Auta pod dohledem: Sledovací pomocník
Máte podezření, že vaše firemní vozidla ujedou více kilometrů než by mohla? Investice do monitorovacího systému se může velmi rychle vrátit.
Systémy pro monitorování firemních vozidel dnes využívá řada společností. Vlastní produkt nabízí i společnost O2a její systém O2 Car Control je už nainstalován ve více než 43 tisících automobilů. Správci vozových parků přes něj sledují pohyb svých vozidel a mají přehled kudy jela i kolik kilometrů najela. To ale není jediná funkce. Systém umí vyhotovit i čtyři varianty elektronické knihy jízd, sleduje spotřebu (včetně například nenadálého úbytku paliva) i porušování povolené rychlosti. Umí zjistit teplotu ve vozidle, nebo v jeho nákladovém prostoru a další funkce – celkem jde o 75 různých výkazů, které byly vytvořeny na základě požadavků zákazníků. Pomocí GPS lze sledovat a vyhodnocovat pohyb vozidla na trase v reálném čase (zpoždění 2-3 minuty) i zpětně za pomoci generování přehledů a statistik. Kompletní administrativu systému si provádí prověřený pracovník sám podle aktuálních potřeb za pomocí účtu, který obsahuje informace a data o všech firemních automobilech, ve kterých je O2 Car Control nainstalován.
Moderní způsob
Fyzická instalace sestává z modulu, který je nainstalován ve vozidle a zajišťuje lokalizaci pomocí GPS. Zjištěné údaje pak modul odesílá pomocí GPRS na server společnosti Telefónica O2, na který se už připojují přes zabezpečené rozhraní portálu Car Control koncoví uživatelé služby prostřednictvím PC, tabletů, nebo chytrých telefonů s operačním systémem Android. Pověřený dispečer tak může data z provozu flotily získat kdykoli a kdekoli, může konkrétnímu řidiči zadat plán pracovního dne a ten pak vykazuje, popřípadě poznámkami komentuje jeho plnění. V případě potřeby může dispečer s řidičem využít komunikaci prostřednictvím chatu. Systém umí také zaslat SOS signál na zvolené telefonní číslo, nebo na dispečerský portál. Podle zdroje z O2 se v současné době připravuje verze pro iPhone a pro operační systém Windows 7. Systém lze využívat i v zahraničí za běžné ceny datových přenosů. Lze si zvolit, zda se do modulu data ukládají online a po návratu do ČR si je pověřený pracovník stáhne do PC, nebo lze operativně zjistit polohu vozu prostřednictvím jedné SMS zprávy. K dispozici je možnost, že jednotka odešle data ze zahraničí jednorázově až v momentu, kdy nashromáždí dostatek informací.
Firmě na míru
Zákazník má na výběr ze tří řešení a tří druhů jednotek (základní, rozšířená a speciální). Základní jednotka nedisponuje možností připojení doplňkových čidel. Hodí se tak hlavně pro osobní automobily, u kterých umí zjistit základní údaje, jako je aktuální poloha a vytvoření výkazů o jízdách. Rozšířená jednotka je podle informací z O2 nejpoužívanější a umí připojit doplňkové snímače. Také její vyhodnocování dat z jízdy je přesnější, než u základního typu. Speciální jednotka umožňuje propojení s řídicí jednotkou vozidla – prostřednictvím speciálního rozhraní. Lze tedy sledovat například také údaje z digitálního tachografu. Veškerá nashromážděná data se zasílají automaticky předem zvoleným pracovníkům. Ti mohou sledovat i aktuální dopravní informace přímo v mapových podkladech.
Systém umožňuje poměrně jednoduše plánovat optimální logistická řešení a prostřednictvím dat získaných z provozu optimalizovat následný provoz firemní flotily. Minimalizace ztrát dosud působených řidiči je tak výsledným faktorem monitoringu služebních vozidel.
VÍT JERGL
Senior marketingový specialista, Telefónica Czech Republic
Jak dlouho je již služba O2 Car Control na trhu a kolik vozidel ji používá?
Službu monitorování vozidel nabízíme zákazníkům zhruba od roku 2005. Od svého počátku prošla rozsáhlým vývojem podle toho, jak bylo nutné reagovat na potřeby zákazníků a trendy v oblasti řízení vozových parků. V současnosti nabízíme službu ve třech úrovních: Basic, Standard a Premium, které se liší zejména množstvím funkcí a reportů poskytovaných na portálu. Díky široké škálovatelnosti naší služby jsme schopni uspokojit nejrůznější požadavky všech našich zákazníků. Ke dnešnímu dni využívá službu 43 346 vozidel a jejich počet se každý den zvyšuje.
O2 Car Control nabízí tři úrovně portálových řešení, které z nich je mezi klienty nejoblíbenější a proč?
Nejoblíbenější je verze Standard, neboť zákazníkům nabízí všechny potřebné funkce a reporty pro efektivní sledování a řízení vozového parku za přijatelný měsíční poplatek. V případě, že zákazník v průběhu využívání služby zjistí, že potřebuje pro svoji každodenní práci více funkcí a výstupů, může kdykoliv přejít na vyšší verzi, která nabízí všechny portálové funkce, reporty a možnosti využívání aplikací na tabletech či chytrých telefonech.
Je aplikace Car Terminal k dispozici již v základním balíčku O2 Car Control a jaké úspory při provozu autoparku lze při jejím použití dosáhnout?
Mobilní aplikace Car Terminal je součástí nejvyšší verze Premium, aplikaci Car Control je možné využívat již s verzí Standard. Zákazníci, kteří využívají odpovídající tarif, si mohou aplikaci zdarma stáhnout do svých mobilních zařízení a po přihlášení začít využívat všech funkcí, které nabízí. Ohledně úspory času lze použít údaje z mezinárodních studií, které uvá-dějí hodnoty 25-40 minut denně v případě, že jsou využívány aplikace v chytrých telefonech efektivně. Nesporným přínosem je to, že dispečer na svém tabletu či chytrém telefonu může okamžitě řešit aktuální problémy a efektivněji řídit celý vozový park odkudkoliv. Jen namátkou co všechno může dispečer přes mobilní aplikace řešit: komunikace mezi dispečerem a řidičem pomocí chatu, plánová-ní trasy například dle aktuální dopravní situace nebo nové požadavky zákazníka.
Přes aplikaci může dispečer sledovat aktuální polohu a trasu všech svých vozidel v terénu, aktuální stav tachometru, rychlost a podobně. Využívání aplikací v dnešní době tabletů a chytrých telefonů výrazně zjednodušuje práci, umožňuje dispečerům a správcům rychlejší vyhodnocování situací, efektivnější řízení a plánovaní firemních vozidel v terénu.
Jaké novinky (doplňkové služby) v rámci O2 Car Control připravujete do budoucna?
Služba O2 Car Control prochází neustálým vývojem, který sleduje aktuální trendy řízení vozových parků. Výrazným zdrojem inspirace a inovací je zpětná vazba od našich zákazníků. Většina přehledů, statistik nebo reportů se vytváří na základě jejich požadavků a potřeb. Neustále rozšiřujeme také bezpečnostní funkce. Novinky představujeme každý měsíc zákazníkům přímo v portálu. Do vzdálenější budoucnosti plánujeme úpravy a nové funkce v portálu služby, a také nové jednotky.