Výběr mýtného roste, za prvních 9 měsíců o 400 mil. Kč více než loni

kamion_polygon

kamion_polygonMýtný systém v České republice vybral v září od kamionů 724 milionů korun, což je o procento více, než za stejné období loňska,“ říká David Čermák, ředitel Ředitelství silnic a dálnic, které české mýto provozuje. Podle něj se znovu naplno projevilo kalendářní rozložení pracovních a víkendových dnů spolu se státním svátkem. 

Zatímco loni mělo září 21 pracovních dní, letos jen 19. Naopak začínající říjen by podle něj mohl patřit k absolutně rekordním měsícům. „Vloni jsme v říjnu registrovali 20 pracovních dnů, letos nás čeká celých 23, protože i svátek české státnosti vyšel na neděli,“ vysvětluje David Čermák.

Za období od ledna do září český mýtný systém kamionům předepsal mýto za 6,5 mld. Kč, stejné období loňského roku bylo o 400 milionů hubenější (7 %). Celkem 38,5 miliardy korun mýtného už stát vybral za 69 měsíců provozování. Dominantně se na platbách mýta podílí kamiony s hmotností nad 12 tun (87,5 %), vozidla nad 3,5 tuny zaplatí 11 procent a na autobusy „zbývá“ přibližně jedno procento. Podle nezávislého auditora je účinnost výběru mýta 99,56 %, což zjednodušeně řečeno znamená, že elektronický mýtný systém zpoplatní nebo označí jako neplatiče 99 kamionů ze sta. V českém systému je aktuálně registrováno jako aktivních na 626 tisíc palubních jednotek.

Právě 20. září uplynuly dva roky od zprovoznění nového úseku Pražského okruhu od Slivence k Modleticím, spojujícího dálnice D1 a D5. Úsek dlouhý 23 kilometrů za tu dobu na mýtném přinesl 595 milionů korun s meziročním nárůstem 5,5 procenta (od 20. 9. 2010 do 20. 9. 2012). Na každý kilometr ročně připadne v průměru 13 milionů korun. Celý dosud dokončený okruh kolem metropole s označením R1 vybral na mýtném za dvanáct měsíců 760 milionů korun. V pomyslném žebříčku podle absolutních výběrů se dělí jí patří čtvrtá pozice za dálnicemi D1, D5 a D8.