Navigace ve firmě: a víte kudy kam
Přenosné, zabudované nebo v mobilu? Možností, jak se dostat do cíle pomocí navigace je na trhu poměrně hodně a nabídka je více než pestrá.
Pokud se flotilový manažer rozhodne, že v rámci zpřehlednění cestování do flotily pořídí řidičům navigace, v zásadě má tři možnosti. Buď sáhne po některém z externích přenosných přístrojů, nebo dá přednost navigaci zabudované (častěji v případě vyššího managementu a top managementu) a nebo řidiče odkáže na příslušně vybavený mobilní telefon, který už v dnešní době dokáže v mnoha případech slušně tuto funkci docela slušně zastat. Některá z vyjmenovaných řešení jsou úsporná pro firemní rozpočet, jiná zase nabízejí moderní funkce.
Na trhu se také objevují přenosná zařízení se software s příznačným názvem fleet management, který navíc umí nabídnout funkce využitelné právě ve firmách. Pojďme se tedy podívat na jednotlivé kategorie a jejich jednotlivé výhody či nevýhody podrobněji.
Přenosné navigace
Nabídka je opravdu tak široká, že jen její zmapování by vydalo na samostatný článek. Na výběr jsou varianty od levných modelů, často ale bez pokročilejších funkcí, až po „profi“ exempláře, které sice vynikají množstvím dovedností, ale firemní rozpočet příliš nepotěší. První informací při výběru navigace obecně, je mapový podklad. U nejčastěji prodávaných navigací na českém trhu, mezi které patří značky Garmin, Navigon (nedávno Garmin koupil Navigon) najdeme mapové podklady Navteq. Další velcí hráči nejen na českém trhu, jakými je například Dynavix, Mio, TomTom nebo výrobce levných navigací Goclover, zase dávají přednost mapám TeleAtlas. Jak vysvětluje Jiří Kuruc, redaktor časopisu Computer a expert na navigace, kvalita mapových podkladů Navteq i TeleAtlas se v současné době hodně sbližuje. „Lze ale celkem jednoduše vypozorovat že TeleAtlas má stále bohatší databázi bodů zájmu, Navteq naproti tomu obsahuje více cest a komunikací, které ale často nejsou ověřené a správně klasifikované, takže navigace s mapami Navteq mají tendence vést špatnými cestami, jako jsou různé polní, lesní nebo další nezpevněné komunikace. To platí především pro Českou republiku,“ vysvětluje. Důležitou informací je i rozsah mapového podkladu. Pokud vozidlo cestuje, byť jen občas, do zahraničí, rozhodně investujte do podrobných map pro celou Evropu. Cestu do Mnichova zvládne běžný řidič i bez navigace, ovšem konkrétní ulici budete s průjezdními mapami hledat stejně těžko jako bez nich. Nutné je dávat pozor i na aktuálnost map, není zrovna příjemné s neaktualizovanou mapovou verzí z roku 2005 bloudit na papírově neexistující silnici. Dobrým tipem, nejen snižujícím náklady na provoz navigace, je proto nákup verze s doživotní aktualizací map.
Samotné přístroje, které výrobci na českém trhu nabízejí, jsou převážně zaměřeny na běžné řidiče. Výhodou značky Garmin je snadné ovládání a u většiny verzí možnost doživotní aktualizace map – tzv. LifeTime. „Ovšem samotná aktualizace map je složitější a uživatelé s tím mívají problémy,“ říká Sabina Coufalová z internetového obchodu Mall.cz. TomTom doživotní aktualizace nenabízí, najdete u něj ale funkci IQ Routes, která pomocí databáze skutečných jízdních časů vyhledá nejrychlejší trasu v danou dobu. Další přednost značky, funkce HD Traffic Live pak poskytne aktuální informace o dění na silnici. Nevýhodou je její zpoplatnění informací. Běžný řidič si vystačí s funkcí RDS-TMC (tu v ČR provozuje Český rozhlas). Český výrobce Dynavix se pyšní 99% pokrytím všech čísel popisných v ČR a funkcemi jako řazení do jízdních pruhů nebo databáze radarů, kterou lze zdarma aktualizovat. Značka Mio pak nabízí cenově výhodné navigace a mj. výběr nejekonomičtější trasy. „Nejlevnější modely stejně jako u TomTomu však postrádají pokročilejší funkce,“ varuje Jiří Kuruc. „Obecně se proto příliš nevyplatí kupovat nejlevnější modely, a to u všech výrobců,“ dodává. Profesionální navigace nabízejí značky jako TomTom, Dynavix, Mapfactor nebo Navigon. Právě Mapfactor sice nepatří k nejznámějším výrobcům, ale nabízí řadu zajímavých produktů, které jsou určeny pro rychle se rozvíjející trh mobilních navigačních systémů a specializují se na navigační řešení pro profesionální řidiče, komunikaci mezi dispečinkem a řidičem a možnost integrování navigačních systémů a systémů sledování vozidel do větších logistických systémů.
