S bleskem pod kapotou

02 elektromobily mitsubishi i-miev

02 elektromobily mitsubishi i-mievElektrická budoucnost silniční dopravy se přiblížila mílovými kroky. Jak se jezdí s trojčaty Citroën C-zero, Mitsubishi i-MieV a Peugeot ion? na kolik vás vyjde jejich provoz a jak fungují?

Elektromobilita už podle všeho není takovou hudbou budoucnosti, jak by se nám mohlo před pár lety zdát. Důkazem toho může být stále početnější síť dobíjecích stanic na našem území, ale i zvyšující se počet elektromobilů, které je možné si opravdu zakoupit. Mezi ně patří i trojice vozů, které sdílejí stejný základ. Tedy výše zmíněný Citroën C-Zero, Mitsubishi i-MiEV a Peugeot iOn, kterými jsme se mohli postupně svézt.

Abych tu neplánoval elektromobilní svět s přemírou optimismu, je třeba podotknout, že zejména u nás je život s elektromobilem stále ještě pouze stěží představitelný a přespříliš komplikovaný. Na rozdíl například od jiných evropských států, kde jdou elektromobilitě naproti. A to jak počtem rychlodobíjecích stanic, tak i státními pobídkami, které snižují vysokou pořizovací cenu současných elektromobilů. O dalších podmínkách, jako například speciálních parkovacích místech v centrech, vyhrazených jízdních pruzích či snížených mýtech ani nemluvě.

 

Pod kapotou

Základ automobilu je malý vůz velmi jednoduché konstrukce. Srdcem popisovaného elektromobilu je poté třífázový synchronní elektrický motor s neodymovým magnetem a účinností 91 %, který je uložen mezi zadními koly. Jeho efektivita vynikne zejména v porovnání s účinností spalovacích motorů, kdy benzinový agregát dosahuje účinnosti 32 % a diesel 45 %. Elektromotor pracuje s napětím 330 V, které zajišťuje Li-ion baterie s kapacitou 16 kWh složená z 88mi článků. Vysokonapěťové akumulátory jsou před poškozením při nárazu chráněny kolébkovým rámem. Maximální výkon motoru je 49 kW při 2500 – 8000 ot./min, točivý moment dosahuje hodnoty 180 Nm a je k dispozici od nuly do 2000 ot./min. Jmenovitý výkon dle ECE R85, tedy maximální půlhodinový výkon, je 35 kW.

Na šest hodin do zástrčky

Lithium-iontová baterie výrobce Lithium Energy Japan váží 149,6 kg. Včetně elektroniky, stykačů, ventilátoru a dalších poté rovných 230 kg. Životnost baterií je dle výrobce 1400 dobíjecích cyklů, ovšem je dobré mít na paměti fakt, že i poté si baterie stále uchovává většinu své kapacity a je dále použitelná. Cena celého samostatného battery packu je 20 000 Eur.

Nabíjení probíhá dvěma způsoby. Tím klasičtějším je zapojení do  běžné 10A zásuvky, z  které se bude baterie dobíjet do  plného nabití 6 hodin. Druhou, o poznání příjemnější variantou, je možnost dobíjení v rychlonabíjecím zařízení, které dobije baterie na 80 % kapacity za 30 až 45 minut.

 

Nízké provozní náklady

Pokud stočíme řeč na  cenu provozu, dojdeme k hodně optimistickým číslům. Při ceně elektřiny 4,35 Kč za 1 kWh dojdeme snadným propočtem k sumě 87 Kč za tzv. natankování plné, čili za plné nabití 16 kWh akumulátrou při uváděné nabíjecí účinnosti 83 %. Pokud tedy dosáhne automobil dojezdu 130 km na jedno nabití, dostáváme se k číslu 0,67 Kč na 1 km, což je v porovnání s  výsledkem benzinového motoru s průměrnou spotřebou 6 l/100 km velmi slušná hodnota. A to bychom mohli počítat i s výhodnějším tarifem za noční proud, kterého lze při dobíjení doma v garáži určitě využít. Bonbónkem nakonec může být i fakt, že ze sítě PRE lze v současné době dobíjet elektromobily zcela zdarma. A zanedbatelné nejsou ani další položky provozních nákladů.

