Mýto v únoru meziročně rostlo, především díky dnu navíc
„Druhý měsíc roku 2012 přinesl na mýtném 694 milionů korun, což je meziročně o 11 procent více, než ve stejném měsíci loni,“ konstatuje René Poruba, pověřený ředitel ŘSD, které je provozovatelem elektronického mýtného systému v České republice.
Podle něj pomohl přestupný rok a s ním den navíc. Bez 29. února by byl růst šestiprocentní. „Konec ledna a začátek února byl přitom ve znamení nižších denních výnosů, které lze přičíst zřejmě i rekordním mrazům. V těchto dnech již ale výběry rostou, v pracovní dny vybíráme až 32 milionům korun,“ doplňuje René Poruba. I v únoru pak pokračoval trend z ledna, kdy se na placení mýta zvýšenou měrou podílejí vozidla s nejekologičtější emisní třídou Euro 5 (viz. box).
Absolutní počet transakcí, tedy laicky řečeno počet pípnutí palubní jednotky jednotlivých vozidel pod mýtnicemi, se i v tomto měsíci přibližně shodoval s loňským únorem. Stále se tak potvrzuje, že na českých silnicích jezdí stejný počet vozidel jako loni. Vývoj mýta tak zatím nenaznačuje výraznější komplikace v tuzemském či evropském průmyslu, na kterém je doprava zboží závislá. „Dokonce se zdá, že březen bez svátku a s rostoucími denními výběry, by mohl být rekordním měsícem za celou historii českého mýta,“ odhaduje šéf ŘSD René Poruba. Konkrétně narostl výběr mýtného ze zhruba 625 milionů v loňksém roce na 694 milunů v roce letošním. To znamená meziroční nárůst 11,11 procenta.
Mýtná povinnost se již více než dva roky vztahuje na všechna nákladní vozidla, jejichž hmotnost přesahuje 3,5 tuny. Kategorie menší vozidel do 12 tun se přitom na vybraném mýtném podílí 11 %, na těžší kamiony „zůstává“ 88 %, nově vytvořená kategorie autobusů se na výběrech podílí jedním procentem. V mýtném systému je aktuálně zaregistrováno přes 598 tisíc vozidel.