Ford představil chránič bočních dveří, jednoduchý a efektivní
Ford představuje nový způsob, jak zabránit nákladným poškozením laku a karoserie automobilu. Vrypy, promáčkliny a škrábance jsou v Evropě s jejími úzkými ulicemi a těsnými parkovacími místy každodenní realitou.
Takzvaný chránič hran dveří bude poprvé uveden na Fordu Focus v lednu 2012. Systém zkonstruovaný techniky Fordu z německého Kolína nad Rýnem pracuje zcela samočinně. Po otevření dveří se z nich během zlomku sekundy vysune ochranná lamela, jež slouží jako měkký doraz a zabraňuje poškození laku obou sousedících vozidel.
„Chránič hran dveří je jedna z těch věcí, nad kterými se budou zákazníci divit, proč to někoho nenapadlo dřív,“ řekl Matthias Tensing, systémový inženýr z vývojového oddělení Fordu. „Bude to úleva pro rodiče, kteří vozí vzadu děti, a pro všechny, kdo musí parkovat v úzkých místech.“
Sedmdesát dva procent domácností ve Francii, Německu, Itálii, Španělsku a Velké Británii, které vlastní automobil, se někdy setkalo s poškozením dveří od neopatrného otevírání, naznačují výzkumy Fordu. Účet za opravu promáčklých a poškrábaných dveří přitom může snadno přesáhnout sedm tisíc korun.
Nejpravděpodobnější je poškození dveří tímto způsobem ve Španělsku, kde se s ním setkalo 83 procent respondentů. A přestože britské domácnosti vlastnící osobní vůz jsou statisticky nejopatrnější, tento problém se týká celých třiapadesáti procent z nich.
Chránič hran dveří od Fordu se zcela vysune do své ochranné pozice, pokud mezera vzniklá pootevřením dveří činí méně než 150 mm. Ze statistik Fordu vyplývá, že takto lze zabránit až 90 procentům poškození předních dveří, respektive 85 procentům v případě dveří zadních.
Systém nabízí maximální ochranu při minimálním navýšení hmotnosti a nemá žádný negativní vliv na funkčnost prvků ochrany při bočním nárazu. Při zavírání se lamela skryje za pouhých 60 milisekund, takže ji nelze poškodit ani prudkým zabouchnutím dveří, a je osazena ochranným západkovým mechanismem. Samotná lamela je vyrobena z odolné pryžové směsi, která vydrží tisíce cyklů a nepůsobí téměř žádný hluk. Navíc ji lze snadno vyměnit za novou pouhým nacvaknutím.
„Drobné vrypy a oděrky způsobené otevřením dveří proti překážce, ať už vaším nebo sousedním vozem, jsou pro majitele aut frustrující záležitost – takové poškození bývá nezřídka příliš malé, než aby ho bylo možné krýt z pojištění, takže zákazník hradí opravu z vlastní kapsy,“ podotýká Matthew Avery, vedoucí bezpečnostního výzkumu v britské organizaci Thatcham, která zastřešuje poskytovatele pojištění motorových vozidel.