Operativní leasing stále roste
Česká leasingová a finanční asociace vydala v srpnu výsledky za první pololetí tohoto roku. Jak si stojí současný nebankovní trh a jak si na něm podílí financování automobilů?
V prvním pololetí letošního roku poskytly členské společnosti ČLFA leasingem movitých věcí, factoringem, prostřednictvím úvěrů pro spotřebitele i pro podnikatele zákazníkům celkem 67,3 mld. korun, což je o 3,5 mld. více, než ve stejném období loňského roku. Téměř polovina těchto prostředků, konkrétně 26,3 mld. korun, připadá na financování silničních dopravních prostředků, z toho 16,1 mld. na pořízení osobních vozů. Členové ČLFA tak financovali 44 % nových osobních vozů registrovaných v ČR v prvním pololetí letošního roku. Podíl nových aut na celkovém leasingu osobních vozů v tomto období dosáhl 94,7 %.
V poptávce po nebankovních službách se v první polovině roku projevilo ekonomické oživení, na které reagoval leasing dvouciferným růstem. V rámci meziročních srovnání vzrostl o 21,3 %. „I nadále se prohlubuje diverzifikace nebankovních produktů, kdy podnikatelé stále častěji využívají při financování investic, včetně vozů, nebankovní úvěry,“ říká Jiřina Tapšíková, předsedkyně představenstva ČLFA. Je to patrné i na růstu nebankovních úvěrů pro podnikatele, kdy v prvním pololetí tohoto roku došlo k meziročnímu zvýšení jejich objemů o 9,2 %. Přitom téměř polovina z nově poskytnutých podnikatelských úvěrů byla určena právě na pořízení osobních vozů. „Je patrné, že jde o dlouhodobý trend směřující k vyspělým ekonomikám, který bude pokračovat i v letošním roce a bude stírat rozdíly mezi striktním členěním nebankovních produktů jako v předchozích letech,“ upřesnila Tapšíková.
Operativní leasing
Operativní leasing včetně full service leasingu je doménou posledních let. I ekonomická recese ukázala, že je třeba soustředit se na svůj core business a doprovodné služby outsourcovat. Firma tím ve výsledku ušetří nejenom finance, ale i čas, který může věnovat například budování firmy či vytváření nových obchodů. Dnes se už běžně operativním leasingem financují celé flotily i jednotlivé vozy. Obliba operativního leasingu ať už se službami nebo bez nich, je patrná i ze statistik, kdy podíl operativního leasingu na celkovém leasingu strojů, zařízení a dopravních prostředků dosáhl v prvním pololetí letošního roku 32 %. V meziročním srovnání jde o další růst tohoto podílu o 4,7 %. Do správy vozových parků zajišťované členy ČLFA bylo v tomto období nově převzato 587 vozů.
Vývoj ekonomiky
Poslední vývoj na finančních trzích, zejména v souvislosti se stoupajícími státními deficity a krizí eura, nutně vyústí ke zvýšení ceny kapitálu. Je jen otázka času, kdy se současné problémy s likviditou ve velké části Evropy přelijí i do ČR. Podle Jiřího Matuly, předního odborníka na nebankovní financování, však nemusíme očekávat dramatické scénáře, nicméně je již dnes jasné, že dojde k zásadní změně fungování finančních trhů. „Objemy a zisk už nebudou nadále tou největší prioritou, budeme si mnohem více vážit potřeby kapitálu a jeho efektivní využití. A zde právě vidím velkou budoucnost pro produkty typu factoring a leasing, které se ze své podstaty produktů opírající o hodnotu kolaterálu, ať už v podobě pohledávek či leasingového předmětu, a budou vyžadovat menší potřebu kapitálu u poskytovatele než slaběji zajištěné produkty,“ vysvětluje Matula.