Výhody
• nízká cena
• doživotní aktualizace map zdarma nebo relativně levné aktualizace
• u některých verzí funkce fleetmanagement
• nižší riziko krádeže
Nevýhody
• nekompatibilita s některými funkcemi v autě
• nevzhledné kabely
• zpravidla menší display
Speciální funkce pro flotilový provoz
Zajímavým produktem je přístroj TomTom Business Solution, který je speciálně vyvinut pro firmy a nabízí flotilové funkce, jako je kniha jízd, gps dohled nebo delegování úkolů. Nevýhodou je zpoplatnění funkcí formou paušálu, který vyjde ročně v řádu tisíců korun. Navigace je vhodná především pro kamiony nebo spediční firmy, kde je nutná okamžitá interakce s dispečinkem. Tuzemský výrobce navigací a navigačního software Dynavix má také v portfoliu řešení pro firmy.
Jedná se software s názvem Dynavix 10, který nabízí profesionální funkce-mj. účetně uznávanou knihu jízd nebo monitoring spotřeby paliva.
Přes všechny moderní vymoženosti je s ohledem na firemní rozpočet podle odborníků nejvhodnější, dát přednost průměrně vybaveným modelům bez speciálních online nebo jiných „cenu zvyšujících“ přídavných funkcí. „Investovat do přístroje s live funkcemi se dle mého názoru při cestách v ČR zatím nevyplatí,“ říká Jiří Kuruc, redaktor časopisu Computer. „Funkcemi, přívětivostí ovládání a samotnou navigací u mne proto vítězí Navigon, cenově velmi výhodný je model 70 Plus EU. Nicméně při koupi by mne odrazovala nemožnost připlatit si za Lifetime, tedy doživotní aktualizaci mapových podkladů, jako nabízí Garmin,“ říká.
Jan Bartoš, IT manager, Helicar
Jaké funkce doporučujete u navigací pro firemní použití?
Nejdůležitější je rozsah map a jejich případný update. Rovněž navigace podle rozměrů vozidla a jeho hmotnosti.
Sdružujete ve firmě navigace s dalšími funkcemi jako je např. kniha jízd nebo GPS monitoring?
GPS monitoring a kniha jízd jsou samozřejmostí, zároveň palubní jednotky slouží jako komunikační prostředek mezi dispečerem a řidičem. Z dalších funkcí bych vyzdvihl zejména geo-fencing, corridor fencing, zasílání tras a práce, které zjednodušují sledování pohybu kamionu. Rovněž jsme schopni díky identifikaci řidiče sledovat jeho servisní časy a zbývající časy jízdy a odpočinku (AETR).
Co byste z vlastní zkušenosti při výběru navigace do firmy doporučil?
Firmy by se neměly soustředit pouze na navigace, ale na komplexní zařízení, které bude monitorovat pohyb kamionu, vyhodnocovat styl jízdy řidiče a bude maximálně flexibilní pro potřeby firemního ERP.