Jak už to tak bývá, všechno má své ale. A tím je v tomto případě cena kteréhokoliv z vyjmenované trojice automobilů, jelikož tato počáteční investice se v nižších provozních nákladech nikomu asi nevrátí. Cena modelu C-Zero je včetně DPH 887 880 Kč, za iOn zaplatíte 711 360 Kč a za Mitsubishi i-MiEV modelového roku 2012 plných 899 900 Kč. Záruka na vůz je 3 roky, na elektrické komponenty 5 let. Servisní interval je stanoven na 20 000 km či jeden rok.

 

Za volantem elektromobilu

Jak jsem nastínil již v samostatném článku, ve všech třech geneticky spřízněných vozech jsme se v rychlém sledu po sobě nedávno svezli a můžeme se nyní podělit o své postřehy. Tím největším je fakt, že je potřeba si cestu, ať už budete sedět v Citroënu, Mitsubishi nebo Peugeotu, pečlivě naplánovat. Zejména v zimním období s nízkými teplotami klesá dojezd těchto vozů někam na 60 až 80 km a pokud by vám takzvaně došla šťáva, nezbude vám, než automobil dotlačit k první možné zásuvce v okolí a dobíjet nebo rovnou zavolat odtah. Na malém dojezdu se hojně podepíše každé zapnutí vytápění, které je schopné již tak omezený dojezd snížit i více než o jednu čtvrtinu. Stejně tak prudké akcelerace či jízda vysokými rychlostmi (na mysli mám rychlost kolem 110 až 130 km) dojezdu příliš neprospějí. Zato zrychlení do nějakých 80 km/h je díky charakteristice elektromotoru a vysokému točivému momentu přímo návykové a v městském provozu přijde vhod. Právě toto je prostředí, kterému jsou tyto elektromobily šité na míru.

Důležitým bodem také je, že mezi automobily nenajdete kromě drobných retuší masky a odlišného loga vlastně žádné další odlišnosti. Výrobci dokázaly maximálně zužitkovat malou zastavěnou plochu automobilu, který nabízí i při svých kompaktních rozměrech solidní vnitřní prostor. A co musí naprosto nadchnout každého, je skvělá obratnost a manévrovatelnost vozu. Malý rozvor i rozchod, kompaktní rozměry vozu a velký rejd znovu nahrávají zejména městským výpravám.Zbytek automobilu je koncipován jako zcela běžný vůz, takže na palubě naleznete jak rádio či klimatizaci, tak i klasický volič automatické převodovky, který pro jízdu vpřed nabízí navíc kromě režimu D i režim B a C, které se liší využíváním rekuperace a jsou určeny pro dálniční režim či na druhé straně například pro jízdu z kopce. Spolehnout se lze i na dobré jízdní vlastnosti, byť je stále třeba mít na mysli zejména fakt, že jde o malé městské vozítko jednoduché konstrukce, jehož primárním cílem je především ekologie.

 

Technické údaje: Mitsubishi i-MiEV

Cena od: 899 900 Kč

Motor:

Typ: Synchronní elektromotor s permanentním neodymovým magnetem

Typ baterie: Li-ion

Napětí: 330 V

Maximální výkon: 49 kW/2500 – 2800 ot./min.

Maximální točivý moment: 180 Nm/0-2000 ot./min.

Rozměry:

Délka/šířka/výška: 3475/1475/1610 mm

Rozvor: 2550 mm

Objem zavazadlového prostoru: 227/860 l

Provozní hmotnost: 1185 kg

Poloměr otáčení: 4,5 m

Jízdní výkony

Maximální rychlost: 130 km/h

Zrychlení: 15,9 s

Spotřeba a nabíjení

Spotřeba elektrické  energie:135 Wh/km

Maximální dojezd: 150 km

Běžné nabíjení v domácnosti (100%): 480 min (230 V/ 10 A)

Rychlé nabíjení (80%): 30 min (380 V/125 A/ 50 kW)