Délka/šířka/výška: 5998/2050/2534 mm
Rozvor: 4035 mm
Pohotovostní hmotnost: 1975 kg
Nosnost: 1325 kg
Objem nákladového prostoru: 13 m3
Další motorizace:
Diesel: 2.0 MultiJet (85 kW)
Diesel 2.3 MultiJet (96 kW)
Diesel 3.0 MultiJet (130 kW)
{gallery}automobil_ve_firme/fiat_ducato{/gallery}