TEST: Mercedes Benz Sprinter – Šetřete na palivu
Ceny benzínu a nafty stále rostou, proto není od věci popřemýšlet o pohonu na alternativní palivo. Řešení nabízí Mercedes-Benz, který poskytuje model Sprinter s pohonem na zemní plyn i propan-butan. Právě verzi na LPG jsme měli možnost otestovat na vlastní kůži.
Užitkový model Sprinter není třeba sáhodlouze představovat. Na trhu se pohybuje již déle než patnáct let, během kterých jsme měli možnost spatřit již tři svébytné generace. Do karet sprinteru hraje i pestrá nabídka nejrůznějších verzí. K dispozici jsou varianty podvozek, valník, mikrobus či tradiční skříňová dodávka, která dorazila i do našeho redakčního testu. Pokud bychom rozpitvali její nabídku, může zákazník vybírat z celkem trojice rozvorů, čtyřech délek a třech výšek. Tyto kombinace obsáhnou celkové hmotnosti od 2,8 do rovných pěti tun a poskytnou užitečnou hmotnost až 2710 kg. Objem ložného prostoru činí u největší verze s karoserií XL, rozvorem 4325 mm a extra vysokou střechou až 17 m3.
Je z čeho vybírat
Velkou devizou sprinteru je vedle zmíněné bohaté nabídky variant a možnosti pohonu 4×4 též bohatá nabídka motorizací s dlouhou řadou vznětových motorů a dvojicí benzinových agregátů. Tímto však nabídka nekončí a jak je zřejmé již z úvodu, lze při koupi sprinteru uvažovat i o variantě spalující buď zemní plyn či propan-butan. Tyto varianty naleznete u Mercedesu pod označením NGT respektive LGT. Právě verzi 316 LGT jsme podrobili našemu testu a během týdenního soužití ocenili její šetrný provoz. Testované provedení 316 LGT s ložnou plochou 4,3 m2 nám nabídlo při dlouhém rozvoru a vysoké střeše objem nákladového prostoru 14 m3 a i při zástavbě na LPG užitečnou hmotnost přes 1200 kg. Uvnitř nákladového prostoru jsem musel ocenit dřevěné bednění po stranách vozu, které chrání boky automobilu před poškozením. Chytré a snadné řešení. Problém nebudete mít ani při skládání nákladu, kterému poslouží tradičně dvojice zadních dveří otevíratelných v úhlu 270°, doplněná o rozměrné boční posuvné dveře.
Nižší náklady, větší dojezd
Co je však na testované verzi nejdůležitější, to je její tovární zástavba na LPG. Toto provedení nabízí Mercedes v kombinaci s benzinovým přeplňovaným čtyřválcem o objemu 1,8 litru. Motor disponuje výkonem 115 kW (156 koní) a točivým momentem 240 Nm dostupným od 3000 do 4000 ot./min. Celá přestavba na propan-butan si vyžádala instalaci materiálu o váze přibližně 100 kg, na čemž má největší podíl tlaková nádoba o objemu 76 litrů, která je umístěna na konci rámu podvozku a nijak neomezuje objem ložné plochy. Plnicí ventil pro LPG se nachází pod víčkem palivové nádrže nad plnicím hrdlem nádrže na benzin. Plnicí ventil na vozidle je opatřen evropským šroubovým uzávěrem ACME, přičemž adaptéry pro italské kleštinové pistole a pro bajonetové závity, používané na čerpacích stanicích v Nizozemí, přidává výrobce uživateli k dispozici. Tím je zajištěna použitelnost pro všechny tři rozdílné systémy plnění používané v Evropě.
K ovládání pohonu LPG slouží uvnitř vozu jediné tlačítko, kterým může řidič volit pohon LPG, nebo upřednostnit spalování benzinu. Indikátor vám při tom ukáže, zda-li právě jedete na benzin či LPG a zbylé čtyři diody vám poslouží jako ukazatel množství plynu v nádrži. Motor spaluje po nastartování výhradně benzin, je-li zvolen provoz na LPG, přejde motor automaticky na spalování plynu ihned při zahřátí chladící kapaliny na 45 °C. Po vyprázdnění nádrže na LPG přejde motor opět automaticky na čistě benzinový provoz. V této chvíli je též podstatné podotknout, že jednotlivé přechody řidič ani nepostřehne, stejně jako jakoukoliv změnu v chování motoru při spalování jednoho či druhého paliva. Na řadu tak přichází jednoznačná výhoda v prodloužení dojezdu. Již zmiňované nádrži na LPG sekunduje standardní benzinová nádrž na 100 litrů paliva, což prodlužuje celkový dojezd vozu až na 1200 km. Z toho 450 km lze ujet právě na LPG, což se nám potvrdilo i během testu. Druhou a ještě větší výhodou je posléze objem nákladů. Snadný propočet nám ukázal, že spotřeba plynu činí přibližně 12 litrů na sto kilometrů. To znamená, že se Sprinterem 316 LGT budete jezdit v porovnání s tradičními motorizacemi vlastně za poloviční náklady na palivo. Z ekonomických důvodů tak jasně hovoří vše pro verzi LGT, jelikož příplatek 66 000 Kč bez DPH se firmě při plánovaném nájezdu podobného typu automobilu jistě vrátí.
Bez dalších omezení
A ptáte se na nějaká omezení? Když pomineme vjezd do podzemních garáží (a sem se Sprinter vzhledem ke své výšce povětšinou stejně nevejde), žádná se nám během testu neprokázala. Pohonná jednotka ztrácí v porovnání s běžnějšími a silnějšími vznětovými jednotkami trochu na dynamice, ale svoje poslání i při plánované zátěži s přehledem splňuje. Za tímto účelem ji pomáhá i na krátko zpřevodovaná šestistupňová manuální převodovka s extra krátkou jedničkou a delším šestým převodovým stupněm. Co mě na sprinteru velmi potěšilo, to jsou nejen špičkové jízdní vlastnosti, ale i nevídaný komfort a skvělé nastavení odpružení. Stejně tak řízení lze bez přehánění přirovnat k tomu z osobních vozů, ostatně jako i komfort v kabině, kde nechybí rádio s CD, klimatizace či elektricky ovládaná okénka. Z příplatkové výbavy lze jenom doporučit parkovací asistenty, které nám přišly při uctivé délce testovaného sprinteru nejednou vstříc
Cena sprinteru roste od 495 000 Kč bez DPH v případě nízké a krátké verze u turbodieselu s výkonem 95 koní a pokračuje přes 724 000 Kč bez DPH v případě námi testované benzinové verze s výkonem 156 koní až na cenovku 1 017 000 Kč u pětitunové verze s nejdelší kabinou i střechou a silným benzinovým agregátem o výkonu 258 koní pod kapotou. Verze na LPG je i díky husté síti čerpacích stanic LPG vhodná nejen na každodenní dlouhé cesty, ale díky tichému a ekologickému provozu i pro rozvážkovou městskou dopravu. Jasným důkazem toho je i velký počet sprinterů u celé řady rozvážkových či kurýrních služeb, které můžete potkat v každodenním provozu.
{gallery}automobil_ve_firme/Mercedes_Sprinter{/gallery}