TEST: Toyota Auris HSD – Jedináček v nižší střední
Hybridní systém už není jen doménou luxusních aut nebo velkých SUV, mít ho můžete i v autě nižší střední třídy. Jmenuje se Toyota Auris HSD.
Toyota se v roce 2007 rozhodla opustit po 40 (!) letech a 30 milionech vyrobených kusech jméno Corolla a jeho nástupce pojmenovala auris, podle latinského aurum – zlato.
Po třech letech přišel loni na trh facelit . Délka auta se zvětšila o 25 mm na 4245 mm, ale událo se tak pouze změnou velikosti nárazníků. Nová je i kapota, maska chladiče nebo světlomety. Vzadu jsou rovněž nová světla i nárazník. Ve verzi HSD se navíc loni stal prvním plně hybridním modelem nižší střední třídy. Pod jeho kapotu totiž zamířila soustava Hybrid Synergy Drive z Toyoty Prius. Jeho základem je zážehový motor 1,8 l VVT-i , elektromotor, generátor energiea akumulátor. Systém umí dohromady vyvinout maximální výkon 100 kW, což vozu umožňuje zrychlit z 0 na 100 km/h za 11,4 s a dosáhnout rychlosti až 180 km/h. Při plně nabitých bateriích lze jet pouze na elektřinu až dva kilometry v rychlosti do 50 km/h.
Z hlediska jízdních vlastností nejste oproti vozům s klasickým pohonem nijak limitováni. Připojování jednotlivých pohonů funguje naprosto neznatelně, bez jakýchkoli zvukových projevů nebo trhání. Jediné, na co si je třeba zvyknout, je rozjezd – po stisku startovacího tlačítka se vůz se rozjíždí na elektromotor, spalovací agregát se přidává později, takže auto nevydává žádný zvuk.
Toyota slibuje u Aurisu HSD průměrnou spotřebu jen 3,8 l/100 km a emise CO2 na úrovni 89 g/km. Takové spotřeby lze u referentského vozu dosáhnout jen stěží, ale při běžné jízdě po městě, když nepopojíždíte dlouho v zácpě, se bez problémů dostanete na hodnoty i pod pět litrů, což už je znatelný rozdíl oproti stejně výkonným konvenčním motorizacím. Při pořízení podobného typu auta samozřejmě hrají roli pořizovací a provozní náklady. Oproti řadě západních zemí chybí v Česku významné daňové úlevy (například 2000 eur ve Francii, nebo 6400 eur v Nizozemí) či osvobození od plateb mýtného v centrech měst (Londýn apod.).
Zůstává tak alespoň výhoda nízkých servisních nákladů či zůstatková hodnota, která se například v Británii očekává po 26 měsících na úrovni 37 až 40 %. Absence daňových výhod tak handicapuje Auris HSD v oblasti ceny (od 549 900 Kč). Nehybridní auris totiž začíná na ceně pod 300 tisíc Kč. Na druhou stranu, pokud bychom chtěli podobně výkonný hatchback s automatickou převodovkou od japonského výrobce, a podívali se třeba do ceníku Mazdy3, najdeme tam u dvoulitrového benzinového agregátu s výkonem 110 kW nejnižší cenovku 538 900 Kč.
Technické údaje: Toyota Auris HSD
Cena: 549 900 Kč (s DPH)
MOTOR
Charakteristika: zážehový čtyřválec 1798 cm3 + elektromotor
DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Celkový výkon hybridního motoru: 100 kW
Zrychlení 0-100 km/h: 11,4 s
Maximální rychlost: 180 km/h
Spotřeba město/mimo/kombi: 3,8 /3,8 /3,8 l/100 km
Emise CO2: 89 g/km
Objem zavazadlového prostoru: 279 l
{gallery}automobil_ve_firme/toyota_auris_hsd{/gallery}