Provoz mýtného v Česku je dražší než na západě

kamion_polygon

kamion_polygonVýběr mýtného v České republice rok od roku roste a představuje poměrně významný zdroj finančních prostředků do státní kasy. Jenže peněz by do rozpočtu mohlo plynout ještě více. Na vině je drahý provoz, na který upozornil Nejvyšší kontrolní úřad. Podle výsledků analýzy je provoz mýtného v Česku nákladnější než kupříkladu v Německu nebo Rakousku.

Z analýzy NKÚ vyplynulo, že provozní náklady v Česku činí zhruba 1,5 miliardy korun ročně. Průměrný příjem za poslední roky je zhruba 5,7 miliardy ročně. Největší problém vidí NKÚ ve volbě mikrovlnného systému, jehož rozšiřování je o poznání nákladnější než v případě satelitního systému, který funguje v Německu a Rakousku. Dalším problémem je otevřenost resp. uzavřenost systému, která téměř znemožňuje využívat dodávek různých dodavatelů technologií.

Ministerstvo dopravy nedávno oznámilo, že chystá zavedení výběru mýtného i na silnice nižších tříd. Ministerstvo plán na rozšíření výběru mýtného prosazuje i přes fakt, že je podle vybraných analýz finančně ztrátový. Zákon by měl být kompletní koncem června.

Mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na dálnicích a vybraných rychlostních komunikacích. V loňském roce se vybralo rekordních 8,13 miliardy korun, cože představuje meziroční nárůst téměř 24 procent. Podobný trend očekávají odborníci i letos.