Připlaťte si za jistotu
Ať už hovoříme o jakémkoli produktu, představuje záruka významnou přidanou hodnotu. U automobilů tomu není jinak a právě záruka se stala jednou z objektivních zbraní v konkurenčním boji o zákazníka.
Doslova o revoluci se postarali korejští výrobci, kteří nejenže představili své vysoce konkurenceschopné produkty, ale k tomu přidali slušnou porci záruční doby jakožto důkaz toho, že svým produktům věří. Jenže záruku už dnes nemusíte dostat jen od výrobce, můžete si ji přikoupit ke svému vozidlu. Největším poskytovatelem této nadstandardní služby v České republice a nejen zde je společnost CarGarantie, která mimo jiné spolupracuje s řadou automobilek, mezi kterými nechybí Audi, BMW, Ford, Mazda, Opel, Renault, Seat, Škoda nebo Volvo. Podobnou záruku dostanete i k ojetému vozu z programu Auto Plus nebo Škoda Plus. Pokud se v praxi setkáte s nabídkou prodloužené záruky, je velmi pravděpodobné, že jejím faktickým poskytovatelem je právě pojišťovna CarGarantie.
Obrovské opodstatnění má záruka u automobilů z druhé ruky. Zákazníci jsou si totiž ze strachu s budoucích nečekaných výdajů ochotni připlatit několik tisícovek a odjíždět z autobazaru s klidným svědomím. Proto se i síť autobazarů auto-plus rozhodla svou spolupráci s pojišťovnou CarGarantie rozšířit a nabídnout tak zákazníkům větší možnost přikoupení záruky. „Spokojenost zákazníků je pro auto-plus prioritou číslo jedna, a proto jsme se na základě již téměř čtyřleté úspěšné spolupráce se společností CarGarantie rozhodli ještě více rozšířit naše existující záruční podmínky,“ říká Roman Filip, vedoucí divize auto-plus společnosti Import Volkswagen Group, a dodává: „V rámci nového věrnostního programu si mohou zákazníci prodloužit záruku auto-plus o další rok. U zánovních ojetých vozů je možné získat záruku auto-plus, navazující na záruku tovární.“ Zájem ze strany zákazníků o prodlouženou záruku potvrzuje Lucie Štorková, vedoucí prodeje vozů Mazda v ADJ: „Zájem o prodlouženou záruku je, nedokáži jej přesně vyčíslit, ale zhruba každý čtvrtý zákazník se rozhoduje pro přikoupení záruky,“ říká Štorková a dodává: „Někteří zákazníci si záruku přikupují ihned při zakoupení nového vozu, někteří se rozhodují až v průběhu běžící tovární záruky.“ Podobně vidí zájem o prodloužené záruky Martin Sejkora, vedoucí prodeje pro všechny pobočky, osobní, užitková a nákladní vozidla z Fa Rene. „Prodlouženou záruku nabízíme primárně k ojetým vozům. Ze zákazníků, kterým tuto službu nabídneme, se zhruba polovina rozhodne záruku přikoupit,“ vysvětluje Sejkora.
Výhodou celé spolupráce také je, že zákazník se o nic nestará. Veškerá komunikace a vyúčtování služeb probíhá mezi pojišťovnou a smluvním, zpravidla autorizovaným servisem příslušné automobilky. Výjimku tvoří opravy v zahraničí, kde si fakturu za opravu přebírá zákazník a následně se vypořádá s pojišťovnou v domovské zemi.
Není záruka jako záruka
Záruka, nebo chcete-li pojištění od CarGarantie, však na klasickou tovární záruku trochu ztrácí. Pokud totiž v běžné záruční době narazíte na problém s jakýmikoli nepřirozenými zvuky, nepřesné slícování, netěsnost karosérie či její korozi, ve většině případů vzniká nárok na záruční opravu a autorizovaný servis automobilky se podobnými závadami zabývá. V případě přikoupené záruky tomu tak být nemusí. Dodatečná záruka totiž nekryje například odstranění aerodynamického hluku, skřípání a bouchání, seřizování dílů karoserie a nárazníků, prosakování vody, příp. netěsnosti karoserie, jako např. netěsné těsnění dveří, posuvné střechy, oken, střechy vozu, poškození korozí a poškození laku jakožto dílů, které podléhají zvýšenému přirozenému opotřebení.
Pozor je třeba také dát na tzv. odpovídající náhradu nákladů. V pojistných podmínkách totiž stojí, že pojišťovna uhradí sto procent ceny práce i materiálu pouze u automobilů s nájezdem 100 tisíc km a nižším. V případě většího nájezdu dochází ke krácení proplacení nákladů na materiál, a to až na 40 procent v případě automobilu s nájezdem 150 tisíc a vyšším. Za práci pojišťovna vždy hradí 100 procent ceny. Na druhé straně i tovární záruky bývají omezené, a to obvykle 100 tisíci najetými kilometry. Poté už importér nehradí vůbec nic, zatímco u dodatečného připojištění se můžete dočkat alespoň části nákladů.
Jako u povinného ručení
Podobně jako u ostatních pojištění se cena záruky odvíjí od značky a modelu vozidla. Řádově se pohybuje od zhruba 5000Kč za jeden rok u malých vozů, až po 15 000Kč u luxusnějších modelů. V případě koupě prodloužené záruky na dva roky cena roste degresivně. U dvouletého navýšení záruky tak můžete počítat zhruba s 1,5násobkem ceny za jeden rok. V zásadě ceny odpovídají cenám povinného ručení bez uplatnění bonusů.
Monika Müllerová
Sales Manager Česká a Slovenská republika, CarGarantie ČR
Můžete nějak kvantifikovat podíl mezi klienty, kteří přikupují záruku k novým resp. ojetým vozům?
Vývoj na trhu nám ukazuje, že zájem o navazující záruku u nových a zánovních vozů a prodlouženou záruku u ojetých vozů je téměř v poměru 1:1. Zákazníka zajímá tedy již první den roku po skončení výrobcovy záruky až po dobu, kdy je ekonomicky efektivní prodlouženou záruku získat, čemuž odpovídá osmý rok života vozu.
Sledujete nějaké rozdíly v počtu poskytnutých záruk u jednotlivých značek automobilů?
Odpověď se odvíjí od strategie výrobce či importéra. V případě, kde se pro navazující záruku již u nového vozu rozhodl výrobce a potažmo importér, váže zákazník své rozhodnutí ke značce. Jako ilustraci můžeme uvést značku GM OPEL se zárukou 2 plus 4 roky. Dále jsou to značky BMW, VOLVO, Škoda, VW, Audi, Seat, Hyundai a značky vyrábějící motorky.
Využívají vašich služeb spíše firmy nebo fyzické osoby, můžete tento poměr vyčíslit?
V minulosti převažoval retail, tedy jednotlivý zákazník. V dnešní době, kdy firmy řeší ekonomiku svých vozových parků, kladou důraz na jistotu, kterou s navazující zárukou získávají. Je vidět patrný nárůst zájmu firem a tedy v podstatě fleetových zákazníků. Záruka umožňuje získat kontrolu nad náklady provozu vozového parku a kalkulovat předpoklad nákladů s výhledem do delšího časového horizontu. Uvědomíme-li si, že ceny nových vozů mají trend jít směrem dolů, náklady na náhradní díly a servisní práci mírně rostou.
Můžeme se setkat se zárukou od vás také u prodejců ojetých vozů?
Našimi obchodními partnery jsou i prodejci prověřených ojetých vozidel, jako například prodejci programu GM OPEL záruka plus, auto plus – Das Welt Auto, VOLVO Select či Hyundai i- Best.