Zabudované navigace
Zabudované navigace jsou v zásadě dvojího typu. Nejčastěji najdeme ve vozech ty zabudované přímo automobilkou. Jedná se nejčastěji o 2 DINové komunikační centrum celého vozidla, které umí kromě dalších funkcí také navigovat. U těchto přístrojů je dobré dát pozor na grafiku, některé pří-stroje totiž nabízejí úroveň navigování jako několik let staré přenosné navigace. Výhodou je naopak „čisté“ zabudování nejčastěji ve středovém panelu auta, čímž odpadají i nevzhledné a stále zamotané kabely, přísavky na sklo a podobně. Stejně tak je možné přes zabudovanou navigaci bez problémů ovládat rádio, CD přehrávač a mnoho dalších vymožeností především dražších vozů. Nevýhodou je vyšší pořizovací cena, která se v závislosti na modelu a výbavě pohybuje od několika tisíců korun v případě tuzemské automobilky, až po řadově desetitisíce u „prémiových značek“. Obecně jsou však zabudované navigace několikanásobně dražší než přenosné modely. Na trhu existují také tzv. polozabudované navigace (jde např. o spolupráci značek Mio a Škoda či TomTom a Renault). Pomocí příplatkového setu je po zakoupení příslušného modelu navigace umístěna do speciálního držáku a odpadá problém s napájením a množství kabelů. Řádově takovéto řešení vyjde do deseti tisíců korun, je však k dostání pouze s levnějšími modely automobilek (u Škody například pouze u modelu Citigo a Fabia). Kdo by chtěl ušetřit a užívat si komfortu zabudovaného navigačního a komunikačního centra, může zvolit neoriginální 2 DIN rádio s navigačními funkcemi, která nainstaluje odborná firma nebo autoservis. Uživatel tak získá přístroj, který je většinou plně kompatibilní s funkcemi ve voze –rádio, bluetooth, dálkové ovládání rádia, palubní počítač a další. Nevýhodou je pak nesériovost zařízení a riziko krádeže. Mezi výrobce takovýchto zařízení patří Alpina nebo Kenwood. Cena je v řádově od deseti tisíc korun výše.
Výhody
• komunikační a informační centrum vozu
• pokročilé funkce
• vzhled
Nevýhody
• vysoká pořizovací cena
• vysoké ceny aktualizací mapových podkladů
• nemožnost funkcí fleet managementu
• riziko krádeže
Mobilní telefon jako navigace
Průkopníkem v této oblasti je finská Nokia, která vlastní poskytovatele mapových podkladů Navteq. Mobilní telefony nabízejí doživotní aktualizace map, jsou skladné a snadno přenosné. Mobilní telefon dokáže při navigování pracovat s mapami i v offline režimu, odpadá tak nutnost pořízení datového tarifu. Zásadní nevýhodou je, že navigace funguje pouze v modelech, které jsou vybaveny GPS modulem, především tedy v chytrých telefonech s operačním systémem. Mobilní telefon nenabídne ani příliš rozměrný display, což opět snižuje komfort a také bezpečnost navigování. Navigování mobilem je proto vhodné zejména pro malá auta a městské poslíčky, kteří využijí podrobné turistické, tzv. topo mapy. Přes to všechno se podle nejnovějších zpráv se v této oblasti někteří mobilní operátoři připravují spustit projekt zaměřený na firmy. Mobilní telefony se speciálními tarify nabídnou fleet management funkce jako je gps dohled nebo zadávání úkolů. Pro některé firmy to bude jistě zajímavá alternativa, nebudou muset investovat do navigačních zařízení, stačit t bude pouze chytrý telefon zaměstnance.
Výhody
• levné a flexibilní
• doživotní aktualizace zdarma
• v budoucnu tarify s fleet management funkcemi
Nevýhody
• nutnost mít telefon s gps
• omezená velikost plochy displeje
• horší ovládání
Michal Piskáček, Fleet manager, Komerční banka
Jaké funkce požadujete u navigací pro firemní použití?
Preferujeme jednoduché, uživatelsky vstřícné přístroje výhradně s doživotní aktualizací map zdarma. U navigací pořizovaných pro služební účely nevyžadujeme doplňkové vybavení, jako je například HF sada a podobně.Sdružujete ve firmě navigace s funkcemi jako je např. kniha jízd nebo GPS monitoring?
GPS monitoring ve firmě užíváme nezávisle na externích navigacích pořizovaných do služebních vozidel.Co byste z vlastní zkušenosti při výběru navigace do firmy doporučil?
Ve firmě celkem úspěšně používáme sdílené půjčování navigací pro určené skupiny zaměstnanců.
Z vlastní zkušenosti mohu doporučit navigace se zobrazováním jízdního pruhu, kdy především v zahraničí je takovéto zobrazení mapového podkladu velmi příjemné. Osobně preferuji spíše menší rozměry a možnost použití navigace i například pro pěší využití.