Sólo pro Toyotu a Lexus
Nabídka hybridních modelů ve světě i u nás stále roste. Prim hraje stále japonská dvojka Toyota-Lexus se šesticí hybridních modelů, ale na paty jim začínají šlapat i další automobilky, jejichž produkty už jsou, nebo se chystají i na náš trh.
V současnosti nabízí Toyota, která po celém světě prodala již více než 3 miliony hybridních vozů, na českém trhu dva hybridní modely Prius a Auris HSD. V příštím roce se začne prodávat Yaris HSD představený letos v Ženevě. Bude mít stejný systém Hybrid Synergy Drive jako Prius nebo Auris HSD, ale v upraveném provedení pro zabudování do menší karoserie. Toyota uvede rovněž model Prius+, který bude v Evropě prvním plně hybridním sedmimístným vozem v segmentu MPV. Stávající Prius dostane ještě jednoho sourozence v podobě typu Prius Plug-in, jehož akumulátory Li-Ion s relativně velkou kapacitou bude možné dobíjet z běžné domácí elektrické sítě 230 V. V režimu EV tak bude možné ujet 20 kilometrů rychlostí až 100 km/h. Cena bude ovšem kvůli větším akumulátorům citelně vyšší. Toyota i nadále počítá s tím, že v roce 2020 bude nabízet hybridní pohon pro všechny své vyráběné modelové řady.
Segmentu luxusních vozidel s hybridním pohonem vládne značka Lexus, jejíž všechny modelové řady s výjimkou IS a LFA jsou k dispozici rovněž v hybridním provedení (RX 450h, GS 450h, LS 600h). Zatím poslední novinka CT 200h, kompaktní pětidveřový hatchback, se jinak než s hybridním pohonem nevyrábí. Další plány naznačil nedávno koncept LF-Gh jako předobraz nové generace sedanů GS.
Značce Lexus konkurují ve vyšších cenových hladinách hybridní vozy BMW (luxusní sedany ActiveHybrid 7 a crossovery ActiveHybrid X6, čeká se na představení sedanu BMW ActiveHybrid 5), Mercedes-Benz (S400 Hybrid), Porsche (Cayenne Hybrid a nově Panamera Hybrid) a Volkswagen (Touareg Hybrid). Vzhledem k tomu, že německé automobilky nabízejí svým zákazníkům vesměs velmi hospodárné a oblíbené vznětové motory, nehrají hybridní pohony v jejich prodejích zatím výraznější roli.
Začátkem dubna byl na český trh uveden dosud nejlevnější hybridní vůz Honda Jazz Hybrid (od 429 000 Kč), který rozšířil řadu hybridních typů Honda Insight a CR-Z (Civic Hybrid se již na českém a slovenském trhu neprodává). Jako výhled do budoucnosti představila Honda na Ženevském autosalonu technickou platformu pro středně velký automobil s hybridním systémem typu plug-in (s vnějším dobíjením).
V nejbližší době rozšíří nabídku hybridních vozů na českém trhu Peugeot 3008 HYbrid4, který jako první osobní vůz na světě používá v hybridní soustavě vznětový motor. Konstrukce této hybridní soustavy je však zcela odlišná od dosavadních systémů. Konvenční vznětový motor s převodovkou pohání přední nápravu, zatímco zadní kola pohání v případě potřeby elektromotor. Krátce po této novince bude následovat stejně koncipovaný Peugeot 508 HYbrid4 a další typy.
Do sektoru luxusních vozidel s hybridním pohonem hodlají brzy vstoupit také značky Audi a Ini niti. Japonský výrobce luxusních vozů připravil sedany M35 Hybrid, zatímco Audi již ohlásilo kompaktní SUV Q5 hybrid a manažerské sedany A6 hybrid.
V současnosti pracují na hybridních pohonech prakticky všechny významné automobilky, takže v dalších letech se bude nabídka rapidně rozrůstat.