Mýto mohou uživatelé nově spravovat po internetu
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), provozovatel českého mýtného systému, spustilo v těchto dnech do ostrého provozu webovou aplikaci, ve které si dopravci mohou zkontrolovat výši svých mýtných nedoplatků a rovnou je po internetu uhradit.
Služba je dostupná pouze firmám, které platí mýto následně podle ujetých kilometrů, tedy nejčastěji na fakturu. Na to, že své případné nedoplatky na mýtném nemohou snadno zjistit, si přepravci dlouhodobě stěžovali. „Vyšli jsme vstříc autodopravcům z ČESMAD Bohemia, jehož vybraní členové se zároveň od letošního dubna účastnili dvouměsíčního zkušebního provozu,“ říká Martina Vápeníková, mluvčí ŘSD.
Webová aplikace umožňující PostPay řidičům či dopravcům online kontrolovat, zda nemají pro jednotlivé vozy registrovány mýtné nedoplatky, funguje jako součást uživatelské samoobsluhy na portálu www.mytocz.cz. Další zkvalitňování uživatelského prostředí elektronického mýtného systému je součástí dohod uzavřených mezi ministerstvem dopravy a sdružením autodopravců ČESMAD Bohemia v souvislosti s dvojím zvýšením mýtných tarifů v letech 2011 a 2012. I díky tomu mýtné trhá rekordy, když se denní výběry šplhají ke 30 milionů korun. Meziroční nárůst dosahuje 25 procent a za celý rok by mohlo mýtné od kamionů vybrat až 8 miliard Kč.
PrePay vedou, víc ale platí PostPay uživatelé
Mýtné za nákladní auta v Česku dopravci platí buď následně (PostPay) na základě projetí konkrétních mýtných úseků až po uplynutí časového období, nebo si svoji palubní jednotku dopředu nabijí kreditem (PrePay). Přestože podle registrací vedou v mýtném systému drtivě PrePay uživatelé (82 %), podle podílu na zaplaceném mýtném naopak vévodí se 54 procenty uživatelé PostPay. Podle Martiny Vápeníkové je to dáno tím, že předplacenou OBU využívají především zahraniční řidiči, kteří republikou projíždí jen občas a zaplatí tak méně, zatímco PostPay dopravci se rekrutují z tuzemských firem, které na českých dálnicích najezdí větší dopravní výkony. V mýtném systému tak ze všech registrovaných uživatelů v roce 2007 připadlo 66 % na PrePay a 34 % na PostPay, letos to je již zmíněných 88 % ve prospěch PrePay proti 18 procentům PostPay.
Podíl PrePay/PostPay uživatelů na placení mýta:
Rok |
PrePay |
PostPay |
2007 |
46,6% |
53,4% |
2008 |
43,9% |
56,1% |
2009 |
44,4% |
55,6% |
2010 |
46,1% |
53,9% |
2011 |
46,2% |
53,8% |