ROZHOVOR: „ALL ROAD“ Peugeot bude pouze hybridní
S ofenzivou hybridních modelů přijel na ženevský autosalon Peugeot – 508 hYbrid4, 508 RXh a 3008 hYbrid4 – tři různé verze karoserie a každá z nich má svá specifika a svoji cílovou skupinu. Jak budou na tyto projekty reagovat firemní zákazníci?
V Ženevě představil Peugeot hned tři hybridní modely. Jak se tyto modely od sebe liší z hlediska produktového i z hlediska cílových skupin?
3008 HYbrid4 je vůz pro každého, určený na každodenní používání i dlouhé cesty. Je doma ve městě i mimo něj. Ekologický, dokáže nabídnout schopnosti SUV, vyžadují-li to okolnosti. Sedan 508 se zaměřuje hlavně na firmy. S tímto vozem se totiž dostáváme na velmi nízkou úroveň emisí, a sice 95 g CO2, což je pro firmy v některých zemích mimořádně zajímavé z daňového hlediska.
Hybridní 508 má vlastnosti pětsetosmičky, tak jak ji známe, ale navíc má hybridní pohon. Ten zaručuje nízké emise a 508 se tak dostává do skupiny vozů, na které firmy mohou v zemích jako je Francie nebo Nizozemsko uplatňovat daňová zvýhodnění.
A pak máme 508 RXH. To je vůz určitým způsobem výjimečný. Patří sice do rodiny 508, ale má v ní určité zvláštní postavení. Byl vytvořen pro vyjádření vrcholu modelové nabídky Peugeot. Současně s tímto vozem potvrzujeme náš závazek zavést hybridní pohon do řady našich vozů, protože na snížení CO2, je třeba co největší rozšíření, nikoli jen několik izolovaných pokusů. U 508 RXH jsme provedli řadu úprav tak, abychom vytvořili skutečně nový vůz. Vůz jsme zvýšili, rozšířili a dali jsme mu osobitý charakter „all road“. Oproti 508 SW má RXH agresivnější výraz.
V čem je unikátní model 508 RXH?
Peugeot 508 RXH má hned několik trumfů, kterými si chce získat přízeň zákazníků. Je to hlavně specifický design. Vůz má silnou osobnost, charisma a je na něm patrný posun značky Peugeot z hlediska designu i kvality. Při vývoji jsme se soustředili na každý detail. Neváhali jsme například použít vrstvená zatmavená okna, čímž jsme dosáhli dokonalého akustického komfortu. Klient očekává tichou jízdu, zejména když jede na elektřinu. Na tomto modelu bych také vyzdvihl multifunkčnost. Je vhodný do města i na dálnici. Přizpůsobí se každé cestě a každému prostředí a vždy se snaží o maximální efektivitu a úspornost.
Technologie HYbrid4 je spojena s dieselovým motorem. V Ženevě ovšem Peugeot představil i nové benzinové motory. Mění se nějak strategie Peugeotu směrem k benzinovým motorům?
Hybrid4 se umí přizpůsobit motorům – jak dieselovým, tak benzinovým. Dali jsme ho k dieselu, protože to je určité naše legitimní území. V Evropě má diesel silnou pozici a Peugeot je dieselovými motory proslavený, proto určitě nechceme vyklízet pole. Na druhou stranu se nyní hodně pracuje i na vývoji benzinových motorů – zejména nových tříválců. Benzinové technologie se totiž rychle vyvíjejí a z hlediska získání dobré hodnoty CAFE (Corporate Average Fuel Economy) je nezbytná nejen široká řada HDi motorů, ale také nabídka nejmodernějších benzinových motorů. A navíc jsou benzinové motory důležité pro prosazení se mimo Evropu.
Má vůz s hybridním pohonem nějaké technické omezení pro uživatele proti tomu, kdyby byl použit standardní, například pouze dieselový pohon?
Technická omezení nejsou žádná. Řídit hybrid je velice jednoduché. Řidič se nemusí nic učit. Může volit různé režimy Auto, 4×4, Sport, ZEV, ale také nemusí. Systém sám řídí zapojení obou motorů tak, aby jízda byla co nejúspornější. Nejčastěji bude rozhodně používat režim AUTO, který je zároveň nej- efektivnější. Chce-li jet jen na elektřinu, např. ve městě, může zvolit režim ZEV. Jede-li po rychlostní silnici a potřebuje vyšší výkon, např. pro předjíždění, pootočí ovladačem na režim SPORT a má okamžitě k dispozici výkon 200 k. Potřebuje-li vyjet zasněženou horskou silnici, zvolí režim 4WD.
Navíc je celý systém snadno pochopitelný a přehledný. Řidič může sledovat na obrazovce stav baterie, spotřebu, rekuperaci…. a má o všem přehled. Uživatel tak kontroluje svůj styl jízdy a snaží se co nejvíce uspořit. Hybrid nevyžaduje žádnou speciální údržbu, jen běžnou údržbu spalovacího motoru.
Bude se model 508 RXH prodávatv budoucnosti i bez hybridního pohonu?
Ne. Sice jsme o tom přemýšleli, ale rozhodli jsme se, že určitě ne. 508 RXH zůstane unikátním modelem a vyjádřením vrcholu modelové řady. Vzhledem je koherentní s hybridním pohonem. Je ve stylu „all road“ a nabízí příslušné
Jaký očekáváte úspěch u firemních zákazníků?
Firemní klienti se víc zajímají o 508 a 3008 hybrid4, hlavně z výše uvedených daňových důvodů. 508 RXH má klientelu jinou. Emituje 107 g CO2, což je výborná hodnota, ovšem firmy se chtějí dostat do hranice umožňující daňová Tento model se zřejmě do firem bude, ale spíše jako auto pro management.
Jaké jsou předpokládané prodeje?
V prvním kompletním prodejním roce, tedy 2013, se očekává asi 10 000 vozů. Znamená to, že 15 % všech prodaných 508 v Evropě bude s hybridním pohonem (10 000 RXH a 8000 508 Hybrid4).