Nová Toyota Yaris
Model Yaris byl po svém uvedení v roce 1998 pro Toyotu velmi důležitý při jejím pronikání do Evropy. Ženy a starší lidé si ho i přes vyšší cenu oblíbili a koupili ho více než 2,5 milionu kusů. Aktuálně uvedená třetí generace chce ale získat víc než polovinu zákazníků mezi muži a dělá si ambice i na flotilové prodeje na úkor Volkswagenu Polo a Škody Fabia.
Yaris měl rozhodně hodně daleko k typickému vozu českých firemních flotil, a to nejen proto, že nemá verzi kombi. Ale s novou generací je s ním třeba počítat. Přichází totiž s poměrně atraktivní cenou začínající oficiálně na částce 229 900 Kč, ale láká i mužnějším designem, praktičností a kvalitou zpracování.
Třetí generace vyrostla o deset centimetrů na délku a o 5 centimetrů v rozvoru. I tak ale patří jeho délka 3885 mm mezi většinou čtyřmetrovými vozy segmentu B mezi ty nejkompaktnější. To si započítejte jako výhodu při parkování nebo otáčení. Fabia měří přesně 4 metry, polo 3970 mm. V prostoru pro posádku jsou všechny tři modely víceméně vyrovnané, v zavazadlovém prostoru vede fabia (315 l) před yarisem (286 l) a polem (280 l).
Design yarisu je velmi výrazný. Předchozí „kulatost“ je pryč, nyní nastupují ostré hrany. Zvětšilo se i prosklení, což přispělo k lepšímu výhledu z vozidla. Doslova revoluce se pak udála uvnitř, kde zmizel centrální digitální displej uprostřed palubní desky mezi řidičem a spolujezdcem, Toyota se vrátila ke klasickému rozčlenění s kulatými analogovými budíky za volantem. Už to není tak originální, ale rozhodně přehlednější. Zmizela rovněž posuvná zadní lavice, což výrobce zdůvodňuje tím, že se s větším rozvozem zvětšil prostor pro cestující vzadu a toto řešení již není potřeba.
V nabídce motorů figuruje trojice motorů: zážehové jednotky 1,0 a 1,33 l VVT-i a přeplňovaný vznětový motor 1,4 l D-4D. Litrový tříválec je nejlehčí ve své třídě a získal několikrát za sebou ocenění Motor roku v kategorii do 1,0 litru. Jeho 51 kW si řekne průměrně o 4,8 l/100 km. Stejně výkonný tříválec ve fabii požaduje 5,5 l/100 km. Zážehová jednotka 1,33 Dual VVT-i je pak se 63 kW poměrně agilní a na rozdíl od slabšího velmi komfortně naladěného sourozence je i na svezení mnohem ostřejší. A průměrná spotřeba má hodnotu od 5,1 do 5,5 litru podle toho, zda je spojená s manuální nebo automatickou převodovkou.
Nejúspornější má být diesel 1,4 l D-4D s apetytem jen 3,9 l/100 km.Yaris má naději získat si sympatie zákazníků i dobrým poměrem ceny a výkonu. V základní ceně 229 900 Kč je třeba výškově a podélně nastavitelný volant, systém řízení stability vozu, centrální zamykání a především 7 airbagů. Ke třem stupňům výbavy lze dokupovat i řadu výhodných paketů – k výbavě Active tak třeba koupíte duální klimatizaci jen za 7 200 Kč.
{gallery}automobil_ve_firme/Toyota_Yaris{/gallery}