Michelin Primacy 3: Důraz na bezpečnost
Michelin brzy na trh uvede novou letní pneumatiku Primacy 3, která míří především do střední a vyšší střední třídy. Jejím hlavním posláním má být v první řadě bezpečnost.
Bezpečnost silničního provozu je často skloňovaným pojmem, na který je dobré myslet nejen v osobním životě, ale i při provozu firemní fotily automobilů. Velká většina správců vozového parku si toto dobře uvědomuje, což jsme pochopili nejen při našem jarním testování pneumatik v Bělé pod Bezdězem, ale vyplývá to i z rozhovorů s jednotlivými flotilovými manažery. Ti se často rozhodují při výběru obutí právě podle bezpečnosti.
Na tuto notu hraje aktuálně i Michelin, který představuje svoji novou pneumatiku Primacy 3. Její označení má upozorňovat na trojici vlastností, ve kterých bude tato fleetová pneumatika v porovnání s konkurencí dle slov jejího výrobce excelovat. Jde o přilnavost k povrchu při brždění na suchu, taktéž o krátkou brzdnou dráhu na mokru a v neposlední řadě o výkon při zatáčení na mokru.
Při vývoji této pneumatiky využil Michelin znalostí instituce Accidentology Chair, která vznikla na Univerzitě v Drážďanech, a na základě 20 000 dopravních nehod zpracoval detailní analýzu silničních nehod a jejich příčin. Právě tento výstup byl podle výrobce použit při výrobě pneumatiky Primacy 3, kdy tým výzkumníků strávil tři roky navrhováním nového typu pneumatiky. Vyrobeno bylo téměř 25 000 prototypů pneumatiky a při testech bylo v různých povětrnostních podmínkách najeto více než 20 milionů kilometrů po celé Evropě. Z technologických inovací lze u Primacy 3 zmínit dvě zásadní. Tou první je speciální design dezénu s novým uspořádáním lamel. Vzhledem k tomu, že jsou pneumatiky při prudkém brzdění či zatáčení na suchém i mokrém povrchu velmi zatěžovány, bylo nutné docílit maximálního kontaktu s povrchem vozovky i při tomto manévru. Nový dezén nabízí samoblokující se lamely, které se zacvakávají do sebe a poskytují tím pádem větší tuhost. O to méně při brzdění ztrácí svůj tvar a zlepšují kontakt mezi pneumatikou a povrchem. Nový dezén mimo to slibuje i nižší valivý odpor, který se dle výrobce postaví za snížení spotřeby paliva až o 70 litrů za dobu životnosti pneumatiky. To může být ve výsledku náklad na pořízení jedné takové pneumatiky.
Novinkou je dle zvyklosti s příchodem nové pneumatiky i pozměněná gumová směs. Nové složení Primacy 3 obsahuje novou kombinaci elastomerů, posilující lepidlo na bázi siliky a změkčovač na bázi pryskyřice.
Pokud se přesuneme ke konkrétním údajům naměřeným organizací TÜV Süd Automotive a IDIADA na pneumatikách o velikostech 205/55 R 16V a 225/45 R 17W a zaměříme se na tři zmíněné vlastnosti, dojdeme k následujícím závěrům. Test ukázal, že pneumatika Michelin Primacy 3 má při brzdění z rychlosti 100 km/h na nulu o 2,2 metru kratší brzdnou dráhu než její čtyři hlavní prémioví konkurenti. Na mokrém povrchu má Primacy 3 při brzdění z 80 km/h na nulu o 1,5 metru kratší brzdnou dráhu než zmíněná konkurence a pokud zmíníme i přilnavost při zatáčení na mokrém povrchu, dosahuje pneumatika Primacy 3 při rychlosti 90 km/h o 3 km/h větší rychlost než konkurence při zachování shodné přilnavosti.
Podobné výsledky jsme měli minulý měsíc možnost okusit na vlastní kůži, když jsme se zúčastnili právě testu této nové pneumatiky. Brzdění na suchu i mokru jsme podstoupili tentokrát z rychlosti 80 km/h s vozy BMW 3 a VW Passat. Výsledky měřené pomocí jednotky GPS ukázaly na obdobné výsledky, k jakým se dobral i ústav TÜV Süd Automotive. Seznámeni jsme byli i s přilnavostí na mokru, kdy jsme měli možnost přímého srovnání chování nové pneumatiky s konkurenčním produktem na vozech Mercedes-Benz třídy E pohybujícím se na velkém kruhovém objezdu při rychlosti 60 km/h. Byť šlo tentokrát spíše o pocity a schopnost vnímání rozdílu, musím podotknout, že vůz na pneumatikách Primacy 3 se při dosažení limitu pneumatik choval o poznání stabilněji a byl schopen dosáhnout nepatrně větší limitní rychlosti. A vzhledem k tomu, že bezpečnost by měla být vždy na prvním místě, budiž nový produkt pochválen.
Pneumatika Michelin Primacy 3 dorazí na evropský trh v únoru 2012 v široké nabídce rozměrů s průměry 15 až 18 palců, profilovým číslem 65-40 a rychlostní třídou H až Y.