TEST: Fiat LInea LPG – Kilometr za korunu
Jednou z variant, jak uspořit náklady na firemní flotilu, je přejít na spalování LPG. Nejkomplexnější nabídku devíti modelů s tímto pohonem nabízí Fiat. Vyzkoušeli jsme italské řešení v sedanu linea.
Některé automobilky dodávají vozy s pohonem na LPG už přímo z výroby, Fiat na to jde jiným způsobem – instalaci technologie sekvenčního vstřikování LPG od společnosti Tartarini Auto totiž nabízí až prostřednictvím autorizovaných dealerů. Na takto upravené vozy se tedy vztahuje standardní dvouletá záruka. Zajímavá je i cena přestavby, která se u většiny modelů pohybuje na úrovni 27 600 Kč včetně DPH.
Pádné argumenty
Sedany v nižší střední třídě v České republice zrovna moc neletí, ale Fiat Linea nabízí pro zájemce celkem pádné argumenty – zavazadlový prostor o velikosti 500 litrů a cenu začínající na částce 229 900 Kč.
Designově zapadá linea do aktuální rodiny vozů Fiat, takže komu se líbí třeba punto, bude spokojen i s tímto sedanem. Na první pohled ho charakterizují vyvážené proporce a výrazně skloněné čelní sklo. Uvnitř pak při délce 4,56 m, šířce 1,73 m, výšce 1,50 m a rozvoru 2,6 m velmi dobrý vnitřní prostor.
Pro dnešní test je ale důležitější než vzhled pohonný agregát. Firma Tartarini Auto vyrábí zařízení pro přestavbu na plyn již od roku 1941 a garantuje v podstatě stejný výkon jako u nepřestavěného vozu, tedy 88 kW pro motor 1.4 T-jet. Ten je sám o sobě velmi povedeným agregátem. Maximálních 206 Nm dosahuje už v 2500 otáčkách, sílu neztrácí až někam nad hranici 5000, a je tedy na svoji velikost velmi živý. Průměrně požaduje jen 6,7 l/100 km.
Vyplatí se?
Přestavbu na plyn na první pohled poznáte podle otvoru pro čerpání LPG v zadním nárazníku a tlačítkem na přepínání pohonů vlevo od volantu. Malá krabička zároveň ukazuje stav LPG v nádrži, která je umístěna místo rezervního kola, a nezmenšuje tedy zavazadlový prostor. Indikátor má bohužel toleranci až 20 %. Naštěstí nádrž na benzin zůstala stejná, v případě vyčerpání plynu proto nehrozí zastavení auta.
Na plyn je reálné ujet kolem 400 kilometrů. Fiat slibuje náklady 1,1 Kč na kilometr, což je jistě lákavá nabídka. Podle kalkulačky, kterou přímo na svých stránkách Fiat nabízí, stojí 100 kilometrů před přestavbou 217,35 Kč, po přestavbě cena za provoz klesne na 140,82 Kč. Při ceně přestavby 27 600 Kč je návratnost na hranici 36 063 km. Během pěti let při ročním projezdu 30 000 km činí úspora nákladů na provoz při započítání nákladů na údržbu systému celkem 82 198 korun. Obecně je tedy přestavba na plyn ekonomicky výhodnější variantou než volba dieselového motoru.
Technické údaje: Fiat Linea LPG
Tato verze není aktuálně v českém ceníku.
MOTOR: zážehový čtyřválec, 1368 cm3 + přestavba na plyn, 88 kW/5 000 ot. /min, 206 Nm/2500 ot.
Zrychlení 0-100 km/h: 9,0 s
Maximální rychlost: 195 km/h
Spotřeba město/mimo/kombi: 9,2/5,2/6,7 l/100 km (benzin)
Emise CO2: 140 g/km
Zavazadlový prostor: 500 l
{gallery}automobil_ve_firme/fiat_linea{/gallery}