Nové, lepší řidiče autoškoly vychovají nejdříve za tři roky
Zřejmě až v roce 2014 začne platit nový zákon o autoškolství, který by měl podstatně zpřísnit podmínky pro uchazeče o nový řidičský průkaz a také změnit pravidla pro ty, kteří si chtějí rozšířit své řidičské oprávnění o další skupiny.
To, že ministerstvo dopravy připravuje změny zákona o autoškolství, není žádnou novinkou. Přísnější by měly do budoucna být jak testy, tak i jednotlivé kontroly. Otázkou ale zůstává, kdy bude nový zákon připraven a kdy vejde v platnost. „V současné době experti připravují věcný záměr a předpokládaná účinnost zákona je od roku 2014,“ informoval mluvčí ministerstva dopravy Marek Illiaš. Nepřímo tak potvrdil zvěsti, že autoškoly bouří proti navrhovaným tvrdým opatřením, které by je přiměly investovat do vybavení a také by jejich učitelé museli podstupovat poměrně náročná školení a testy. Proto tlačí na změkčení zákona. Co se nakonec v novém zákonu objeví, je tedy zatím tak trochu ve hvězdách. Nicméně, institut řidičského průkazu na zkoušku zatím ve věcném návrhu, podle Illiaše, je.
Pravděpodobné také je, že už neúspěšný uchazeč o řidičský průkaz nebude moci pokoušet své štěstí donekonečna. Jak nedávno pro Hospodářské noviny uvedl Roman Budský, jeden z expertů, kteří nový zákon o autoškolství připravují, měl by mít každý jen tři pokusy. Pak by musel na psychologické vyšetření a teoreticky by mohla nastat i situace, že by mu bylo získání řidičského oprávnění navždy zapovězeno. Návrh také obsahuje ustanovení, podle něhož by řidiči z povolání, kteří chtějí řídit náklaďák či autobus, museli nově prokázat i své praktické schopnosti řídit tento dopravní prostředek. To se bude týkat i neprofesionálů, kteří si jen chtějí rozšířit počet skupin.
Všechna tato opatření by se ve střednědobém a dlouhodobém horizontu měla podle odborníků na bezpečnost dopravy projevit ve snížení počtu nehod na našich silnicích a především ve snížení jejich následků. Jenže tato doba se stále oddaluje.
Ti zodpovědnější, ať už jde o řidiče z povolání, řidiče služebních vozidel, či soukromé osoby, už ale pochopili, že bez zdokonalování svých schopností za pomoci specialistů, se jim bude džunglí současného automobilového provozu u nás projíždět čím dál obtížněji a čím dál větším rizikem. Proto se docela dobře daří současným polygonům pro výuku bezpečné jízdy (takzvané školy smyku) a bude jich určitě přibývat.
Že se vyplatí nechat své řidiče sklouznout už dnes ví řada majitelů firem. Přitom, když se před několika lety otevíral polygon pro výuku bezpečné jízdy v Mostě, vedly se kolem toho vášnivé diskuse. Jednak kvůli zdrojům na jeho vybudování a jednak i kvůli jeho vybavení. Spory byly zejména o to, nakolik je či není důležitá kyvná deska, která dokáže přivést auto do přetáčivého smyku zadní nápravy. „Praxe nám dala zapravdu,“ říká Jiří Patera, majitel mostecké školy smyku, která kurzy na autodromu pořádá. „Rok od roku registrujeme stoupající zájem firem uspořádat pro firemní řidiče kurzy bezpečné jízdy,“ říká Patera. Rozhodně už podle něho dávno neplatí, že na polygon jezdí cvičit pouze hasiči, policisté a zdravotničtí záchranáři.
Nejvíc potěšující podle něho je ale skutečnost, že poté, co na polygonu zaměstnanci, případně podnikatelé absolvují školení a praktickou výuku, přivážejí sem své rodinné příslušníky, známé, přítelkyně a podobně. „To je nejlepší důkaz toho, že každému řidiči dokážeme něco dát a oni navíc přesvědčí své blízké, že je v jejich zájmu, aby kurz absolvovali,“ říká a pokračuje: „Největší zájem je o naše kurzy od poloviny září až do března, kdy je také nejvíce pravděpodobné, že znalosti a dovednosti získané na cvičišti ten který řidič využije v reálném provozu.“
V tu dobu je podle Patery obvyklé, že se každou sobotu konají dva až tři kurzy těchto civilních zájemců o výuku bezpečné jízdy. Desítky lidí se sem každý víkend sjíždějí i přes to, že cena kurzu je nyní 4150 Kč bez DPH. Kromě teorie, kde se každý řidič seznámí s odlišnostmi chování vozů s přední a zadní poháněnou nápravou, případně s pohonem 4×4, jsou dvě třetiny z celkem šestihodinového kurzu věnované výcviku ve vlastních autech na cvičišti. Cvičí se zde jízda v zatáčce na povrchu s vlastnostmi podobnými těm, jaké má ujetý sníh, dále sjíždění svahů opět na kluzkém povrchu. Bonbónkem bývá samozřejmě zvládání přetáčivého smyku, ale velká pozornost se věnuje i nácviku tvrdého krizového brzdění. „Drtivá většina našich řidičů brzdit neumí,“ říká Jiří Patera.
Podobné zkušenosti jako Jiří Patera má i Dalimil Frič z Centra bezpečné jízdy v Ostravě. Toto centrum sice existuje jen zhruba rok, ale i tam je o něm prý mezi firmami již velice slušná povědomost.
Frič navíc využívá polohy svého areálu ve velkém městě a pořádá dokonce osvětové akce pro širokou veřejnost. „Teď během několika týdnů chceme dát možnost každému řidiči, aby sem přijel a vyzkoušel si například rozdíly mezi brzděním na suché vozovce, na mokrém povrchu i na kluzné ploše. A to jak se zimními, tak s letními pneumatikami,“ říká Frič.
Jeho areál má oproti mosteckému jednu výhodu, má kluznou desku, která dokáže vyvolat přetáčivý smyk i u nejtěžšího náklaďáku či autobusu. „Také nám sem šéfové dopravních firem své kamióňáky posílají,“ říká Frič. Cvičí tu logicky také řidiči autobusů ostravské městské hromadné dopravy.
Radek Pecák, Editor deníku Aktuálně.cz