TEST: Hyundai i40 1.7 CRDi – Nová éra
Málokterý model má takovou šanci významně změnit vnímání celé značky, jako by se to mohlo povést modelu i40 v případě značky Hyundai. Firemní zákazníci by měli zbystřit.
Hyundai překvapil. Zatímco jiné automobilky postupně vylepšují svoji nabídku, tento korejský výrobce najednou v rychlém sledu za sebou uvedl nebo uvádí celou řadu modelů zaměřených na firemní zákazníky. K malé i20, která sama o sobě oproti konkurenci nic mimořádného nenabízí (byť také výrazně nezaostává), se přidává nová elantra, klíčový model i30 a především zcela nová i40, a to hned ve verzi kombi. V široké paletě vozů, využívaných jako služební, má tak Hyundai najednou několik zcela nových aut.
Zacíleno na passat
Nový model střední třídy i40 navržený v evropském výzkumném a vývojovém centru značky v německém Rüsselsheimu posílá (alespoň v případě Evropy) hluboko do zapomnění model Sonata. Tady nepůjde pouze o dobrý výsledek rovnice cena vs. výkon, tohle je přímý útok na Volkswagen Passat!
Zatímco konkurence představuje buď jako první sedan a se zpožděním kombi, případně obě karosářské varianty najednou, Hyundai v případě i40 uvedl jako první na trh kombi, sedan ho doplní letos na podzim. Při tvorbě vzhledu vsadili tvůrci na „fluidní“ design, který charakterizují dynamické tvary s řadou hran a prolisů. Model i40 tak má daleko ke konzervativně vyhlížejícím konkurentům, patří spíše do kategorie sportovněji střižených vozů typu Ford Mondeo. Při pohledu zboku se zase hodně podobá Toyotě Avensis kombi. V mnoha detailech je vidět, jak se Hyundai snaží držet krok s požadavky evropských zákazníků – takže v předních světlometech například nesmějí chybět LED diody.
Špičková výbava
Hned první překvapení vás čeká po usednutí do interiéru – příjemné materiály, pohodlná sedadla a především (v námi testovaném stupni výbavy) celá řada komfortních funkcí, které by vás nepřekvapily u Volkswagenu nebo Audi, ale tady ano – asistent pro udržování v jízdních pruzích, ventilovaná sedadla nebo samočinné parkování do řady stojících vozidel. Délkou 4770mm nevsadil výrobce na prvoplánový argument „nejdelší = nejlepší“, ale udržuje se v lehkém nadprůměru mezi konkurenty. Pod dynamicky se svažující zádí se skrývá překvapivě velký zavazadlový prostor 553 litrů. Jediným handicapem v oblasti kufru tak je skutečnost, že po sklopení zadních sedadel nevzniká úplně rovná plocha, byť je bez schodu.
Na první pohled poněkud omezeně působí nabídka motorů. Benzinové jsou dva – 1.6 GDI a 2.0 GDI – stejně jako dieselové – při stejném objemu 1.7 CRDi jsou naladěny na 85 nebo 100 kW. To u firemního vozu, kde diesely jasně vítězí, vypadá nedostatečně, když obecně nejprodávanější jsou volkswagenovské dvoulitry 103 a 125 kW. Výběr by Hyundai mohl mít (a věřím, že postupem času i bude mít) větší, sama o sobě je ale silnější verze motoru 1.7 dobrou volbou. Není sice rekordmanem ve zrychlení a na střední třídu je i trochu hlučnější, ale pro běžnou jízdu zcela dostačuje, a spokojí se průměrně jen se 4,5 až 5,6 l/100km (podle toho zda je spojen s manuální nebo automatickou převodovkou a vybaven systémem start-stop ISG).
K jízdnímu projevu také nelze mít vážné výhrady. Při správně zvolených pneumatikách auto dobře tlumí nerovnosti a se silnějším motorem by se jistě nebránilo ani pokusům o sportovnější jízdu.
Víc než zajímavá nabídka
V neposlední řadě je sympatická i cenová politika, když nejlevnější i40 pořídíte za něco málo přes půl milionu (1.6 GDI za 549 990 Kč), testovaný diesel začíná na částce 649 990Kč s manuální nebo 689 990Kč s automatickou převodovkou. V ceně už je pětiletá záruka bez omezení ujetých kilometrů.
Co tedy říci závěrem? Hyundai i40 byl pro mě velkým překvapením. Nejen, že dobře vypadá, on i dobře jezdí. Až přijde se silnějším turbodieselem a třeba i pohonem všech kol, do té doby si nepokazí pověst třeba nějakou skrytou vadou v kvalitě zpracování nebo v technice, pak by měli mít němečtí konkurenti opravdu obavy.
Technické údaje: Hyundai i40 1.7 Crdi at
Cena od: 689 990Kč (s DPH)
MOTOR:
Charakteristika: přeplňovaný naftový čtyřválec
Maximální výkon: 100 kW/4000 ot./min
Maximální točivý moment: 325 Nm/2000-2500 ot./min
DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost: 190 km/h
Zrychlení: 12 s
Spotřeba (město/mimo/kombi): 7,2/ 4,8/5,6 l/100 km
Emise Co2: 149 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška: 4770/1815/1470mm
rozvor: 2770mm
objem zavazadlového prostoru: 553 l
Pohotovostní hmotnost: 1589 – 1734 kg
Další Motorizace:
Benzin: 1.6 GDI 99 kW
2.0 GDI 130 kW
Diesel: 1.7 CrDi 85 kW
{gallery}automobil_ve_firme/hyundai_i40{/gallery}