HYBRID: Do města určitě ANO
Hybrid byl dlouhou dobu synonymum pro spojení slov Lexus a velké manažerské auto. Významným hráčem na tomto poli se ale chce stát i Honda, která se snaží prosadit mezi menšími modely.
Samotná Honda Jazz prošla letos na jaře faceliftem, který jí má dodat sílu na pár dalších let. Protože už před ním šlo o velmi povedené auto, které ve vyšších prodejích na tuzemském trhu brzdila hlavně cena, jde o změny spíše kosmetické – upravené jsou nárazníky, světlomety, maska chladiče i zadní světla. Upravená je i palubní deska. Hybridní verze se od té základní liší světlomety s modrým lemováním, čirými zadními světly, trochu jinou přední maskou, chromovanou lištou na víku zavazadlového prostoru a v případě zájmu speciální metalickou barvou Lime Green.
Největší výhodou jazzu obecně je skvělé řešení jeho vnitřního prostoru – zvenku se zdá auto malé, ale uvnitř je na svoji délku 3900 mm neskutečně praktické a prostorné. Pomáhá tomu i intuitivní systém sklápění zadních sedadel „Magic seats“. Výrobce tvrdí, že u hybridní varianty zůstal zachován objem zavazadlového prostoru 300 litrů, to ale platí jen v případě vozu zcela bez rezervy, což v Česku není možné. S rezervou je to pak 223 litrů, po sklopení zadních sedadel pak 722 litrů (ovšem nevzniká rovná ložná plocha). Unikátní je ale třeba funkce zvednutí sedáků zadních sedadel směrem k opěradlům podobně jako se sklápí sedačky třeba v divadle nebo v kině.
Znamená ale hybridní ústrojí nějakou zásadnější úsporu, což je věc, která zajímá firemní zákazníky? Systém pohonu se u Hondy nazývá IMA, a v Česku už s ním jezdí třeba model CR-Z. Je určen především k tomu, aby elektromotor pomáhal spalovacímu kolegovi k vyšším výkonům. Elektromotor nikdy nepohání auto úplně sám, jako tomu je v případě full-hybridů od Toyoty nebo Lexusu, ale v případě ustálené jízdy pod 50 km/h jede spalovací agregát pouze na volnoběh a o pohon se postará elektromotor.
Agregát 1.3 umí poskytnout výkon 65 kW, elektromotor pak disponuje výkonem 10 kW. Oproti klasickým malým benzinovým motorům nabízí toto spojení překvapivě (pro toho, kdo se s takovým pohonem setkává poprvé) řadu výhod. Především je to plynulé rozjíždění bez nutnosti vytáčet motor do vysokých otáček. Protože nemusíte motor tolik vytáčet, je jízda o poznání akusticky komfortnější. A v neposlední řadě ušetříte na palivu. Jazz hybrid slibuje tabulkovou kombinovanou spotřebu 4,5 l/100 km, čistě benzinový agregát 1.4 73 kW pak 5,4 l/100 km. Nejvíce hybrid šetří palivo při jízdě po městě (4,6 vs. 6,7 l/100 km), naopak při vysokých dálničních rychlostech už není rozdíl v úspoře paliva tak velký (4,4 vs. 4,6).
Otázkou samozřejmě je, jestli se úspora necelého litru paliva vyplatí, a pokud ano, tak kdy. Hybridy mají obecně tuto hranici poměrně vzdálenou, protože je třeba ujet mnoho kilometrů, než se jejich vyšší pořizovací hodnota vrátí. V Česku se totiž zatím neposkytuje žádná státní podpora na nákup tohoto typu vozů. Honda se v tomto směru ale hodně snaží. Takže nabízí asi tak podobné rozhodování, jako jestli si u stejného modelu koupit benzinový nebo dieselový motor. Ve stejném stupni výbavy je hybrid oproti verzi s motorem 1.4 dražší jen o 20 000 Kč, konkrétně 429 000 Kč. Při průměrné ceně benzinu 36,50 Kč/l se tak náklady vrátí po zhruba 60 000 kilometrech.
Technické údaje: Honda Jazz hybrid
Cena od: 429 000 Kč (s DPH)
Motor:
Charakteristika: benzinový čtyřválec + elektromotor
Maximální výkon: 65 kW/5800 ot./min.
Maximální točivý moment: 121 Nm/4500 ot./min.
Dynamika a spotřeba:
Maximální rychlost: 175 km/h
Zrychlení: 12,2 s
Spotřeba (město/mimo/kombi): 4,6/ 4,4/4,5 l/100 km
Emise CO2: 104 g/km
Rozměry: Délka/šířka/výška: 3900/1695/1525 mm
Rozvor: 2495 mm
Objem zavazadlového prostoru: 223 l
Pohotovostní hmotnost: 1234 kg
{gallery}automobil_ve_firme/honda_jazz_hybrid{/gallery}