ROZHOVOR: Prodeje firmám rostou víc než maloobchod…
V něčem jsou firemní zákazníci všude stejní, ale v jiných ohledech se výrazně liší. To platí i o jednom zákazníkovi v různých zemích, tvrdí Rainer Mielke, vedoucí oddělení Prodej velkoodběratelům, který má na starosti flotilové prodeje vozů Škoda po celém světě.
Je známo, že Škoda Auto je vedoucím hráčem na flotilovém trhu v ČR. Ale jak to vypadá na globální úrovni?
Škoda je momentálně na globální úrovni velmi úspěšná, naše flotilové prodeje ve střední, východní a západní Evropě v první polovině roku 2011 vzrostly o vice než 28 % oproti stejnému období roku 2010. Naše vozy jsou u firemních zákazníků stále oblíbenější, počínaje fabií a octavií, přes yetiho až po superb, který je v poslední době velice žádaným modelem. Zejména v malém a středním segmentu flotilového trhu jsme zaznamenali výrazné zlepšení.
Jaké trhy považujete za úspěšné v porovnání s celkovými prodeji?
Řekl bych, že nejúspěšnější jsme v zemích EU 5 – ve Velké Británii, Německu, Francii, Itálii a Španělsku, ale neměli bychom zapomínat ani na Belgii a Holandsko. I ve střední a východní Evropě se náš podíl výrazně zvětšuje. Tento trend kopíruje minulý vývoj v zemích západní Evropy.
Jaký model je z firemního pohledu nejžádanější?
Pilíři prodejů jsou stále modely octavia a fabia. Podle dostupných údajů ze systému IRIS představovala v roce 2010 octavia více než 46 % firemních registrací, fabia přes 25 % a superb 15 %.
Můžete se s námi podělit o nejúspěšnější velké obchody, které Škoda uzavřela?
Můžu zmínit například společnosti HP, HILTI, Siemens, Coca-Cola, Euromobil, Agrokor, Würth, Nestlé France a mnoho dalších…
Automobily Škoda slouží v mnoha zemích jako policejní vozy nebo vozy taxislužby. Proč myslíte, že tomu tak je?
Automobily Škoda vynikají prostorným interiérem, bezpečností a spolehlivostí, a proto jsou často nakupovány jako taxíky nebo policejní vozy. Ale nejsou to jen taxislužby a velké flotily, kde se objevují. Vozy Škoda jsou stále populárnější volbou i v segmentu malých vozových parků.
Jsou firemní zákazníci všichni stejní, nebo se zemi od země liší? A je cena hlavním faktorem při rozhodování o modelu firemního vozidla?
V něčem jsou firemní zákazníci všude stejní, ale v jiných ohledech se výrazně liší. A to platí i o jednom zákazníkovi v různých zemích. Hlavním faktorem při rozhodování není jen cena, ale také zůstatková hodnota a celkové náklady na vlastnictví vozu. Čím větší flotila, tím větší jsou i požadované slevy. U menších flotil je to zase jiné. Pro evropské zákazníky dále hrají významnou roli bezpečnost, emise CO2, úroveň servisních služeb atd.
Jak jsou ve flotilových prodejích zastoupeny vozy šetrné k životnímu prostředí? Jsou tyto vozy žádané pro své vlastnosti, nebo je zákazníci nakupují spíš v rámci vlastní marketingové strategie?
Ekologické vozy jsou v současnosti trendem západních zemí, protože v mnoha státech platí různé daňové politiky v závislosti na úrovni emisí CO2. Vozy jsou nepochybně výhodné, protože zpravidla mají výrazně nižší spotřebu než ty ostatní.
A prodává se GreenLine někde ve větším měřítku?
Ano, například v Belgii, Lucembursku, Nizozemí a Portugalsku, především díky programům podpory ekologických vozů.
Globálně jsou vašimi největšími konkurenty korejští výrobci. Co je vaše hlavní „zbraň“?
Našimi hlavními zbraněmi jsou prověřená kvalita, spolehlivost a zůstatková hodnota. A také členství ve skupině VW Group, z něhož profitují všichni členové.