Motocykl pro podnikání:Pracant každým coulem

Užitkové motocykly pro podnikání jsou vhodné především pro prostředí, kam se běžné osobní vozidlo nedostane, nebo kde je použití automobilu neefektivní. Hodí se zejména pracovníkům stavebních firem, logistických areálů či v lesnictví. Oproti automobilu poskytují nejenom vyšší mobilitu, ale i úsporu nákladů.
Prvním modelem v novém segmentu UTM-Utility motorbike je český motocykl Agados Rahier. Za vznikem prvního čistě pracovního motocyklu stojí motocyklový závodník Ivo Kaštan, bývalý několikanásobný účastník Rallye Dakar, který motocykl vyrábí společně s velkomeziříčskou i rmou Agados. Prvotním zadáním projektu bylo vyrobit spolehlivý, odolný a skladný stroj, který je jednoduchý na ovládání i údržbu, splňující náročná bezpečnostní kritéria a disponující dostatečným výkonem, aby projel i v terénu a uvezl náklad či utáhl malý přívěs. „V kolonách na dálnici jsem pozoroval pracovníky stavebních firem a každou chvíli se někdo vydal pěšky pro nářadí, kanystr nebo radu kolegy. Tady vznikla myšlenka postavit motorku-skútr speciálně určený pro pohyb po staveništích,“ vysvětluje Ivo Kaštan důvody, které jej vedly k nápadu postavit ryze pracovní motocykl segmentu nazvaného UTM-Utility motorbike „Vývoj od nápadu k poslednímu, finálnímu prototypu trval rok a vycházel především ze zkušeností ze stavby dakarských speciálů, kde je důležité do ne menších detailů přemýšlet, co a proč se může pokazit a jak to co nejjednodušeji opravit,“ dodává. Konstrukce motocyklu je proto především robustní a zároveň poměrně jednoduchá. Srdcem je čtyřtaktní stacionární jednoválec Subaru o objemu 170 cm3 s výkonem 4,5 kW. Přenos síly je zajištěn převodovkou s redukcí 1:2 a odstředivou spojkou. Použité 10“ pneumatiky 120/90 mají nosnost 300 kg a spolu s motorem dovolují max. zátěž motocyklu 257 kg. Jako příslušenství je v nabídce přívěsný vozík s nosností 120 kg, přepravní drátěné koše, brašny, osvětlení či další příslušenství na přání zákazníka. Kola lze vybrat s terénním nebo silničním vzorkem. Protože je motocykl stavěn na poměrně nízkou konstrukční rychlost, vysoký útlum pneumatik a odpružené sedlo umožňuje použít neodpružený rám. Relativně vysoká světlost motocyklu pak dovoluje zdolávat i poměrně těžké terény. Skladnost je zajištěna sklopnými stupačkami a otočnými řidítky. Rahier lze podle slov výrobce bez problémů naložit do pick-upu, dodávky i většího kufru osobního auta.
Široké možnosti využití
Na velkých staveništích, jako je výstavba dálnic nebo jiné velké investiční projekty, je třeba zdolávat vzdálenosti od několika set metrů i po několik kilometrů. Mistři, vedoucí staveb či kontroloři potřebují tyto vzdálenosti zdolávat i několikrát denně. „Přemisťování autem může být neekonomické či úplně nemožné. Zde je motocykl vhodným pomocníkem. Stejně jako v rozsáhlých areálech průmyslových či logistických firem,“ vysvětluje výhody motocyklu Michal Navrátil ze společnosti Agados. Další možností využití Rahiru jsou velké eventové akce, například koncerty, festivaly a závody. V neposlední řadě pracovní motocykl může najít využití i u farmářů či v lesnictví. Nelze zapomenout ani na rybáře a myslivce. Významnou nevýhodou stroje ovšem je, že v současné době není užitkový motocykl homologován pro provoz na pozemních komunikacích a je tedy určen jen na neveřejné komunikace.
{gallery}automobil_ve_firme/Agados_Rahier{/gallery}