TEST: Ford Focus 1.6 Ecoboost – Etalon potřetí
Ford Focus býval vždy etalonem nižší střední třídy. Na rozdíl od doby, kdy se objevila jeho první generace, jsou už dnes na trhu stejně kvalitní auta i od jiných výrobců. Ale s Fordem Focus se prostě každý musí chtě nechtě srovnávat.
I v automobilové branži platí totéž, co ve sportu. Vyhrát je velmi náročné, ale udržet se na prvním místě ještě těžší. Ford Focus první generace bylo mimořádně povedené auto. Nejenže jeho nadčasový vzhled neurazí dodnes, ale především jízdními vlastnostmi překonal tehdejší konkurenci „o parník“. Po prvním testu si troufám říct, že podvozkově je i třetí generace stále na špičce pelotonu.
Delší, ale menší
Fordu se určitě povedl vnější design, který je nepřehlédnutelný, moderní a dynamický. Jasně slibuje úžasné jízdní zážitky, které se později opravdu dostaví. Při výšce 1484 mm, délce 4358 mm a šířce 1823 mm je nový pětidveřový model o 16 mm nižší a o 21 mm delší než předchozí focus. Proto hodně překvapí, že objem zavazadlového prostoru se zmenšil ze slušných 385 na podprůměrných 316 litrů s minirezervou. Pokud zvolíte jen lepicí sadu, i pak je to méně než dříve – 363 l. Nemluvě o tom, že s plnohodnotným kolem hodnota klesne až na 277 litrů, a to české motoristy milující maximální hodnoty objemů asi moc nepotěší. Interiér je stylový a funkční. Řidič je palubní deskou doslova obklopen, všude jsou použité kvalitní materiály a zpracování vypadá na vysoké úrovni. Pohodlná sedadla pozitivní dojem ještě umocňují. Celkově výborné hodnocení interiéru tak kazí jen nejednotná grafika ukazatelů a složité ovládání palubního počítače (i když zde musím ocenit stejně jako u modelu C-Max možnost zobrazení čtyř údajů na jedné obrazovce – není tedy třeba přepínat mezi spotřebou, dojezdem, časem apod.).
Nepřekonatelný v jízdě
V čem ale Ford Focus opět jasně drtí konkurenci jsou jízdní vlastnosti. Dokazuje všem, že jisté chování v zatáčkách a luxusní komfort se nemusí vylučovat. Na první vlastnost má zásadní vliv nový systém stranového přesměrovávání točivého momentu (mírně přibrzdí kolo, kterému hrozí smyk, a točivý moment pošle na to opačné). Na druhou zase nové naladění už tak skoro dokonalého podvozku. Tady nezbývá, než smeknout.
Vybírat lze z široké palety motorizací. Ford je nejvíc hrdý na turbodmychadlem přeplňovaný zážehový motor EcoBoost 1,6 l s přímým vstřikováním paliva a zdokonalené vznětové jednotky Duratorq TDCi se vstřikováním common-rail.
Testovali jsme první zmíněný motor, který slibuje výkon nadprůměrných 134 kW a přitom podprůměrnou spotřebu 6 litrů na 100 km. Na plyn reaguje podobně dobře jako turbodiesel, takže v podstatě z jakýchkoli otáček až k červenému poli. Při opatrné jízdě není problém stlačit spotřebu pod 7 litrů, ale zejména u firemních řidičů, kteří k nízké spotřebě nejsou motivováni, čekejte hodnoty vyšší.
Třešničkou na dortu pak je nabídka moderních technologií a asistentů, vyhrazených dosud jen autům vyšších tříd. Jde například o systém prevence nárazu při nízké rychlosti, aktivní parkovací asistent, asistent pro jízdu v pruzích, systém rozpoznávání dopravních značek či asistent dálkových světel.
Základní cena 5dveřového modelu začíná na 424 990 Kč, ale to je jen marketingový trik, tzv. zaváděcí ceny jsou o celých 65 000 Kč nižší – tedy od 359 990 Kč. Testovaný model je pak od 545 990 Kč (ale už ve vyšší výbavě Titanium), základní turbodiesel 1.6 Duratorq TDCi 70 kW od 414 990 Kč.
Technické údaje: Ford Focus 1.6 EcoBoost
Cena: 545 990 Kč (s DPH)
MOTOR
Charakteristika: benzinový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon: 134 kW/5700 ot./min
Maximální točivý moment: 240 Nm/1600 ot./min
DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost: 220 km/h
Zrychlení: 7,9 s
Spotřeba (město/mimo/kombi): 7,7/5,0/6,0 l/100 km
Emise CO2: 139 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška: 4358/1823/1484 mm
Rozvor: 2648 mm
Objem zavazadlového prostoru: 550 l
Pohotovostní hmotnost: 1725 kg
DALŠÍ MOTORIZACE
Benzin 1.6 Duratec Ti-VCT (77 kW)
1.6 Duratec Ti-VCT (92 kW)
1.6 EcoBoost (110 kW)
Diesel
1.6 Duratorq TDCi (70 kW)
1.6 Duratorq TDCi (84 kW)
2.0 Duratorq TDCi (103 kW)
{gallery}automobil_ve_firme/Ford_Focus{/gallery}