Mýtné za první kvartál meziročně vzrostlo o 9 procent
V mýtném padaly rekordy. „Březen je se 774 miliony korun vybraného mýta nejsilnějším měsícem dosavadní mýtné historie v Česku. Za první kvartál registrujeme mýtné za 2,158 mld. korun, což je meziročně o devět procent více,“ říká René Poruba, pověřený ředitel ŘSD, které je provozovatelem elektronického mýtného systému v České republice.
Skončené čtvrtletí je nejsilnější v historii stejně jako právě uplynulý týden, kdy mýtný systém předepsal kamionům takřka 183 milionů korun. Celkem stát od kamionů získal za pět a čtvrt roku provozu mýta přes 34 miliard korun.
Podle Poruby se zejména v posledních čtrnácti dnech zvyšují i denní výběry mýta. „Třicet tři milionů korun za den už není výjimkou, ale spíše pravidlem,“ dodává šéf ŘSD s tím, že mýtné je dnes jedním z klíčových zdrojů financí na rozvoj silniční infrastruktury. Březnová čísla přitom potvrdila měsíc starou predikci René Poruby, že se březen stane rekordním měsícem historie. Duben však bude podle něj deformován velikonočními svátky, kdy pondělí, ale i následné dny tradičně vykáží výrazný propad mýtných příjmů.
Původně očekáváný růst výběrů mýta po lednovém zdražení tarifů se zatím nekoná, protože mýtné sazby zafungovaly jako ekologický stimul pro dopravce k výměně vozového parku. Opakované zvýšení mýtných tarifů loni a letos se totiž vyhnulo vozidlům s nejvíce ekologickou emisní třídou motoru Euro 5 a jejich podíl na placení mýta stále roste. Nastal tak ekologický efekt mýta – letos zatím zaplatila vozidla s emisemi Euro 5 přes čtyřicet procent vybraného mýta, Euro 4 kolem 13 %, Euro 3 pak 37 %. Nákladní automobily s motory Euro 2 platí 7 procent a nejhorší emisní třídy pak do jednoho procenta vybraného mýta.
Rostoucí výběry mýta naznačují, že trend v evropské i české průmyslové výrobě nemusí být negativní. Mýtné a s ním přímo související doprava zboží jsou totiž citlivým indikátorem růstu či poklesu HDP a vývoje ekonomik. Pozitivní trend je dobře vidět na meziročních rozdílech v jednotlivých týdnech v následující tabulce:
Mýtná povinnost se již více než dva roky vztahuje na všechna nákladní vozidla, jejichž hmotnost přesahuje 3,5 tuny. Kategorie menší vozidel do 12 tun se přitom na vybraném mýtném podílí 11 %, na těžší kamiony „zůstává“ 88 %, nově vytvořená kategorie autobusů se na výběrech podílí jedním procentem. V mýtném systému je aktuálně zaregistrováno přes 603 tisíc vozidel.