Máte správný tlak?
V důsledku nedostatečné péče o pneumatiky se ročně vyplýtvá 3,1 miliardy litrů paliva, což zbytečně zvyšuje emise CO2 o 7,4 milionu tun.
Společnost Bridgestone v roce 2011 zkontrolovala stav pneumatik 46 000 vozů v 11 evropských zemích. Výsledky těchto kontrol ukazují, že 63 % motoristů jezdí na podhuštěných pneumatikách. Podle kalkulací odborníků se v důsledku tohoto zlozvyku zbytečně spotřebuje 3,1 miliardy litrů paliva ročně v hodnotě 5 miliard eur. Pro životní prostředí to znamená zvýšení emisí CO2 o 7,4 milionu tun ročně, což odpovídá nárůstu emisí CO2 o 2,7 g/km u všech vozidel provozovaných na evropských silnicích.
„Stejně jako v předchozích letech výsledky ukazují, že většina řidičů si není vědoma nákladů a rozsahu škod pro životní prostředí, které má na svědomí nedostatečná péče o pneumatiky,“ říká Tom Fukuda, viceprezident společnosti Bridgestone Europe zodpovědný za prodej a marketing.
Společnost provedla v rámci svých aktivit na podporu bezpečnosti kontroly již více než 180 000 pneumatik u nákupních středisek a na veřejných parkovištích.
Analýza výsledků ukazuje, že 17,5 % motoristů jezdí na závažně podhuštěných pneumatikách (minimálně 0,5 baru pod doporučenou hodnotou tlaku) a 4,3 % z nich velmi ohrožuje bezpečnost silničního provozu jízdou na kriticky podhuštěných pneumatikách (minimálně 0,75 baru pod doporučenou hodnotou tlaku).
1 z 5 pneumatik vyžaduje výměnu
Téměř 20 % používaných pneumatik je také opotřebeno pod hranici evropskou legislativou povolené minimální hloubky dezénu 1,6 mm, což představuje bezprostřední bezpečnostní riziko pro řidiče vozidla, cestující i ostatní účastníky silničního provozu. Řidiči těchto vozů se mohou setkat s akvaplaningem při rychlostech až o 40 % nižších než obvykle a zároveň podstupují vysoké bezpečnostní riziko způsobené ztrátou přilnavosti.
Více než 3,5 % kontrolovaných pneumatik vykazuje jak kritické opotřebení, tak i kritické podhuštění, což řidiče vystavuje dvojnásobnému ohrožení.
Nízký tlak vzduchu v pneumatikách zvyšuje valivý odpor pneumatik
Výsledky kontrol svědčí o tom, že mnozí motoristé si neuvědomují, že v pneumatice se stejně jako v balonu snižuje v průběhu času přirozeně tlak vzduchu a že jízda s nesprávným tlakem je nejen nebezpečná, ale vede i k plýtvání palivem a výraznému zvýšení emisí CO2. Je to způsobeno tím, že tlak vzduchu v pneumatice výrazně ovlivňuje velikost valivého odporu pneumatiky, který patří mezi klíčové faktory ovlivňující výši spotřeby paliva vozidla. V závislosti na typu silnice a jízdním stylu připadá na valivý odpor 18 až 26 % celkové síly, kterou musí vozidlo vynaložit na překonání všech jízdních odporů. Protože nízký tlak vzduchu v pneumatice zvyšuje velikost valivého odporu, má přímý vliv na hospodárnost jízdy a množství vypouštěných emisí.
Ohrožení osobní bezpečnosti
Jízda na podhuštěných pneumatikách je také nebezpečná. Při sníženém tlaku vzduchu v pneumatikách ztrácí řidič kontrolu nad vozem, který se tak může dostat snadněji do smyku. Nízký tlak vzduchu v pneumatice má také extrémně negativní vliv na životnost pneumatiky v důsledku nadměrného namáhání ramenní oblasti pneumatiky a jejího zahřívání při ohýbání bočních stěn. Motoristům s kriticky nízkým tlakem vzduchu v pneumatikách hrozí kvůli uvedeným faktorům defekt pneumatiky.