TEST: Seat Ibiza Bi-Fuel – Přísně k úsporám
Po divném období, kdy Seat představoval po velmi povedené Altee řadu designově poněkud zvláštních modelů, chytá tento španělský výrobce druhý dech. K testu dorazila modernizovaná Ibiza s pohonem na LPG.
Zatímco Seat dříve volil přinejmenším netradiční strategii a nahrazoval například v nové generaci původní sedan jakýmsi křížencem mezi hatchbackem a MPV (Toledo) nebo převlékl do nového kabátu starší generaci Audi A4 (Exeo), poslední dobou se vrací ke kořenům a snaží se nabídnout na první pohled sportovně střižená auta, která ale nic neztrácejí na praktičnosti v každodenním použití. Příkladem může být například nová Ibiza. Automobilka ji označuje jako novou generaci, i když víc by jí seděl termín „facelift“. Změněna byla přední maska, která se z „oblé a úsměvavé“ změnila na „přísnou až agresivní“. Zkrátka přibylo ostrých hran, což sportovnímu naturelu značky sedí o něco víc. Dobře vypadá i nová lichoběžníková maska chladiče. Pokud zvolíte bi-xenonové světlomety s natáčecí funkcí, dostanete s nimi i moderní LED denní světla.
Příjemný pocit jsem měl ze zpracování a ergonomického provedení interiéru. I prostor pro cestující je na tuto třídu přiměřený – co Ibize chybí například oproti fabii na výšku, to naopak získává v oblasti loktů. Pro zavazadla je k dispozici prostor o objemu 292 litrů, což je spíše nad průměrem třídy: Ford Fiesta nabízí 281 l, Opel Corsa 285 l, Renault Clio 288 l. Z celé řady motorů známých i z dalších vozů koncernu Volkswagen jsme vyzkoušeli variantu 1.6 Bi-Fuel o výkonu 59 kW továrně upravenou pro spalování u nás velmi oblíbeného LPG. Úprava probíhá přímo při výrobě v závodě Martorell. Díky tomu, že vozu zůstala plnohodnotná nádrž na benzin, slibuje výrobce celkový dojezd až 1300 kilometrů. Při přebírání vozu jsem tomu nevěřil, ale když jsem ujel více než 600 kilometrů a auto stále využívalo plynový pohon, musel jsem se v duchu omluvit za svou skepsi. Automobil startuje na benzin, ale velmi brzy dochází k automatickému přepnutí na LPG, o čemž řidiče kromě informace na obrazovce mezi budíky informuje pouze slabé cvaknutí. Přepínat mezi pohony lze i manuálně tlačítkem schovaným před řadicí pákou. Na jízdu na LPG si je jen třeba trochu zvyknout – ne snad, že by se projev auta lišil od klasického benzinového, problém je jedině v tom, že ukazatel stavu paliva má (jak jsme se ale přesvědčili i u testů podobných vozidel jiných značek) poměrně velkou toleranci. Takže po prvních 150 kilometrech například neubyla na palivoměru ani jedna čárka, naopak když jsem podle ukazatele vyjel už veškeré LPG, pokračovalo auto ještě další 60 kilometrů na plyn.
Nečekejte ale žádné velké výkony, za vše hovoří hodnota zrychlení z nuly na sto za 12,2 sekundy. Firemního zákazníka ale budou především zajímat náklady na provoz, a ty při současných cenách vycházejí zhruba na 1,27Kč na kilometr.
Pochvalu zaslouží přesně řazení pětistupňové manuální převodovky a vyvážené jízdní vlastnosti. Platí ale, že v zásadě Ibiza nabízí rozumný kompromis mezi sportovní a komfortní jízdou.
Základní model s motorem 1.2 44 kW je v ceníku za 190 750Kč bez DPH, což je zhruba stejně jako nejbližší konkurent Škoda Fabia se stejným motorem (187 417Kč bez DPH). Testovaný Bi-Fuel pak přijde na 241 583Kč bez DPH.
Technické údaje: Seat Ibiza Bi-Fuel
Cena od: 231 920Kč (bez DPH)
Motor:
Charakteristika: benzinový čtyřválec s úpravou na LPG
Maximální výkon: 59 kW/3800 ot./min.
Maximální točivý moment: 145 Nm/3800 ot./min.
Dynamika a spotřeba:
Maximální rychlost: 174 km/h
Zrychlení: 12,2 s
Spotřeba (město/mimo/kombi): 10,4/6,0/7,6 l/100 km (benzin)
Emise CO2: 139 g/km
Rozměry: Délka/šířka/výška: 4061/1693/1445mm
Rozvor: 2469mm
Objem zavazadlového prostoru: 222 l
Pohotovostní hmotnost: 1143 kg
{gallery}automobil_ve_firme/seat_ibiza_bifuel{/gallery}