ROZHOVOR: Vincent Basso z Peugeotu – Řízení hybridu je zábavná hra
Na letošním autosalonu ve Frankfurtu představil Peugeot nový model 508 RXH – zajímavé kombi určené i do terénu ve stylu Audi Allroad. Kromě pohonu všech kol je na něm zajímavý i hybridní dieselový pohon. Ten už pohání model 3008 hybrid. O tom, jak jsou a budou vozy s alternativním typem pohonu zajímavé pro firemní zákazníky, hovoří pro Flotilu Vincent Basso, vedoucí projektu HYbrid4.
Vozy vybavené technologií HYbrid4 by mohly být pro firemní klienty zajímavé, ať už z hlediska spotřeby, provozních nákladů či multifunkčnosti použití. U modelu 508 byly požadavky firemních klientů brány v úvahu už při tvorbě zadávacích podmínek projektu. Byl toto stejný případ u modelu 3008 HYbrid4, nebo se spíše předpokládalo, že budou převažovat zákazníci ze soukromého sektoru?
Vůz je určený pro soukromé osoby i firmy. Obě cílové skupiny se zajímají o hybridní vozy – ať už se jedná o 3008 hybrid či 508 RXH. Jde o ekologické vozy, takže se na něj v některých zemích váží určité legislativní výhody. Ty samozřejmě zajímají oba typy klientů, stejně jako úspory z hlediska spotřeby a CO2. A na druhou stranu je tu zároveň radost z řízení tohoto vozu. Řidič si užívá komfort a příjemnou tichou jízdu. A je tu i druhá rovina, a to pohon 4×4 či výkon 200 k. Navíc modely 3008 i 508 a jejich dieselové motory mají dobrou pověst z pohledu robustnosti, spolehlivosti, pružnosti, výkonu a hlavně úspornosti. My se pohybujeme ve světě dieselů a tyto vlastnosti novou technologií ještě zdůrazňujeme. Takže produkt odpovídá požadavkům firem i soukromých klientů.
Jaké očekáváte rozložení cílové skupiny z hlediska poměru firmy vs. soukromé osoby.
Z hlediska rozdělení klientely předpokládáme asi 60 % firem a 40 % soukromých osob. Vezmeme-li v úvahu spotřebu začínající na úrovni 3,8 l a 99 g CO2u vozu 3008 HYbrid4, je to každopádně zajímavý produkt, a to nejen pro země, kde zatím není legislativně zvýhodňován. V tomto segmentu jsou to nevídané hodnoty. Firemní zákazník zcela jistě stejně jako soukromá osoba ocení tyto vlastnosti vozu, ale zároveň k tomu přibývá i otázka image firmy. Vůz reprezentuje firmu a vyjadřuje určitým způsobem i její přístup k životnímu prostředí, čímž pomáhá pozitivní image firmy vytvářet.
Pro některé firmy, nucené pracovat občas v náročnějších podmínkách, je vůz zajímavý i z pohledu možnosti pohonu 4×4. A pro některé firmy, které např. zajišťují zásobování do centra města, kde platí omezení dopravy vozů se spalovacím motorem, je zase přínosem možnost zcela bezemisního provozu.
Firemní klienti kladou při výběru vozu velký důraz na TCO, jak je na tom z tohoto hlediska 3008 HYbrid4? Můžete srovnat TCO např. s vozem 508?
Z pohledu provozních nákladů je vůz HYbrid4 na přibližně stejné úrovni jako klasický vůz s dieselovým motorem, a to bez legislativních pobídek. Vezmeme-li tyto pobídky v úvahu, dostáváme se často s hybridem na nižší provozní náklady ,než u klasického vozu. Např. ve Francii firma, která používá hybridní vůz, ušetří na daních asi 2500 eur ročně, což je určitě zajímavé. Spotřeba záleží do velké míry na způsobu jízdy.
Jaký je optimální způsob volby režimů, aby byla jízda s 3008 HYbrid4 co nejúspornější? Je třeba, aby se uživatel ekologickému způsobu jízdy naučil?
V tomto okamžiku probíhá testování těchto vozů a najely se už miliony kilometrů. Zjistili jsme jednu zajímavou věc. Zpozorovali jsme, že lidé, kteří řídí HYbrid4, mění naprosto přirozeně způsob jízdy. Řidič se víc a víc snaží jezdit na elektrický motor, nezapojovat spalovací motor, zkrátka co nejvíc jezdit „zadarmo“. To zajišťuje nízkou spotřebu. Pro uživatele vozu se řízení stává jakousi zábavnou hrou.
Rozšíření hybridních vozů stejně tak jako elektromobilů či jiných vozů s alternativním pohonem usnadní či dokonce umožní legislativa. Jak jsou na tom v tomto směru evropské státy – Francie, Německo apod.?
Já znám pochopitelně nejlépe opatření ve Francii. Pro soukromé osoby platí pro hybridní vozy výhoda skoro 3000 eur. Pro firemní vozy je to 2500 eur ročně, ale i jiné země mají svá opatření, např. v Anglii jsou silné legislativní pobídky pro vozy pod 99 g, stejně jako třeba v Nizozemí a v mnoha dalších zemích.
Je podle vás reálný obchodní úspěch hybridního vozu na trhu, kde žádná podpora ze strany státu není, jako třeba v České republice?
Rozhodně. Je to auto pro lidi, kteří chtějí jezdit pro radost, ale zároveň ekologicky. Pro ně je tento vůz ideální. A pokud to vezmeme z pohledu navýšení ceny vozu, to je ve srovnání s vozem s automatickou převodovkou něco nad 3000 eur, nenajdete na trhu jiný hybrid, který umí to, co 3008 HYbrid4 za tuto cenu. Srovnám-li to s jinými značkami, např. VW nebo Lexus, rozdíl ceny hybridního a klasického vozu je 10 až 15 tisíc eur. Jde o auta za 70 až 80 tisíc eur, my nabízíme vůz za cenu kolem 35 000 eur, který je jen o 3000 eur dražší než srovnatelný diesel.
Udáváte úsporu spotřeby o 35 %, ale je to reálná úspora oproti klasickému vozu, se kterou může zákazník počítat? Nenavýší celkové náklady např. vyšší náklady na údržbu vozu?
Z hlediska údržby – to, co je navíc oproti klasickému vozu – elektrická část, to žádnou údržbu nevyžaduje. Elektrický motor je navíc dost robustní a chráněný. Platí na něj záruka 5 let – na něj i na ostatní elektrické části. Z hlediska údržby se navíc určité díly u vozu budou opotřebovávat pomaleji, jako např. brzdy a brzdové kotouče. Díky rekuperaci se u vozu méně zapojují brzdy, a tím se určité díly opotřebovávají mnohem pomaleji. A znovu narážím na to, o čem jsme již mluvili, na začátku jezdí řidič možná trochu agresivněji, pak se ale přizpůsobí a jezdí rozumněji a vůz se tak také méně opotřebovává. Z hlediska spotřeby, pokud někdo kupuje hybrid s tím, že bude jezdit hlavně na dálnici, nemá to smysl. Nic neušetří. Naopak ve městě a na vedlejších silnicích je úspora fakticky zaručená. To je oblast, kde je tento vůz z hlediska spotřeby velice efektivní. Např. při jízdě ve městě spalovací motor 2/3 času stojí. Motor pracuje jen 1/3 času jízdy, s normálním nehybridním vozem pracuje po celou dobu