Kamiony budou lépe vidět, bohužel jen některé
V České republice musí být od října kamiony vybaveny výrazným obrysovým značením.
Nápadné obrysové značení nákladních automobilů podle evropské vyhlášky mělo zvýšit bezpečnost dopravy na českých silnicích. V České republice však tato povinnost platí pouze pro nově registrované vozy. Ostatní být reflexně označeny nemusí. „Namísto zvýšení bezpečnosti na silnicích to naopak může vést k jejímu snížení. Je to stejné jako s povinným svícením – pokud jede řada vozidel a jedno z nich nesvítí, zcela se mezi ostatními ztratí a stane se tak daleko více ohroženým,“ upozorňuje Ladislav Cvrkal, odborník na bezpečnost v dopravě ze společnosti 3M.
Ve většině členských zemí EU je obrysové značení nákladních vozidel povinné, zavedení této povinnosti v ČR bylo otázkou času. Od 10. října musí být každý nový kamion polepený reflexní páskou. Bezpečnost se tím zvýší, reflexní páska je vidět až na 300 metrů. Budou ji mít ale jen nově registrované vozy. Ministerstvo dopravy argumentovalo vysokými náklady dopravců, pokud by povinnost platila na všechna auta. „Bezpečnosti to neprospěje. Chápeme, že označení vozidel s sebou nese určité náklady, ty se ale většinou pohybují v hodnotě zhruba jednoho tankování kamionu,“ vysvětluje Cvrkal ze 3M.
Plošné označování jinde funguje a můžou ho vyžadovat
Důsledkem předpisu mohou být nebezpečné situace na silnici. „Náraz do odstaveného vozidla je třetí nejčastější nehodou. Kamionu s poruchou na motoru vydrží zapnutá světla několik hodin a pak zhasnou. Reflexní značení funguje stále a výrazně zvyšuje bezpečnost,“ argumentuje Cvrkal. Příklad lze nalézt u již zmiňovaného povinného svícení. Mezi svítícími auty je auto s vypnutými světly snáze přehlédnutelné a řidiči jej budou méně očekávat. Stejně tak se nebudou moct řidiči spolehnout na to, že jsou všechny kamiony označeny reflexní páskou. Pro příklad funkčního řešení se stačí podívatk sousedům. Slovensko šlo cestou označení všech vozidel od loňského roku a žádné potíže nenastaly. Plošně platí povinnost reflexního značení také v Itálii, Rakousku nebo Rumunsku.
Nemít reflexní označení se nemusí vyplatit ani za hranicemi. Ačkoliv by majitelé starších kamionů neměli mít v zahraničí problémy, prosazují dopravní policisté v zemích s povinností konturového značení často vlastní zákony a tyto řidiče pokutují. „Víme o případech, kdy zahraniční policista v zemi s absolutní povinností obrysového značení pokutoval českého řidiče za jeho absenci na vozidle. I když se tento policista dopouští jednání proti mezinárodním úmluvám, argumentace řidiče na místě je velmi obtížná a končí onou pokutou,“ dokládá Ladislav Cvrkal.
Nákladní automobily se podílejí na dopravních nehodách zhruba z 5 – 10 % (výzkum v rámci Evropské unie z roku 2002 – Velká Británie 3,3 %, Německo 6,2 % a Rakousko 8,3 %). Dopravní výzkumná laboratoř ve Velké Británii zjistila, že zhruba 30 – 34 řidičů je zabito každý rok při nárazu do zadní části nákladních vozů. Výzkum v Německu prokázal, že téměř 6,5 % nákladních vozů způsobilo nehodu končící zraněním člověka. Až 40 % z nich se přitom odehraje za horší viditelnosti, typicky při úsvitu, soumraku nebo v noci. V tuto dobu je na silnicích zhruba třetinový provoz, přesto je noční jízda dvakrát nebezpečnější než za dne.
Tento stav mělo vyřešit plošné zavedení obrysového značení nákladních vozidel – do přijetí této vyhlášky bylo povinné označit obrysovou reflexní páskou pouze zadní část vozidla, nyní by se mělo jednat i o postranní obrysové značení, které zlepšuje přehlednost o celé délce kamionu. Rexlexní páska by měla být viditelná na 300 metrů. Vliv obrysového značení na snížení počtu nehod dokázalo bezpočet studií, jmenujme např. studii Vector v Německu, která zkoumala 4 000 vozů, kde 2 000 vozů bylo označeno reflexní páskou a zbylých 2 000 nebylo. U označených vozů došlo k o 18 % méně nehod. Podobnou studii s 2 000 vozy prováděla německá Univerzita Darmstadt. Opět bylo 1 000 vozů označeno reflexí a dalších 1 000 nebylo. V tomto případě se jednalo o rozdíl až 93 %.