ROZHOVOR: Po éře Renaultů a Citroënů zavládla v naši společnosti doba „Peugeotová“
Zdeněk Jeřábek spravuje ve společnosti Cetelem ČR pestrou flotilu 59 vozidel, ve které lze objevit automobily hned několika značek. Mezi těmi dominují především modely francouzských automobilek.
Jak velkým vozovým parkem vaše společnost disponuje, kdo se o jeho správu stará a jaká je jeho skladba?
Společnost Cetelem ČR má ve svém vozovém parku v současné době 59 vozidel, z toho 55 vozidel je trvale přiděleno zaměstnancům a čtyři vozidla jsou takzvaně provozní, tedy slouží k obslužným činnostem ve společnosti. Mohou je pro pracovní účely, a pokud je vozidlo na daný termín volné, tak i pro soukromé účely, využít zaměstnanci, kteří nemají trvale přiděleno vozidlo. Dále je využíváme jako vozidla náhradní pokud jsou přidělená vozidla v servisu.
O správu vozového parku se staráme ve dvou lidech. Já ze své pozice zodpovídám za nákup vozidel, za dodržení Car policy společnosti při výběru vozu, značky a vybavení. Moje kolegyně pak řeší všechny provozní otázky související s vozovým parkem od předání vozidla uživateli, přes řešení všech provozních záležitostí, monitoring vozidel prostřednictvím GPS, řešení pojistných událostí až po parkování a půjčování provozních vozidel.
Jak často vozy obměňujete a kolik kilometrů automobily za tuto dobu najezdí?
Obecně všechna vozidla provozujeme tři roky. Samozřejmě se vyskytnou výjimky, kdy s ohledem na ujetý počet kilometrů si některé vozidlo necháme o pár měsíců déle. Nepřekračujeme však hranici čtyř let v držení jednotlivého vozidla. Nájezd se za dobu provozu velmi liší podle využití vozidla. Naši regionální manažeři běžně za dobu tří let najedou na vozidlech 150 000 až 160 000km. Naopak některá manažerská vozidla mají za dobu provozu najeto 60 000 až 80 000 km, ve výjimečných případech dokonce i méně.
Jakého financování pro váš vozový park využíváte?
V současné době vozidla nakupujeme sami a máme pro to své důvody. Před patnácti lety, když naše společnost v ČR začínala, jsme využívali služeb operativního leasingu od společnosti Lease Plan. Poté, co se na českém trhu objevila společnost ARVAL CZ, jsme začali spolupracovat s ní a to s celkem pochopitelného důvodu. Je to naše „sestra“, protože i ARVAL CZ je součástí bankovní skupiny BNPP. A to, proč jsme v portfoliu klientů Arvalu výjimkou a jako jediní nevyužíváme operativního leasingu, ale pouze služby fleet management, má také prozaické vysvětlení. Jako nebankovní společnost máme své důvody a těmi jsou především důvody daňové a důvody ceny zdrojů, které můžeme pro nákup vozů využít.
Jak řešíte prodej ojetých vozů, dáváte automobily na protiúčet, nebo využíváte autobazarů, či si automobily prodáváte sami?
Odprodej ojetých vozů je oblast, kde využíváme spolupráce se společností ARVAL CZ. Vozidla prodáváme prostřednictvím její elektronické aukce, která je určena pro právnické osoby. Tak se naše ojetá vozidla dostávají do autobazarů a jsou v nabídce pro možné koncové zájemce. Vlastní prodej od nás se však realizuje zájemci / majitel autobazaru. Vše se tedy vyřídí relativně rychle a především průhledně. V případě, že si některý z přihlášených účastníků aukce vozidlo vydraží, proběhne prodej během několika dnů včetně všech administrativních záležitostí. My tak máme peníze za vozidlo, můžeme jej vyřadit z majetku společnosti a nemusíme čekat, až se některý ze zákazníků autobazaru rozhodne vozidlo koupit.
Při průběhu elektronické aukce dáváme možnost vlastním zaměstnancům se o vozidlo v aukci ucházet, přednostně vždy tomu, kdo měl vozidlo v užívání. Takový uchazeč je však pouze jedním ze zájemců o vozidlo v aukci a je pouze na něm, zda a za jakou cenu si vozidlo vydraží. Výhodou pro zaměstnance u takto zakoupeného vozidla je znalost celé provozní historie vozidla a také lepší cena, než za jakou by stejné vozidlo koupil jako zákazník autobazaru o pár dní později.
