TEST: Opel Zafira Tourer – Krásná a dobrá
Opel je zcela určitě zajímavou značkou pro firemní zákazníky, protože má jednu z nejširších modelových palet na trhu, od malých aut po užitková. Moc se nám líbila i novinka Zafira Tourer.
V klíčových flotilových třídách představil Opel relativně nedávno své novinky astra a insignia. Ty ale v České republice nezaujímají úplně první příčky v registracích, za prvních pět měsíců letošního roku je třeba astra až devátá, insignia šestá. Mně osobně na nich nevyhovuje především to, že vozům s jedněmi z největších vnějších rozměrů ve své třídě neodpovídá velikost prostoru vnitřního. S trochu skepse jsem proto přistupoval i k nové generaci zafiry – rovněž se pyšní rekordními vnějšími rozměry. A čekalo mě překvapení.
Design se údajně inspiroval u luxusních rychlovlaků. Nevím, každopádně na mě působí moderně, dynamicky, a jak se na rodinný vůz sluší, nijak agresivně. Dominantním prvkem jsou zejména přední světlomety ve tvaru bumerangů ve stylu elektrické ampery nebo výrazný prolis na spodní části bočních dveří.
Přestože má zafira klasicky do strany otvíraný druhý pár dveří, nikoli posuvný, jako některá jiná MPV, nebo protisměrný jako menší meriva, je nastupování dovnitř vcelku pohodlné. Uvnitř je znát nárůst skoro 20 centimetrů délky oproti předchozí generaci, i o šest centimetrů delší rozvor. Nabídkou prostoru pro cestující v první a druhá řadě sedadel je na špičce mezi konkurenty. Druhá řada už navíc není v jedné lavici jako celek, ale tvoří ji tři samostatná posuvná sedadla. Za příplatek můžete mít i třetí řadu sedadel, která se dá snadno sklopit do podlahy. Výrobce si ale patrně je vědom jisté slabiny, a tou je velikost zavazadlového prostoru. Udává základní objem úctyhodných 710 litrů, které ale kufr na první pohled nemá. Tento údaj platí nejspíš při prostředních sedadlech posunutých zcela vpřed. Skvělý je naopak integrovaný nosič dvou až čtyř jízdních kol FlexFIX, který se dá jako šuplík vysunout ze zadního nárazníku.
Stejně jako je široká modelová paleta Opelu, i nabídka motorizací pro Zafiru Tourer je dlouhé čtení. Benzinové motory s výkony od 85 do 103 kW, naftové od 81 do 121 kW a navíc jedna verze CNG s výkonem 110 kW. Redakce dostala k testu dvoulitrový turbodiesel s výkonem 96 kW, a ten nezklamal v žádném směru. Tichý chod, dostatek výkonu a přitom oproti deklarované spotřebě 5,2 l/100 km jsem bez nějaké velké snahy jezdil s dlouhodobým průměrem 5,8 l/100 km, což je na auto této velikosti skvělý výkon.
A další body k dobru u mě Zafira Tourer získala jízdními vlastnostmi. Podvozek dovedně maskuje skutečnou velikost auta, takže zafira je stejně sebejistá a pohodlná jak v dálničních rychlostech, tak při průjezdu zatáčkami, vysoký stupeň komfortu si zachovává i při přejíždění nerovností.
Zafira Tourer je skvělá ve všech směrech, nebál bych se jí označit za nejlepší aktuální opel na trhu.
Je třeba se ale smířit s tím, že zdaleka nepatří mezi nejlevnější na trhu. Základní cenovka u motoru 1.8 85 kW bez turba má hodnotu 408 250 Kč bez DPH, u nejslabšího turbodieselu 2.0 81 kW pak 471 583 Kč bez DPH. A to základní výbava ve srovnání s konkurencí nepatří mezi nejbohatší. Nejlevnější Renault Grand Scénic nebo Citroen Grand C4 Picasso začínají třeba už na ceně 304 083 Kč bez DPH.
Technické údaje: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi 96 kW
Cena od: 479 917 Kč (bez DPH)
Motor:
Charakteristika: naftový čtyřválec
Maximální výkon: 96 kW/4000 ot./min.
Maximální točivý moment: 300 Nm/1750-2500 ot./min.
Dynamika a spotřeba:
Maximální rychlost: 191 km/h
Zrychlení (0-100 km/h): 10,9 s
Spotřeba (město/mimo/kombi): 6,4/ 4,5/5,2 l/100 km
Emise CO2: 137 g/km
Rozměry:
Délka/šířka/výška: 4658/1884/1685 mm
Rozvor: 2760 mm
Objem zavazadlového prostoru: 710 l
Pohotovostní hmotnost: 1571 kg
{gallery}automobil_ve_firme/opel_zafira{/gallery}