Podivuhodné cesty státních zakázek

leo trzil passat r36

leo trzil passat r36Téměř vždy v posledních letech na českém území platí, že když nějaká státní instituce nebo podnik nakupují služební vozy, strhne se kolem toho mela. Magistráty a další subjekty financované z kapes daňových poplatníků nevyjímaje.

Posledním příkladem je rozhodnutí antimonopolního úřadu o  zrušení tendru pražské městské policie z poloviny letošního ledna. Ta hodlala nakoupit různá auta celkem za 76 milionů korun. U každé ze 14 kategorií byla do podmínek výběrového řízení vypsána kubatura motoru a dokonce i rozsah výkonů motoru. Jenže posléze kdosi poukázal na to, že z předepsaného objemu motoru lze získat i vyšší výkon, než byl ten limitní. Zřejmě sepisovatelé podmínek zapomněli na existenci turbomotorů. To nakonec skutečně městská policie připustila a podmínky pozměnila.

A to byl právě ten důvod, proč ÚOHS tendr zrušil, neboť radnice nedodržela zásadu transparentnosti. Logicky se poté zvýšil počet modelů vozů, které mohly podmínku splnit. Pražský primátor Bohuslav Svoboda rozhodnutí antimonopolního úřadu rezignovaně přijal a pouze konstatoval, že toto rozhodnutí ÚOHS dokazuje, že na městské policii neprobíhaly všechny zakázky řádně.

Městská policie měla s  nakupováním dopravních prostředků problémy již dlouhodobě. Připomeňme například známou kauzu o koupi vznášedla a vozů Hummer.

Policejní stíhače

Před koncem minulého roku pak vzrušil veřejnost případ nákupu další série rychlých dálničních policejních vozů. Tam již od konce roku 2008 sloužilo 16 a poté po havárii jednoho z nich 15 Volkswagenů Passat R36, tedy aut s motorem o výkonu 300 koní, pohonem všech kol a vybavených záznamovou a měřicí kamerou.

Za tři roky služby má každý z těchto vozů naježděno kolem tří set tisíc kilometrů a lze si tedy snadno domyslet, že namísto doplnění stavů jde v podstatě o náhradu současných aut. A to přesto, že policisté jsou s technickým stavem vozů, spolehlivostí i jízdními výkony spokojeni. Nakonec zvítězil ostravský dealer Volkswagenu Heller, opět s modely Passat. Policisté tak nedostali možnost vyzkoušet si, jak by se jim stíhali dálniční piráti například ve Volvech nebo v Opelech Insignia, které také byly ve hře.

V polovině dubna policisté nových pasátů převezmou dvacet. Jejich výhodou bude tentokrát to, že vlastně od běžně kupovaných typů VW Passat nepůjdou v provozu rozeznat, navíc budou mít i radar schopný měřit rychlost z místa. A nasazeny údajně budou i na rychlostní silnice v okolí Prahy, kam dosud zajížděly jen výjimečně. Policisté, kteří s nimi budou jezdit, již absolvovali školení bezpečné jízdy na mosteckém polygonu.

I nákup těchto vozů ale řešil antimonopolní úřad. Podle předsedy Petra Rafaje se ozvala fyzická osoba a žádala prošetření, zda tendr nebyl takzvaně ušit na míru zmíněnému typu automobilu. Zejména se diskutovala podmínka vyhřívaného čelního skla, kterou musel vysvětlovat sám šéf dopravní policie Leoš Tržil. Jeho vysvětlení znělo celkem logicky: „Pokud je zamžené čelní sklo, nelze použít měřicí kameru,“ řekl. Nakonec to pracovníci úřadu vyloučili a správní řízení nebylo zahájeno. Přesto se vyhlášení vítěze o několik týdnů pozdrželo.

 

Řada dalších…

vw passat r36Složitou a  dlouho se táhnoucí kauzou byla v nedávné minulosti zakázka České pošty na dodávky o dvou různých velikostech. O případu jsme nedávno informovali v samostatném článku v zářijovém vydání Flotily.

Problémy s nakupováním aut pro firmu se v posledních letech opakovaně týkaly i Státních lesů ČR.

Například před dvěma lety v létě jim Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil 160 tisíc korun pokuty za to, jakým způsobem nakoupily sedm luxusních vozů Audi pro členy vedení firmy. Šlo o tři exempláře modelu A4 a tři A6. Navrch bylo ještě jedno A8.

Přestože od tuzemského zastoupení Volkswagenu dostaly výraznou slevu, nepodařilo se jim stlačit cenu za sedm aut pod šest milionů korun, a proto se rozhodly pro malou fintu: Samostatně nakoupily šest zmíněných menších aut a pak o dva týdny později A8. Ježe ÚOHS rozpoznal, že obě zakázky si byly velmi podobné. „Zakázky tedy měly být uskutečněny dohromady a s veřejným výběrovým řízením,“ uvedl ve svém stanovisku úřad.

Navíc Lesy poměrně kuriózně zdůvodňovaly, proč celý nákup tak spěchal. „Byla to přímá nabídka od importéra a byla tam sleva 30 procent. Nabídka trvala jen týden,“ vysvětlovala v tisku mluvčí Eva Kijonková. Už jen perličkou na závěr je to, že součástí výbavy těchto vozů byly i antiradary.

Lesy ČR takto sporně nenakupovaly auta poprvé. Ještě před tímto případem sháněly desítky terénních vozů. Původně mělo vyhrát Autocentrum Pardubice s nabídku SUV Volkswagen Tiguan, neboť nabídka pražské společnosti Auto Domanský s vozy Hyundai Tucson byla vyřazena. Auta Hyundai byla totiž o dva a půl centimetru kratší a o půl centimetru užší než stálo v zadávacích podmínkách. Jenže komise nezohlednila, že Domanský nabízí vozy s ochranným rámem a bočními ochrannými plasty, díky čemuž se standardní rozměry zvětšily požadovaným způsobem. ÚOHS tedy nařídil vzít tohoto uchazeče zpět do tendru, Domanský zvítězil a lesníci dostali 45 zelených Tucsonů.

Radek Pecák

Editor deníku Aktuálně.cz