Jakou značku vozidel využíváte?
Ve vozovém parku máme více jak polovinu vozů značky Škoda, zastoupené povětšinou modelem Octavia. Máme i několik dalších modelů této značky a musím podotknout, že spokojenost s volbou této značky je u uživatelů na velmi vysoké úrovni. Z hlediska správy vozového parku je škodovka velmi vděčným vozidlem z hlediska poměru ceny a užitečné hodnoty, provozních nákladů i následně získávané odprodejní ceny.
Zajímavé je z dlouhodobého hlediska pozorovat oblíbenost francouzských vozů. Zhruba před deseti lety s nástupem Renaultu Laguna II se několik těchto vozidel objevilo v našem vozovém parku a dalo se tak mluvit o éře Renaultu, která byla doplněna i modely Espace, Scénic a Megane. Se zahájením prodeje modelu Citroën C4 Picasso se pomalu v naší společnosti začala éra Citroën, kde kromě picassa jsme měli i tři C5, tři C4 a dnes máme navíc ještě i jednu DS3. Troufnu si říci, že v letech 2010 a 2011 začala u nás ve společnosti éra Peugeot. Ne, že bychom do té doby Peugeoty opomíjeli, měli jsme modely 307, 308, 308 SW i 407 a 407 SW. Ale teprve s nástupem modelů 3008, 5008 a hlavně 508 se Peugeot stal pomalu dominantní značkou francouzských vozů v našich garážích. Francouzské vozy si naši řidiči cení především z hlediska designového řešení, vnitřního pohodlí a jízdních vlastností.
Jakou součást tvoří benzinové a jakou diseselové vozy?
Troufl bych si říci, že bych v našich garážích vozidlo s benzínovým motorem hledal velmi obtížně. Abych byl úplně přesný, máme pouze dvě. Ale nebylo tomu tak vždy, začínali jsme převážně na benzínových motorech, ale již před několika lety jsme velmi intenzivně řešili otázku spotřeby a tak byl postupný přechod na naftový pohon celkem logickým krokem. Při dnešních cenách PHM se sice rozdíly do značné míry stírají, přesto obliba naftových motorů trvá zvláště vzhledem k průběhu výkonových křivek a úspornosti těchto motorů
Přemýšleli jste i o zavedení alternativních paliv do vašeho vozového parku? Za jakých podmínek byste byli schopni o této variantě uvažovat?
Osobně mne zajímají všechny novinky v oblasti vozového parku, a tak samozřejmě nezůstaly stranou zájmu ani alternativní pohony. Vše je otázkou vývoje a věřím tomu, že současná omezení, která alternativní pohony provázejí, budou postupně mizet. Trochu stranou zájmu u mne osobně zůstal pohon LPG, naproti tomu mne velmi nadchl „příbuzný“ pohon na CNG. Mrzí mne, že byl tento pohon vyvíjen i s ohledem na možnost využívání vozidel s tímto pohonem v podzemních garážích, přesto se vjezdu vozidel na CNG většina majitelů budov s podzemními garážemi nesmyslně brání. V nedávné době jsem si vyzkoušel VW Passat s pohonem na CNG a byl jsem velmi mile překvapen jízdními vlastnostmi této pohonné jednotky. Malý stín na provoz vrhalo jen velmi obtížné hledání plnicí stanice na mých cestách.
Samostatnou kapitolou jsou hybridy či vozy na elektrický pohon. Příjemně mne při testech překvapila Toyota Auris s hybridním motorem. Doslova nadšen jsem byl svezením ve voze Opel Ampera. Překážkou pro širší uplatnění bude snad jen stále velmi vysoká pořizovací cena vozu. V současné době nákup těchto vozidel do autoparku neřešíme, ale nikdy se nemá říkat nikdy.
Zasáhla nějak váš vozový park finanční krize a byli jste například nuceni snížit počet automobilů ve vozovém parku?
I v naší společnosti se dopady krize v roce 2009 projevily. Ve vozovém parku jsme v tom roce snižovali počet vozů o sedm. Souviselo to však především s celkovou změnou orientace společnosti v některých obchodních aktivitách a s omezením pozic právě na úrovni rozvoje obchodu.