TEST: Lexus CT200h – Alternativa do města…
Lexus vidí svůj nový počin CT 200h jako „tichou revoluci“. Popravdě řečeno zase o takovou revoluci nejde, ale rozhodně má tento hybridní prémiový hatchback co nabídnout. Tedy poté, co za něho zaplatíte minimálně 699 900 Kč.
Je to již dva roky, co jsem mohl na frankfurtském autosalonu nechat oči na konceptu LF-Ch, který se stal předobrazem současného hybridu nižší střední třídy s označením CT 200h. Budiž současnému modelu přičteny plusové body za to, že si ponechal svoje základní křivky a i v sériovém provedení vypadá hodně dobře. Automobil je navzdory svému ekologickému obrazu vyveden ve sportovním duchu, jehož agresivitě nahrává i obligátní pás diod pro denní svícení.
Přední část vozu se dle mého názoru opravdu povedla a ani boční linie automobilu není k zahození. Snad jen zadní část za zbytkem mírně zaostává, ale to už může cítit každý jinak.
Slastné dotyky
Už pohled přes okénko na komfortní sedadla s potahem ze světlé kůže mi dává najevo, že ani nejmenší model této prémiové japonské automobilky nebude slevovat ze svého standardu. Interiér znovu nabízí jen ty nejušlechtilejší materiály a opravdu příkladné zpracování, takže se budete těšit z každého kontaktu vašich prstů s některým z ovladačů. Zvlášť příjemnou spolupráci nabízí tlustý volant nebo intuitivní ovladač palubního systému v podobě jakéhosi joysticku, se kterým jsme se mohli setkat už u modelu RX. Místa je v tomto hatchbacku nižší střední třídy možná trochu překvapivě dostatek, a to i na zadních sedadlech. Snad jen zavazadlový prostor je hodně pod úrovní třídy, když poskytuje objem pouze 275 litrů.
Jediná motorizace
Hybrid CT200h má být ale především o ekologičnosti, a tak se pojďme podívat, jak to s tím hybridním systémem doopravdy je a jak se s „cétéčkem“ jezdí. K dispozici je pouze jediná motorizace, která nabízí benzinovou osmnáctistovku s výkonem 73 kW doplněnou o elektromotor poskytující výkon 60 kW. Dohromady tento systém známý z priusu poskytuje výkon 100 kW, který stačí vozu na zrychlení na stovku během 10,3 s a maximální rychlost 180 km/h.
Pokud na voliči bezestupňové převodovky vyberete režim D a sešlápnete plynový pedál, automobil se na cestu vydá zcela tiše pouze za přispění elektromotoru. Ten bude vaši spotřebu snižovat zejména ve městě a po čase paradoxně zjistíte, že čím hustším provozem pojedete, tím menší spotřeby budete dosahovat. Já jsem jezdil po Praze v průměru za 4,6 l/100 km a byl jsem zvědavý, s jakou hodnotou spotřeby zvládne tento hybrid delší výlet za město. I při velkém zatížení vozu a vcelku dynamické jízdě ukázal palubní přístroj hodnotu menší než 7 l/100 km, což považuji za velmi dobrý výsledek.
Nevýhodou vozu za bratru 700 000 Kč (při vyšších výbavách 739 000 či 979 000 Kč) je mírně omezená dynamika, kterou pocitově pohorší i projev bezestupňové převodovky a při akceleraci stále vytočené osmnáctistovky. Pochválit naopak musím jízdní vlastnosti a především fantastické a přesné řízení.
Pokud by došlo na srovnání s tradičními vozy a především s dieselovými prémiovými souputníky dané kategorie, nemá nový model CT 200h i vzhledem ke své vysoké ceně příliš argumentů. Pokud však bude chtít někdo poukázat na jakousi alternativní cestu, může se tímto směrem a společně s řešením Hybrid Synergy Drive vydat, protože tento Lexus v městském provozu opravdu funguje.
Technické údaje: Lexus CT 200h
Cena od: 699 000 Kč (s DPH)
MOTOR: atmosferický zážehový čtyřválec + elektromotor, 1798 cm3, 136 kW, 207 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 10,3 s
Maximální rychlost: 180 km/h
Spotřeba město/mimo/kombi: 4,1/4,0/4,1 l/100 km
Emise CO2: 94 g/km
Objem zavazadlového
prostoru: 275 l
{gallery}automobil_ve_firme/LecusCT200h{/gallery}