Policie vyhlásila tendr na nová rychlá auta, kritériím vyhoví jen jediný model…
Dopravním policistům se rychlá auta ve své flotile osvědčily, a tak se vedoucí představitelé České policie rozhodli rozšířit řady těchto vozů a bylo vyhlášeno výběrové řízení. Jak už ale v České republice bohužel bývá zvykem, tendr je dost možná ušitý na míru jednomu výrobci. Stačil jeden prvek komfortní výbavy a všichni ostatní účastníci ostrouhali.
Policie shání 20 automobilů v o celkové hodnotě 30 milionů korun. Deset má být v provedení sedan nebo liftback a deset v provedení kombi. V zásadě se dá říct, že automobily by měly mít podobné parametry, jako současné Passaty R36, které úspěšně slouží dopravní policii. Jenže v letošním tendru se objevil prvek výbavy, který podle některých zájemců o účast v podstatě vyřadil ze hry všechny konkurenty a v podstatě určil výsledek výběrového řízení. Výhercem by podle těchto hlasů měl být opět VW Passat s motorem 3.6 FSI a pohonem všech kol.
Tím prvkem je vyhřívání čelního skla. Tuto vymoženost znají především majitelé automobilů značky Ford a některých modelů Volvo. Čelní sklo má v sobě integrované tenké drátky, které jsou za normálních okolností neviditelné a fungují na stejném principu, jako vyhřívání okna zadního. Především při jízdě v noci však dochází k lehkému rozostření světel protijedoucích automobilů. Passat má ale v okně vlisovanou pokovenou vrstvu, která není vidět a přitom vyhřívá okno stejně účinně a navíc rovnoměrně.
Passaty v zásadě nejsou špatná volba, ale proč by jedna pro mnohé naprosto zbytečná vymoženost měla vyřadit ostatní už na startu? Představitelé policie se brání, vyhřívání skla je prý důležité, aby kamery mohly ihned snímat piráty silnic. Jenže rychlé vozy policie jsou využívány téměř nepřetržitě, takže okna namrznou jen málokdy a když, tak těch pár minut na zahřátí vozu nebo seškrábání námrazy běžným způsobem přeci nikoho nevytrhne.
Ať už je to jakkoli, je velmi pravděpodobné, že stojíme před další zmanipulovanou veřejnou zakázkou. Další parametr, který nahrává do karet Volkswagenu, je maximální hmotnost vozu. Ta činí 1800 kilogramů a právě to je cifra, kterou disponuje Passatu Variant v nejvýkonnější variantě. Přesto hmotnost vozu se dá celkem snadno obhájit, těžké vozy nejen že jsou méně obratné, ale také zpravidla více spotřebují.
Ačkoli se jedná spíše o formalitu, nabídky mohou automobilky doručit nejpozději do 10.10.2011 do 11:00. Otevírání obálek proběhne o den později. Nová auta resp. Passaty by měly české silnice hlídat už v prosinci letošního roku.
Kompletní kritéria zakázky najdete TADY