Která automobilka má největší podíl firemních prodejů?

kosik auto

kosik autoPořadí značek na českém trhu je z hlediska registrací známé. Existují ale ještě jiné statistiky, které ukazují třeba podíl firemních a soukromých prodejů, podíl různých druhů financování nebo reexporty. ty však SDA nezveřejňuje. Proč tomu tak je? Redakce flotily je získala a pohled do nich je víc než zajímavý.

Toto zamyšlení není kritikou SDA, jehož pravidla si určují jeho členové, tedy zastoupení jednotlivých automobilek na českém trhu. Před časem z něj vystoupil Hyundai, naopak vstoupila Škoda. SDA už od roku 1993 zveřejňuje statistiky prodaných a od roku 2004 registrovaných vozidel na českém trhu. Redakce Flotily ale získala část dalších statistik, které první pohled na úspěchy jednotlivých automobilek mění, zpřesňují a rozšiřují. Tato data slouží pro interní potřebu členů SDA, kteří za členství platí. Jde ale z velké části o data zajímavá i pro veřejnost a jak ukázala naše malá anketa, minimálně část značek by se zveřejňování těchto údajů nebránila.

 

Překvapivé pořadí

vozove_parky_a_naklady_na_provoz-ioakgPořadí prvních pěti značek v registracích je Škoda, Hyundai, Volkswagen, Ford, Renault. Jak ale vypadá statistika za první tři měsíce letošního roku třeba z pohledu podílů firemních a osobních prodejů? Celkově na trhu převažují ze 61% firemní registrace.

Nejfleetovější značkou je překvapivě Mini s 94% podílem firemních prodejů, následuje BMW (91 %), Jaguar a Land Rover (89 %), Mercedes a Lexus (87%) a Volvo (86 %). U domácí automobilky Škoda je podíl firemních prodejů 76%. Tato čísla samozřejmě neříkají úplně přesně, která značka je u firem nejúspěšnější, protože zahrnují i jednotlivé registrace osob samostatně výdělečně činných (což bude nejspíš případ Mini na prvním místě). Stejně tak různé značky jsou zastoupeny v různých segmentech, takže logicky ve vyšší střední třídě bude větší podíl firemních registrací než u malých aut apod. Přesto je to v tuto chvíli nejpřesnější statistika, jak odlišit firemní a soukromé prodeje.

Zajímavý je i pohled do statistiky financování. Třeba u  prémiových značek je v oblasti operativního leasingu nejúspěšnější Volvo s podílem 14,7% všech svých prodejů, finanční leasing pak nejvíc využívají uživatelé Mercedesu (24 %). Překvapivě hodně lidí kupuje vozy prémiových značek v hotovosti: Audi 67%, BMW 76%, Mercedes 56% a Volvo 60%. Nejvyšší průměrné emise CO2 přisuzují statistiky značkám Infinity (237 g/km), Saab (227 g/km) a  Jaguar (221 g/km), nejnižší naopak značkám Smart (99 g/km), Škoda (134 g/km)

a  Alfa, Fiat a  Kia (shodně 137 g/km). Součástí jsou i  statistiky reexportů, kdy za  první tři měsíce letošního roku spadlo do této kategorie 19,7% vozů značky BMW a  Mini, 39,3 % Audi, 44 % Mercedes, 13,1 % Volvo, 24,2 % Ford, 19,6% Volkswagen, naopak pouze 6,4% vozů Škoda. Jde ale zřejmě o vývoz jak nových, tak ojetých vozidel.

 

Co na to říká druhá strana?

hyundai uniqaProtože se ale tyto statistiky dostaly do redakce neoficiální cestou, chtěli jsme si je ověřit. Nejprve přímo u zdroje, tedy u SDA. „Zveřejňujeme pouze celkové podíly firemních a soukromých prodejů. Je věcí jednotlivých značek, zda chtějí zveřejňovat, jakým klientům svá vozidla prodávají,“ konstatuje tajemník SDA Pavel Tunkl. „Pro členění z hlediska financování nemáme dostatek údajů. Případné reexporty jsou ryze obchodní záležitostí, kterou nám nepřísluší sledovat. Zpracováváme pouze statistiku vozidel vyřazených z registru.“

Že jsou statistiky pravdivé, potvrdilo několik importérů, u kterých jsme ověřovali především pro náš časopis nejzajímavější část dat o firemních registracích. Oslovení importéři by se vesměs nebránili ani zveřejňování těchto údajů i do budoucna:„Ano, můžeme potvrdit, že data odpovídají realitě,“ uvádí Petr Pečenka, ředitel ŠKODA AUTO Česká republika. „Za naši značku nemáme problém se zveřejňováním těchto údajů. ŠKODA je v prodejích firmám zejména díky nízkým provozním nákladům a vysoké zůstatkové hodnotě velmi úspěšnou značkou, takže nemáme co tajit. Pokud jde o reexporty, tak jim v řadě případů nelze bránit a v době volného obchodu na evropském trhu k tomu ani není důvod. U této hodnoty se jedná o reexport všech, tj. nových i ojetých vozů.“

„Ano, podíl registrací nových vozidel na firemní a privátní zákazníky za uvedené období odpovídá,“ říká Jan Laube, generální ředitel FORD MOTOR COMPANY. „ V rámci statistik SDA se uvádí údaj o tzv. odregistracích a ten odpovídá. Počet reexportů se za uvedené období u nás liší, v našem případě je pod 20%. Proti zveřejňování těchto údajů nic nemáme, v tuto chvíli je velká část statistik na tzv. veřejném portále a přístupná všem zájemcům. Detailnější statistiky jsou plně k dispozici jednotlivým členům SDA, kteří za zpracování údajů platí v rámci svých příspěvků. Je tedy na nich, jak s uvedenými daty následně naloží.“

Pravdivost údajů potvrdila i Klára Skálová, Fleet Sales Manager Volvo Auto Czech: „Údaje souhlasí a do budoucna jsme určitě pro jejich zveřejňování.“ Podobně hovoří i Tomáš Velek z Toyoty: „Pravdivost údajů můžeme potvrdit. Jsme i pro zveřejňování údajů. Tento dodatečný pohled na trh by ale měl být zveřejňován odděleně od oficiálních statistik, které musí respektovat evropská pravidla.

Některé značky jsou ovšem ke statistikám zdrženlivější. „SDA je oborové sdružení, jejíž členové za členství platí,“ uvedl mluvčí Import Volkswagen Group (a tedy značek Volkswagen, Audi a Seat) Jan Klíma.  

 Bohužel se k informacím z vašeho zdroje nemůžeme vyjadřovat,“ konstatoval PR manager značky Mercedes Jan Kuhn. „Pokud byste se přímo ptal na podíl firemních zákazníků, ten dlouhodobě převyšuje podíl zákazníků soukromých. V otázce reexportů mohu doporučit prověření stáří uvedených vozidel. Jsem přesvědčen o tom, že pokud by se jednalo o nová vozidla, bude údaj VELMI rozdílný.“