TEST: Škoda Octavia LPG – Alternativa
Pokud myslíte vy nebo vaše firma v první řadě na finance, má pro vás Škoda zajímavé řešení. Tím je Škoda Octavia spalující jak benzin, tak LPG.
Modelové řadě Octavia nelze upřít její pestrost, které vychází vedle široké motorové palety či verze GreenLine vstříc i tovární zástavba na pohon LPG. Po té lze sáhnout jak u provedení litback, tak i u populárního kombíku a vzájemně kombinovat s trojicí výbav od úrovně Active až výbavu Elegance. Počáteční cena za tuto verzi kombinovanou výhradně s motorizací 1.6 MPI je 428 900 Kč s DPH, přičemž za kombi připlatíte dalších 40 000 Kč.
Nevýhodou této volby je právě provedení 1.6 MPI, v jehož případě jde o léty prověřený agregát s výkonem 75 kW. Zážehový osmiventilový čtyřválec je spojen s pětistupňovou převodovkou a potěší svým velmi tichým chodem. Nevýhodou je jeho nízký výkon a právě zmíněná pětistupňová manuální převodovka, se kterou je sice radost spolupracovat, ale není radno se pouštět do žádných rychlejších silničních epizod. Pětku lze s klidem řadit již při rychlosti 50 km/h, při devadesátce už ukazuje otáčkoměr 2800 otáček a při dálničních 130 km/h přesahuje hranici 4000 ot/min. V tu chvíli již do interiéru proniká výrazný hluk od motoru a vy si tak rychle uvědomíte, že tohle nebude to pravé teritorium Octavie LPG 1.6 MPI, která se bude lépe cítit především ve městě a na okresních silnicích.
Skvělou práci ale u Škodovky odvedli při zapracování pohonu LPG, za což je třeba smeknout. Zvenku tento pohon odhalíte pouze díky žluté kulaté etiketě na zadním skle a možná díky zeleně obarvenému písmeni I v označení MPI. Plnicí otvor je pečlivě uschován pod standardním tankovacím víčkem. A nic neprozradí ani otevření zavazadlového prostoru. Toroidní nádrž na 44 litrů LPG je umístěna v prostoru pro rezervní kolo, které u této varianty nahrazuje lepicí sada s kompresorem. Obdobná situace panuje i uvnitř tradičního interiéru, v kterém přítomnost bivalentního pohonu prozradí pouze jediné tlačítko s nápisem GAS a dvojice palivoměrů, příkladně zapracovaná v přístrojovém štítě. Zmíněným tlačítkem si lze vybrat, který z pohonů právě chcete využívat a v závislosti na tom ukazuje vybrané hodnoty i palubní počítač, který zvlášť zaznamenává spotřebu i dojezd na plyn či benzin. Elegantní, příkladné a snadné řešení.
Hodnoty spotřeby se během testu pohybovaly ve velkém rozmezí dle stylu jízdy. Při klidném tempu se lze s Octavií LPG pohybovat se spotřebou 6,5 l benzinu či 8 litrů LPG, při běžném provozu a občasném zdolání delších tras s dálničními přesuny je nutné počítat s hodnotami o litr až dva vyššími. Tak či tak, v případě využívání LPG lze takto snížit náklady na palivo při aktuální ceně 16, 50 Kč/1 litr LPG až na polovinu. Pouze je třeba kalkulovat s prostředím, ve kterém se bude vozidlo pohybovat, a počáteční investicí. A to nejen tou v porovnání s příslušným benzinovým agregátem, ale třeba i s úspornými motory TDI.
Technické údaje: Škoda Octavia Combi LPG 1.6 MPI
Cena od: 468 900 Kč (s DPH)
Motor:
Charakteristika: benzinový atmosférický čtyřválec
Maximální výkon: 75 kW/5600 ot./min
Maximální točivý moment:148 Nm/3800 ot./min
Dynamika a spotřeba:
Maximální rychlost: 188 km/h
Zrychlení: 13,1 s
Spotřeba (město/mimo/kombi): 9,8/ 5,7/7,2 l/100 km
Emise CO2: 168 g/km
Rozměry: Délka/šířka/výška: 4569/1769/1463 mm
Rozvor: 2578 mm
Objem zavazadlového prostoru: 580 l
Objem palivové nádrže: 55 l (benzin) 44 l (LPG)