TEST: KIA Rio 1.4 CVVT – Velké ambice
Kia udělala s modelem cee´d díru do světa, a to i ve firemních prodejích. Na stejné vlně, poháněné zejména atraktivním designem a sedmiletou zárukou, na českém trhu nyní přistálo i menší rio.
Kia Rio není na trhu neznámým modelem. Jen od roku 2005, kdy se představila třetí generace, se prodalo 860 000 kusů, a ještě loni bylo rio třetím nejprodávanějším modelem automobilky na zámořských trzích. Jenže to bylo úplně jiné auto. Aktuální model je víc než důstojným sourozencem většímu cee´du (který mimochodem přijde v nové generaci už příští rok) a má ambice se postavit na domácím trhu rovnou Škodě Fabii.
Čím bude rio bodovat v první řadě, je design. To, že je nová generace o 55 mm delší, o 25 mm širší a zároveň o 15 mm nižší a má 70 mm delší rozvor, nejspíš nikdo měřit nebude. Důležitý je dojem, a ten se týmu šéfdesignéra Petera Schreyera opět povedlo udělat velmi dobrý. Právě Peteru Schreyerovi může Kia v prvé řadě děkovat za svůj úspěch v posledních letech, protože se mu daří opakovaně vytvářet design aut, která působí moderně, a přitom nijak „kosmicky“. Jím vytvořené modely mají sice jednotný styl, ale zároveň pokaždé přijde s něčím novým a jen nekopíruje dokola jednu původní myšlenku.
Sebevědomí, sport a robustnost
Tři různé pohledy na auto velmi přesně charakterizují jeho ambice. Sebevědomí čiší z masky chladiče, která dominuje široce rozkročenému vozu (na svou třídu nadprůměrný rozchod kol vpředu i vzadu). Při pohledu zboku vynikne poměrně vysoko vedená spodní linie oken, což působí velmi dynamicky a sportovně. Zezadu působí rio robustním a bezpečným dojmem. Tady se ovšem najde jedno „ale“ – co působí hezky zvenku, může v praxi trochu omezovat, což platí o mohutných C-sloupcích, jež ztěžují řidiči výhled šikmo vzad.
Z velkého rozvoru, který se blíží spíše autům jako Volkswagen Golf, výrazně těží cestující. Tytam jsou doby, kdy asijská auta byla dimenzována na přece jen vzrůstem menší Korejce a Japonce. Rio je navrženo pro Evropany nejen zvenku, ale i uvnitř. Na pohled i pohmat vcelku příjemné materiály a pohodlná sedadla jsou dalším bonusem navíc. Ani tady se už nedělají kompromisy jako dřív. Rio se nemusí stydět za zavazadlový prostor o základním objemu 288 litrů. Snad jen z hlediska ergonomie by se výrobci daly vytknout drobné detaily, jako například ovládání palubního počítače na spodní části volantu, kdy lze v menu listovat pouze jedním směrem, takže pokud se „ukliknete“, musíte si všechny hodnoty projet ještě jednou.
Motorový čtyřlístek
V nabídce jsou čtyři motory s výkony od 55 do 80 kW včetně dvou vznětových. Flotila testovala silnější benzinový agregát 1.4 CVVT. Motor známý ze cee´du má maximální výkon 80 kW a vrchol to čivého momentu 137 N m. Se zrychlením z nuly na sto za 11,5 s je nejrychlejším riem v současné nabídce. Hned po nastartování překvapí jeho odhlučnění – na volnoběh o něm prakticky nevíte. Velmi dobrá je v této třídě ne zcela obvyklá šestistupňová manuální převodovka, která je naladěna spíše na úspornou jízdu, pro využití potenciálu motoru budete muset víc šlapat na plyn. Pak bude ale problém dosáhnout na slibovanou průměrnou spotřebu 5,3 l/100 km, a spíše se budete pohybovat někde mezi 6 a 6,5 litry paliva na sto kilometrů. Jsem proto zvědavý na dieselový agregát 1.1 CRDi slibující průměrnou spotřebu pod 4 litry.
K celkově dobrému dojmu přispěly i jízdní vlastnosti. Přestože vzadu nemá víceprvkovou nápravu, ale jen zkrutnou příčku, zvládá rio nerovnosti českých silnic překvapivě dobře. I tady byl odveden velký kus práce.
Nové rio bylo v době uzávěrky v nabídce od 229 980 Kč. Ta zahrnovala kompletní sadu airbagů (přední, boční i záclonové vpředu a vzadu), ABS i stabilizační systém ESC. Testovaný motor byl v ceníku od 259 980 Kč.
Kie se s novým riem otevřel zcela jistě další zajímavý segment trhu, kterému má v mnoha směrech co nabídnout, a co se povedlo cee´du, může se povést i jemu. Je třeba ale říci, že této ambiciózní novince bude zejména na českém trhu chybět verze kombi.
Automobilka doporučuje:
Nové Rio bylo vůbec prvním vozem, který jsem měl možnost řídit po příchodu do Kia Motors Czech. Tohle auto si mě okamžitě získalo, a to nejen svěžím, dynamickým designem a skvělým jízdním projevem. Při prvním usednutí do vozu vás překvapí především kvalitou interiéru a vnitřním prostorem, který byste čekali spíše u vozu o kategorii výš. Pokud k tomu přidám sedmiletou záruku a bohatou standardní výbavu za velice atraktivní cenu, napadá mě jediné. Nová Kia Rio posune vnímání vozů nižší třídy na vyšší úroveň.
Michal Dolanský – Fleet/Used Vehicles Manager, KIA MOTORS CZECH
Technické údaje: Kia Rio 1.4 CVVT
Cena od: 259 980 Kč (s DPH)
Motor:
Charakteristika: čtyřválcový benzinový motor
Maximální výkon: 80 kW/6300 ot./min
Maximální točivý moment:
137 Nm/4200 ot./min
Dynamika a spotřeba:
Maximální rychlost: 183 km/h
Zrychlení: 11,5 s
Spotřeba (město/mimo/kombi): 7,0/4,3/5,3 l/100 km
Emise CO2: 124 g/km
Rozměry: Délka/šířka/výška: 4045/1720/1455 mm
Rozvor: 2570 mm
Objem zavazadlového prostoru: 288 l
Pohotovostní hmotnost: 1 141 – 1 248 kg
Další motorizace:
Benzin: 1.25 CVVT 63 kW
Diesel: 1.1 CRDi 55 kW
1.4 CRDi 66 kW
{gallery}automobil_ve_firme/KIA_RIO{/gallery}