Tradiční souboj: Benzín x Nafta
Koupit benzin nebo investovat do dražšího dieselu? Tradiční dilema má, zdá se, snadné řešení. Jen je potřeba vědět, jakým způsobem u vás bude vozidlo fungovat.
Zda-li sáhnout při koupi automobilu po benzinové či dieselové variantě je zapeklitá otázka nejen pro soukromé osoby, ale i pro odborníky pečující o flotilový provoz. U soukromého vozu bývá řešení díky menším kilometrovým nájezdům nasnadě, avšak praxe ledaskdy hovoří opačnou řečí. Provoz ve fl otile skýtá povětšinou větší vytížení vozidel a velké kilometrové nájezdy, které si i při stále stoupající ceně naft y říkají o investici do dieselového vozu, jež obecně vyniká nižší spotřebou paliva. Ta je dána odlišnou konstrukcí motoru, jeho vyšší účinností a techničtější vyzrálostí.
Situace je vzhledem k vysokým cenám benzinu a naft y stále složitější a zdálo by se tak logickým tahem opravdu investovat do dražšího dieselu s menší spotřebou, avšak cena naft y už dávno přesáhla cenu benzinu. Ideálním řešením by proto možná byl vůz spalující zemní plyn, LPG či využívající některou z dalších alternativ, avšak v loňském roce sáhlo po této variantě pouze 2,66 % zákazníků kupujících nová auta. Proto se nebudeme touto variantou tentokrát zabývat a zaměříme se na ni v některém z příštích čísel našeho magazínu.
Cílem tohoto tématu tak je nastínění výhodnosti benzinových respektive naftových modelů při reálných cenách a srovnatelných výkonech. V potaz vezmeme postupně trojici nejflotilovějších segmentů a vždy trojici nejprodávanějších flotilových vozů loňského roku dle statistik SDA a podrobíme tento výběr jednoduchému propočtu návratnosti investice do dražšího turbodieselu. Vybrané motorizace berou v potaz provoz ve flotilovém parku a v rámci vybraných modelů se mohou pro zpestření lišit, nemají tedy sloužit k porovnávání, byť v rovině jednoho modelu jsme se snažili k sobě postavit srovnatelné motorizace. Výpočet bere v potaz v první řadě cenu konkrétního vozu, povinného ručení, jeho spotřebu a předpokládanou cenu pohonných hmot (35,90 Kč za Natural 95, 36,50 za Diesel). V případě detailnějšího propočtu do něho lze zahrnout i servisní náklady (v případě dieselu je nutné počítat s vyššími servisními náklady za dražší servisní prohlídky) a vypočíst tak jeho návratnost i v závislosti na plánované době vlastnictví vozu, avšak pro naše účely postačí zmíněný snadnější výpočet. Ten je schopen ukázat na rozdíly v cenách jak v kontrastu vybraných segmentů, tak i jednotlivých automobilek.
Zde se hodí zmínit i měnící se preference zákazníků, kteří dávají stále častěji přednost naft ovým vozům. Zatímco v roce 2005 sáhlo po dieselovém motoru 26,5 % zákazníků, v loňském roce dosáhlo toto číslo již hodnoty 39,5 %. Obecně lze navíc říci, že největší zájem o dieselové vozy je ve střední třídě, kde dosahuje prodejů až na hranici 83 %. Nejmenší zájem je u kategorie malých vozů, kde dosahují prodeje vznětových verzí pouhých 8 % a některé modely se s dieselem ani nevyrábějí.
Malá auta
Škoda Fabia je tradičním referentským vozem a řada firem je schopná na fabiích najezdit velké počty kilometrů. Jak bylo již řečeno v úvodním textu, kategorie malých vozů přesto dieselům příliš nenahrává. Pro výpočet jsme použili model s moderním přeplňovaným motorem 1.2 TSI ve verzi 63 kW, kterému se výkonově nejvíce přibližuje turbodiesel 1.6 TDI, byť se nabízí i šetrná verze 1.2 TDI Greenline. K výpočtu nám poslouží model v základní výbavě Active. Velký kilometrový nájezd pro dosažení původní investice do výrazně dražšího turbodieselu je ovlivněn i výrazně dražším povinným ručením. Velmi podobná je pochopitelně situace u modelu Polo, naopak příjemnější cenový rozdíl a potažmo i roční kilometrový náběh vykazuje Ford Fiesta.
Nižší střední třída
Stejně jako u kategorie malých vozů budeme i zde začínat modelem mladoboleslavské automobilky, a to v téměř ideální kombinaci. Při výpočtu jsme se odpíchli od nejfrekventovanějšího modelu 2.0 TDI ve výkonnostní variantě 103 kW, ke kterému přiřazujeme benzinový turbomotor 1.8 TSI s výkonem 118 kW. Počet potřebných kilometrů k navrácení investice je u této kategorie v porovnání s tou předchozí výrazně nižší a logicky se to projevuje i na prodejích, kdy po turbodieselech sahá pomalu polovina kupujících. Abychom dostáli ideálu firemního vozu co nejvíce, zařadili jsme do výběru modely ve verzích kombi. Z porovnání vychází nejlépe právě produkt domácí automobilky, což není jen výsledkem téměř totožné výše povinného ručení díky srovnatelnému objemu, ale i díky pořizovací ceně výkonnějšího benzinového motoru.
Střední třída
Ve střední třídě je zájem o turbodiesely eminentní a v celkových počtech prodaných kusů dosahují dieselové vozy na podíl více než 80 %. Manažerské vozy předpokládají velký kilometrový proběh, takže úspora v podobě nižší spotřeby je nasnadě. Dokonce i rozdíl ceny mezi benzinovým a dieselovým vozem je vzhledem k celkové ceně automobilu fakticky menší. Stejně tak úspory v podobě nižšího povinného ručení jsou povětšinou zanedbatelné. Znovu tedy bude samozřejmě záležet na porovnávaných motorizacích a eventuelně volbě automatické převodovky či pohonu 4×4, která může výsledný propočet též ovlivnit. Ideální variantou se zdá být pochopitelně bivalentní pohon, který nabízí v této třídě například Volkswagen. S modelem Passat 1.4 TSI EcoFuel spalujícím zemní plyn je možné dosáhnout až na poloviční náklady na pohonné hmoty.